koliek door oorzaak: vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soenylover

koliek door oorzaak: vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 20:40

hallo allemaal.

ik heb gehoord dat paarden/pony's koliek van vlas kunnen krijgen.
is dit zo en als dat zo is wat kan ik daar tegen doen?

ik hoob dat ik snel antwoord krijg want binnenkort komt een nieuwe pony bij ons opstal

Katja

Re: koliek door oorzaak: vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:43

Als ze van het vlas eten kunnen ze verstoppingskoliek krijgen. Om dit te voorkomen moet je zorgen dat er veel ruwvoer is zodat ze daar lekker van eten en eventueel kun je het vlas inspuiten met azijn zodat ze het minder lekker vinden.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:43

KAN.... Als ze veel vlas eten kunnen ze een verstoppingskoliek krijgen. De meeste paarden eten er niet veel van. Veel ruwvoer geven lost al een boel op. Mijn paard is een veelvraat (at altijd al haar stro met stront en al Koe ) maar van haar vlasbed eet ze niets Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:06

het vlas opzich is geen oorzaak van koliek.
het komt puur doordat ze het gaan eten uit verveleing of dergelijke waardoor je verstoppingen krijgt en daarontstaat dan koliek door, dit risico loop j met alle bodem bedekkers.
je kunt dit alleen voorkomen door ervoor te zorgen dat ze niet in de verleiding komen het te eten, dus geen verveling of ervoor te zorgen dat het heel vies smaakt.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:09

Alle paarden bij ons op stal staan op vlas en ik zie het ze eigenlijk nooit eten.. Denk dat je je daar niet zo druk over hoeft te maken!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:12

De meeste paarden/pony's eten er niks van. Als je echter een pony/paard hebt die het wél eet heb je een veel groter probleem dan wanneer ze stro oid eten. Het hoopt veel erger op als het ware en koliek ten gevolge van het eten van vlas loopt veel vaker slecht af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:13

Sommige paarden vinden het wel lekker en eten het met grote happen, ken een tinker die dat doet, mijn fouragehandelaar raad het ook koudbloeden niet aan, omdat die het nl wel makkelijk kunnen gaan eten.

Idd veel ruwvoer geven. Het ene paard eet meer dan het andere en daar moet je rekening mee houden. Veel mensen meten hooi af, dus geven standaard 2 x 2 plakjes hooi. Voor sommige paarden is dat veels te weinig, zeker als er een nacht tussen zit. Paarden die op stro staan eten ongeveer nog 1 a 2 plakken stro erbij en de meesten hebben dat niet in de gaten en denken dat die 4 plakjes daarom ook genoeg is. Dus de vlaspaarden krijgen dan tekort met alle gevolgen van dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:15

bergkraai schreef:
Alle paarden bij ons op stal staan op vlas en ik zie het ze eigenlijk nooit eten.. Denk dat je je daar niet zo druk over hoeft te maken!

Dat je het niet ziet, wil niet zeggen dat het niet gebeurd. Een beetje kan geen kwaad, maar echt gaan eten zoals ze met stro kunnen doen is wel gevaarlijk. Maar als zo een paard veel drinkt, dus van zichzelf al veel drinkt is het probleem minder erg als een paard al een matige drinker is.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:49

pre schreef:
het vlas opzich is geen oorzaak van koliek.
het komt puur doordat ze het gaan eten uit verveleing of dergelijke waardoor je verstoppingen krijgt en daarontstaat dan koliek door, dit risico loop j met alle bodem bedekkers.
je kunt dit alleen voorkomen door ervoor te zorgen dat ze niet in de verleiding komen het te eten, dus geen verveling of ervoor te zorgen dat het heel vies smaakt.

Aangezien vlas veel beter vocht opneemt dan stro is de kans op verstoppingskoliek door vlas groter dan door stro. Ik kan me voorstellen dat grote hoeveelheden vlas in de darmen een klont gaan vormen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:42

mijn pony at het dus wel en staat weer op stro uit voorzorg!
Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:44

Mijn Shetlander eet het ook wel, maar hoorde dus dat azijn een oplossing is.

Wat voor azijn dan? Gewoon wat je met eten koken ook wel 's gebruikt? Lachen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:46

mijn quarter vrat dr hele stal leeg, maar dan ook echt leeg. en nee, geen verveling, ze begon als ze s avonds binnenstond, NA dr eten en dr ruwvoer. dan ging ze met t vlas verder. als ik extra plak hooi gaf, ging dat ook op en dan alsnog het vlas. inspuiten met wat dan ook hielp niet. nu krijgt ze stalmatten.....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:47

Je kunt er wat stro overheen leggen zodat hij dat eventueel kan eten als het hooi op is en honger krijgt!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:49

Paarden die gewend zijn aan een strobed zullen in beginsel wel proberen of het vlas ook net zo lekker knabbeld als het stro.
Om het te voorkomen kan je buiten het hooi/kuil om een plak stro erbij leggen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:16

Paard van iemand die ik ken had idd laatst mega koliek door het eten van vlas ( aubiose ) ....

