Hengst in weide naast merrie???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Hengst in weide naast merrie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 22:16

Hallo allemaal!

Ik zit me met de handen in het haar!
Mijn merrieveulentje staat in een mooie grote weide waar stroomdraad rondom loopt. Naast haar zit een ruin die zich over haar ontfermt en waar ze ook heel vaak mee speelt enzo en tegenover haar zitten twee hengsten.

Deze zijn van haar gescheiden door haar stroomdraad, een middengang, terug draad en dan de hengstenweide...

Echter, nu zullen er werkzaamheden aan het wegennet uitgevoerd worden en wordt de weide van de hengsten in beslag genomen voor het zetten van werkmateriaal en buldozers enz...

Dus dit wil zeggen dat begin februari die hengsten verhuizen naar de weide naast mijn merrie Ziek

Maar het voorjaar komt eraan! Ze zal hengstig worden, is nog vééééééééééél te jong om gedekt te worden (is zelf nog een veulen) en kan het gewicht van een hengst op haar rug zeker nog niet dragen Huilen Ziek

Nu ben ik als de dood dat één van die hengsten (de bruine) zal uitbreken om haar stiekem te "pakken" Ziek
Zou dit kunnen? De hengst in kwestie is zo'n 2,5 tot 3 jaar, heeft nog nooit gedekt maar staat ook totaal niet onder controle en heeft geen respect voor zijn baas die er niets van gezag over heeft...

Geregeld breekt hij nu al uit maar op de huidige weide staat geen stroom, op de weide waar ze straks in komen te zitten zit wel stroom...

Maar zal dit hem tegen houden om mijn merrie lastig te vallen? Of denken jullie dat het risico maar al te groot is dat hij erdoor gaat en haar gaat dekken? Verward Verward Boos! Boos! Boos!

jesito

Re: Hengst in weide naast merrie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 07:58

Tja er zijn nog steeds veel mensen die een hengst willen houden op vandaag, ze kunnen er niks mee maar om te kunnen vertellen dat ze een hengst hebben is wel erg intresant.
Je zou in jouw wei een tijdelijke draad kunnen maken dat ze zowiezo niet met de neus aan elkaar kunnen, want dan wordt het alleen maar verleidelijker.
Goed wat stroom erop en dan hopen dat hij aan zijn kant blijft.
Ik vind het persoonlijk een beetje naief en onnadenkend dat dit gewoon naast mekaar wordt gezet.
Die man wil een hengst houden en daar zitten consequenties aan zoals opletten waar je hem neerzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 08:03

Wat gaan die eigenaren van die hengst doen? Die moeten zorgen voor een goede omheining. Jij zou een binnendraad kunnen maken zodat ze iig niet met elkaar kunnen neuzen, zorg voor minimaal 1 meter, maar ik zou 2 meter nemen voor een binnendraad met de afscheiding. Je hebt kans dat die ruin het er heel zwaar mee gaat krijgen, hij zal voortdurend zorgen dat zijn merrie niet bij de draad zal gaan staan, hij zal er tussen blijven staan en haar aan zijn binnenzijde houden. Op zich heel erg goed, de natuur zal het dan regelen, maar blijf op die ruin letten.

Mijn ruin is nl zo eentje, die gaat een merrie afschermen en beschermen, maar dat gaat ten kosten van hemzelf. Ik hoop dat het een dominante macho ruin is, want dan heeft hij dat in een hele korte tijd voor elkaar. Is hij niet zo stevig in zijn schoentjes, dan kan hij heel gestresst worden en flink gaan vermageren.
Je hebt echt wel kans dat je niet bang hoeft te zijn. Mits de afscheiding hoog en stevig genoeg is. Elke dag controleren en heel regelmatig controleren op stroom, dat er geen draadbreuken zijn of dat er stukken zijn waar de stroom wegvalt. Je hoort het daar dan ook vaak tikken..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:47

Ik ben bang dat dit vragen om moeilijkheden is. Een beetje hengst die een hengstige merrie ruikt, zal zich echt niet laten weerhouden door een stroomdraad, sloot of hek. De eigenaar van de hengst is wel verantwoordelijk voor jouw veeartskosten, maar ja zo ver wil je het natuurlijk niet laten komen. De eigenaar van de hengsten kan beter een andere oplossing voor zijn paarden zoeken, hij moet ze tenslotte verhuizen. Als het iemand is met een beetje verstand van paarden dan begrijpt hij ook wel dat dit niet kan. In het ergste geval zal hij ze binnen moeten houden en anders ergens anders onder moeten brengen.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:51

Misschien een beetje off topic. Maar het kan ook goed gaan met hengsten hoor. Onze beide hengsten lopen naast een merrie weide. Met een dubbele draad ertussen waar tussen er ongeveer 1 meter zit. Er staat wel stroom op. Mischien moet ik er ook bij vermelden dat onze hengsten wel goed in de hand staan en ook bij het rijden etc. geen rare hengsten kuren vertonen. Afspraken maken dus met de eigenaar van de hengsten en de pensionhouder.

succes

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:53

Dat ligt er aan de eene hengst is er volgens mij drukker op dan de ander. Ik heb ook 2 hengstjes. Kelly mijn merry breekt soms uit en gaat bij de kleine hengstjes in. Maar de hengstjes reageren er niet op en blijven gewoon gras eten. Dus er zit wel veel verschil in denk ik.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:55

Ik heb hier altijd een hengst en een merrie naast elkaar staan, als er tussen de stroomdraden maar een meter ruimte zit. Maar deze hengst heeft heel veel ontzag voor stroomdraad dus zolang er nog ruimte tussen zit is er niets aan de hand.
Het blijft onvoorspelbaar, je weet niet wat jou merrie doet als ze hengstig is en je weet ook niet of de hengst nog respect heeft voor het draad dan. Ik denk dat je je wel zorgen mag maken en met de eigenaar van de hengst een oplossing moet zoeken.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:03

Het blijft inderdaad een gok. Alleen als het fout gaat dan ben je altijd te laat. Als je echt geen problemen wilt, dan zou ik naar de eigenaar van de hengsten gaan en vragen of hij voor een andere oplossing kan zorgen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:58

kasparonda: Wat ene rare opmerking zeg!

