Voordroog / hooi hoelang doe je ermee ( 3 paarden )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DWSS

Voordroog / hooi hoelang doe je ermee ( 3 paarden )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 23:13

Hoelang doe je met een grote pak voordroog als je aan 3 paarden goed voert ?
en hoeveel pakken hooi heb je gemiddeld per dag nodig voor 3 paarden als je ruimschoots wilt voeren ?

Anoniem

Re: Voordroog / hooi hoelang doe je ermee ( 3 paarden )

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:16

Wij doen met een kwpn, welsh en fries ongeveer drie weken met een groot pak voordroog. Nou krijgen de pony en fries iets minder, die wordn al gauw te dik.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:17

Ik deed met twee paarden er ongeveer 4 weken mee, dus ik gok ook op ongeveer 3 weken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:27

Jullie hebben het over die balen van ongeveer 400 kilo?
En de paarden krijgen niets bijgevoerd?

Is jullie voordroog erg droog?

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 23:36

Ik had uitgerekend 1 baal per paard per maand , is dus aan de zeer ruime kant Lachen
Ben bezig met berekenen van kosten per maand voor 3 paarden , kosten voordroog , brok ( 4 kilo per dag per paard ) en vlas ( 2 pakken per week per paard ) wet iemand een schatting wat dit per maand kost per paard ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:41

snowdon schreef:
Jullie hebben het over die balen van ongeveer 400 kilo?
En de paarden krijgen niets bijgevoerd?

Is jullie voordroog erg droog?

Onze voordroog verschilt per baal (400kg baal). De ene is net schitterend fris hooi en de andere is vochtiger. Elke keer weer een verrassing.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:42

Ik begon dus te twijfelen nav een ander topic of wij wel genoeg voordroog voerden, maar wij doen dus gemiddeld twee weken met een baal van 400 kilo op 3 paarden (van ong. 750, 350 en 200 kg).
35 euro per baal overigens.

Het is wel goed droog hier en weinig rot. Was bij andere leverancier wel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:52

snowdon schreef:
Ik begon dus te twijfelen nav een ander topic of wij wel genoeg voordroog voerden, maar wij doen dus gemiddeld twee weken met een baal van 400 kilo op 3 paarden (van ong. 750, 350 en 200 kg).
35 euro per baal overigens.

Het is wel goed droog hier en weinig rot. Was bij andere leverancier wel anders.

Joh, dat vind ik best prijzig, mijn zus verkoopt ze voor 25.

Ik kijk gewoon naar het paard, worden ze te dik, voer ik minder, worden ze te mager voer ik de hoeveelheid op. Ligt maar net aan de behoefte van elk paard. Mijn KWPN 1.60 en 23 jaar krijgt 4 x zoveel als de fries 1.58 en 12 jaar. De fries zet enorm snel aan, terwijl mijn paard snel te mager wordt. Zo doen we de ene keer langer met een baal als de andere keer. Als het wat nattig is voer ik minder, vanwege gisting, dan bij een prachtig droge baal. Het schimmelt en rot hier gelukkig niet.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:55

Vorige balen kostten 50 euro... en waren mindere kwaliteit maar wel net iets meer kg.
Al die dingen zijn hier sowieso duurder overigens.

Ja ik kijk dus ook meer naar de paarden zelf... dat gaat tot nu toe altijd goed Knipoog
Voor die gisting ben ik dus ook bang en sowieso omdat het veel eiwitrijkerruwvoer is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 00:00

Mijn tinker krijgt gewoon hooi, maar bij hem kan elke opvoering enorm aanzetten, dus met eiwit ben ik erg voorzichtig. Hij krijgt behoorlijk wat hooi. Maar we zijn van een kilo liga per dag overgeschakeld naar een halve kilo per dag. Twee weken een kilo gevoerd en hij is meteen erg vol.
Ik ben ook altijd erg bang van koliek, dus als het me te nat is of te zurig ruikt, gaat het op de mesthoop. Dat voer ik maar niet.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:05

Ik doe ongeveer een kleine 3 weken met een baal voor twee KWPNers (oeps, 1 KWPNer en 1 Hannoveraan...). Ze krijgen 3x per dag maar staan ook nog overdag op de wei, waar ik zelfs nu nog best veel gras heb. Het is voordroog van eigen grond dus de kosten vallen bij mij mee. Ik heb vrij droog spul, maar dat ligt aan onszelf want wij beslissen natuurlijk zelf wanneer er gemaaid en gepersd word...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:36

Ik doe met een ronde baal voordroog, geen idee hoeveel kilo, 11 a 12 dagen voor 4 paarden en een kleine pony. Ik betaal per baal 30 euro. Als ik hooi voer ben ik per dag tussen de 2 en 2,5 pakje kwijt voor alle beestjes.

Verder ben ik per week gemiddeld per box 1 baal vlas kwijt en krijgen ze per paard ca 2/3 kilo muesli/brok per dag.

Heb jij de paarden hele dagen op stal staan en zijn ze intensief aan het werk? Want anders heb je echt geen 2 balen vlas per week nodig en ook geen 4 kilo brok per dag per paard.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:23

Ik heb 2 paarden en doe met zo'n 400 kilo voordroog een dikke 2 weken. Verder gooi ik ook 2 pakken vlas per week per stal erin. De voordroog kost hier 27,50 en de vlas ongeveer 6 euro.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:17

De voordroog lijkt me wel heel goedkoop in NL? Die is in BE een stuk duurder...
Dat is één van de redenen waarom ik m'n paarden gewoon droog hooi geef (en het feit dat ze snel bijkomen Haha!).
Ik ben zo'n 3 à 4 balen van 200 kg per maand kwijt, kosten 20 € per stuk en 25 € als ze moeten geleverd worden.
Ik heb een grote D-pony, een jaarlinghengst van +- 1m45 en een merrieveulen van 9 maand (dochter van m'n D-pony).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:43

ik heb 3 pony`s, een Grote E een grote D en een grote C en ik doe er 2 a 3 weken mee
ik voer ze 2 keer per dag, een grote speciekuip helemaal vol
Ik heb nu een slecht pak erbij, wat denk ik slecht gewikkeld is en daardoor een gedeelte nat is, maar verder kon ik hele pak opvoeren zonder schimmel oid

ik betaal 35- incl brengen voor grote baal, is iets van 250 kg meen ik

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:51

Ik heb grote balen van zo'n 500kilo. Met 6paarden doe ik er 4dagen mee. Maar ze krijgen dan wel 4keer per dag en heel weinig krachtvoer oid erbij.
Het ligt er dus ook een beetje aan hoeveel je er van wil gaan voeren