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:18

Nyckle schreef:
Mijn Shetlander eet het ook wel, maar hoorde dus dat azijn een oplossing is.

Wat voor azijn dan? Gewoon wat je met eten koken ook wel 's gebruikt? Lachen

Ja, eventueel wat verdunnen met water Knipoog

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:41

Wanneer je je paard van stro op vlas overplaatst is het inderdaad verstandig er een enkele plak stro bij in de stal te leggen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:25

Op mijn werk was er ook een paardje die dat deed. Zij kreeg altijd vlas opgemengd met een zaagselpak en het probleem was over (vreemd genoeg). Het vlasbed bleef nog wel netjes ook (niet heel rommelig/vies vanwege de mix met zaagsel ofzo)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:28

singasong schreef:
Je kunt er wat stro overheen leggen zodat hij dat eventueel kan eten als het hooi op is en honger krijgt!

Juist hierdoor snabbelen ze per ongeluk vaak vlas mee. Vlas blijft in de darmen zitten en hoopt zich op. er zijn al paarden genoeg opgesneden en daar kwamen kilo's vlas uit. terwijl vaak een paard er niet van at, maar het meeesnabbelde met hooi/stro eten...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:42

Zammie schreef:
singasong schreef:

Juist hierdoor snabbelen ze per ongeluk vaak vlas mee. Vlas blijft in de darmen zitten en hoopt zich op. er zijn al paarden genoeg opgesneden en daar kwamen kilo's vlas uit. terwijl vaak een paard er niet van at, maar het meeesnabbelde met hooi/stro eten...

Daarom begin ik ook niet aan vlas in de stal bij mijn Haf! Weet zeker dat die van mij het op gaat eten.
Mijn shet staat wel op vlas maar daar over heen een laag stro van zeker 20 cm. Die krijgt geen vlas binnen maar je moet de laag dan wel zo dik leggen dat het vlas niet naar boven komt!

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:46

Mijn paard heeft 2 en een halve week in utrecht op de kliniek gestaan met verstoppings koliek door vlas.Daarom nu geen vlas meer voor mijn paard!

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:33

bergkraai schreef:

Een tijdje heeft mijn paard op vlas gestaan wegens chronische bronchitis. Zaagsel heb ik 1 keer geprobeerd maar ze begon meteen te hoesten zodra ze op stal stond en kon dus een uur later weer eruit zodat ik haar stal kon gaan leeghalen Huilen . Ze at van haar vlas. Ze kreeg genoeg hooi enz want ze was dik genoeg. Ook eten ze vaak vlas mee bij de restjes van hun hooi.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:44

Helaas eten allebei mijn paarden vlas. De ene deed het niet, totdat er een fjordje bijkwam en sindsdien eten ze allebei vlas. Ik heb er azijn over gedaan, dit hielp niet. Ik heb speciale poeder gekocht (shirocco) helpt ook niet echt. Ik doe er een half pak stro overheen, dit helpt ook niet. Het enige dat helpt is om de stal niet schoon te houden, dus als en een nieuw pak vlas overheen gaat meng ik dit meteen met het vuilere (bruine) vlas, en dat is het enige dat helpt helaas....
(ik heb de vlas in mijn schuilstal liggen) paardjes kunnen zelf naar buiten en naar binnen en krijgen voldoende ruwvoer...

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:49

Ik doe het net als zoefie. Ik haal zijn natte plek eruit. En waar dat lag doe ik de propere vlas en daarover komt dan de vuile. Want anders eet hij het ook op.
Toen de eerste keer op vlas hadden we ook eerst vuile gpakt van een ander paard. Niet nat, gewoon bruine. Om hem te doen wennen. Maar nu eet hij het nog graag de propere vlas.
Naar het schijnt help olie bij geven, maar weet dit niet.

soenylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 13:22

allemaal heel erg bedankt alvast, hij is het niet gewent want hij staat op stro maar ik weet dat hij geen stro eet.

ik doe er voor de zekerheid wat azijn overheen voor de zekerheid.
welke azijn zou het beste zijn? van die azijn die je we eens
onder de boerenkool doet.