Ik zit op kamers, dus heb ik met iemand de regeling, die mijn paarden op de gemeenschappelijke weide van de manege zet.
Daar staan ze vaak met twee alleen, af en toe staat er nog eens een ander paard bij, niet vaak.
Ze komen zowiezo buiten, als het slecht weer is wel minder lang dan als het goed weer is.
Die meneer die ze buiten zet, moet ook werken, en soms moet hij vroeg, soms laat, dus soms staan de paarden vlak na hun ochtendeten (en voor hun ochtendhooi) al op de weide, en worden ze in de namiddag binnen gezet.
Ofwel staan ze van 's middags ofzo op de weide en worden ze 's avonds laat binnen gezet (en krijgen ze hun eten en hooi dus pas later).
Ik was altijd heel tevreden met de situatie, en mijn paardjes ook dacht ik, maar nu ging ik van de week nog eens rijden (ja ik rijd dus ook nog maar zeer weinig wegens te druk). En mijn ene merrie zag er heel erg mager uit (had deken op, was geschoren, had ze al lang niet meer gezien eigenlijk
), en onder het rijden was ze helemaal futloos !!!Ik ging hiermee naar de manege-eigenaar (met een nogal ouderwetse visie op paardenhouden), of hij misschien ze minder eten gaf ofzo ? Maar hij vertelde me dat het er aan lag, dat ze zoveel buiten stond ?! Want zei hij, de paarden hebben geen eten meer (gras is redelijk op), en ze staan daar maar wat met twee te kijken, ze willen hun hooi (smorgens) of eten (savonds) en zitten dan maar met twee van de stress en zo wat rond te crossen, of ze zitten zand te eten, wat nog ongezonder is !
En die raadde mij dus aan van mijn paarden binnen te houden, of toch op z'n minst die ene die was afgevallen.
Maar nu vraag ik mij af, is het echt zo dat ze het niet leuk vinden ? Ze staan idd wel na een kwartiertje al bij de poort te draaien... Eén merrie, zo'n wat zenuwachtig typje op stal (die ik dus zeker zoveel mogelijk buiten wil), die gaat zelfs na een kwartiertje gewoon constant langs het hek heen stappen, het is al helemaal uitgehold daar, zoals een hoefslag!
Kan ik ze dan niet beter binnen laten staan? Want het lijkt wel of ze hier eerder ongelukkig van worden... ?!