angels4u2 schreef:@snowdon. Bij 7 volwassen paarden die zwaarder wegen dan 450 kg zit je net boven de grens, in plaats van net er onder. En wel met 1,4 kg stikstof om precies te zijn.
@dirbin. De grens is 170 kg stikstof uit dierlijke mest per ha. Van de 2 hectare grens die je noemt heb ik nog nooit gehoord.
Hmmz ben het nog niet met je eens.. ook al zat ik ook fout
Ik was in de war ivm onderstaande:
Citaat:
Kleine bedrijven (die minder dan 350 kg stikstof produceren en minder dan 3 ha landbouwgrond gebruiken) vallen wel onder de Meststoffenwet, maar zijn vrijgesteld van de meeste administratieve verplichtingen. De stikstofproductie van 350 kg komt ongeveer overeen met 7 paarden of 17 shetlanders.
Hobbymatig gehouden paarden zijn sowieso vrijgesteld van de verplichtingen die voortvloeien uit de Meststoffenwet. Wordt er meer stikstof geproduceerd, dan moet aangetoond worden dat de paarden niet bedrijfsmatig worden gehouden. Hoe dat moet worden aangetoond is niet voorgeschreven.
Wanneer bijvoorbeeld een varkenshouder hobbymatig paarden houdt dan geldt dat de paarden niet geregistreerd hoeven te worden en dat de administratie van dieren, grond en producten niet bijgehouden hoeft te worden. Of sprake is van hobby of bedrijfsmatige veehouderij is steeds een feitelijke beoordeling.
Daarbij speelt een rol of de activiteiten op winst zijn gericht en zo ja, of die winst een hoofdbron van bestaan kan zijn. De eigenaar van paarden moet zelf beoordelen of de paarden hobbymatig worden gehouden. Het aantal dieren speelt hierbij geen directe rol. Is een paardenhouder niet bij de Kamer van Koophandel bekend en heeft het bedrijf geen BTW-nummer, dan kun je er eigenlijk van uitgaan dat het houden van paarden een hobbymatige activiteit is, en er ook geen verplichtingen zijn een mestboekhouding bij te houden.
(http://www.pavo.nl/regelgeving/mestwetgeving-2.html)
Laatst bijgewerkt door snowdon op 25-01-08 22:14, in het totaal 3 keer bewerkt