TS: Hangt natuurlijk van de hengsten af als ze altijd keurig achter ene draadje staan zie ik er geen problemen in. Zolang ze dan niet kunnen neuzen zal er niks gebeuren. Breken de hengsten wel regelmatig uit als er gewoon stroom op staat kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:00

@LADPR, Of ze wel of niet kunnen neuzen, maakt helemaal niets uit. Een hengst ruikt een hengstige merrie al vanaf afstand hoor!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:16

alsjeblieft zel Jol1 Ze ruiken ze al op afstanden, dan gaan de rode horentjes omhoog en komt de duivel los? Door mensen zoals jij gaan anderen denken dat iedere hengst levensgevaarlijk is.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:53

Ik zou inderdaad wel oppassen. En het wel met de eigenaar overleggen, maar je moet ook weten dat het goed kan gaan.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:06

Bij mij staat hij ook naast de merrie en kan er gewoon aan ruiken.Af en toe is wat brommen en gillen naar elkaar verder nix. Geen pogingen om uit te breken of door de draden te gaan oid. De andere heeft als hengst ook gewoon naast de merries's gestaan , konden ook aan elkaar ruiken enzo.En ook netjes in de wei gebleven.zelfs als hun t stroom welis vergaten. Hij had al gedekt maar maakte hem ook niet echt uit.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:28

Precies ja wat een overdreven gedoe jol. Een goed opgevoede hengst gedraagd zich keurig als hij een hengstige merrie ruikt maar reageren natuurlijk wel als ze kunnen neuzen. Zolanf ze niet neuzen is er niks aan de hand.

xCill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:53

Je zegt dat je veulen in een grote wei staat, misschien kan je de helft afzetten en haar dan in het stuk zo ver mogelijk bij de hengsten vandaan zetten.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:28

@Caira, ik heb met mijn merries bijna 10 jaar op een fokkerij met hengsten gestaan, dus ik weet echt wel waar ik het over heb. Ik heb meegemaakt dat hengsten door de sloot heen kwamen of uitbraken. Ook goed opgevoede! Ik zeg toch helemaal niet dat hengsten gevaarlijk zijn, maar ze volgen wel hun instinct. Het blijven dieren, al schijnen sommige paardenliefhebbers dat wel eens te vergeten. Ik zeg ook niet dat het zeker zal gebeuren, maar het risico is wel aanwezig. Om er nu maar vanuit te gaan dat alle hengsten heel braaf naar hun baas luisteren (zelfs als die er niet bij is), lijkt mij wel wat naïef. Daarnaast geeft de TS al aan dat hun eigenaar ze niet bepaald onder controle heeft. Jullie moeten wel het eerste bericht goed lezen!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:32

Bij mij hebben de hengsten naar de merrie iig dus nooit problemen gegeven..de merrie gaat eerder door de draden heen als ze ergens niet wil staan dan de hengsten toen.
Gewoon zorgen dat er stroom op staat en evt zorgen dat er een stukje tussen zit dan moet het gewoon goed komen denk ik. Heb er zelf iig nooit problemen mee gehad. En een dekhengst uit de buurt stond ook altijd naast de merries in de wei , ook geen problemen en die was in de omgang ook niet de makkelijkste

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:37

Je zegt dat jouw merrie nog een veulen is, die heeft niets te vrezen van een hengst. Pas op haar 2e jaar kan ze voor het eerst hengstig worden.

Ik denk dat je je voor niets bang maakt. Zorg dat ze niet kunnen neuzen en dat er stroom op de draad staat, dan is de kans niet zo groot dat het mis gaat, tenslotte hebben de hengsten nog nooit gedekt.

Als ik jou was zou ik voor de zekerheid wel even met de eigenaar gaan praten en zeg dat je je zorgen maakt omdat de hengst al vaker is uitgebroken. Zeg dat hij zijn verantwoordelijkheid dient te nemen en ervoor moet zorgen dat zijn paarden niet kunnen uitbreken en niet jouw merrie kunnen lastig vallen. Doen ze dat toch dan zijn de gevolgen voor hem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:54

Opvoeding heeft hier helemaal niets mee te maken. Een paard kan nog zo goed opgevoed zijn maar als hij los loopt weet hij dat en zal hij doen wat hij zelf wil.

Over het algemeen gaat het goed zolang ze niet kunnen neuzen, kunnen ze dat wel dan is de kans groot dat ze met de benen slaan en op die manier de draad kapot maken of er achter komen dat ze zo kunnen uitbreken.

Mijn hengst staat in een wei naast een weiland met 2 merrie's, er zit een meter tussen beide draden, ze kunnen dus net niet snuffelen. Beide merrie's hebben afgelopen zomer een veulen gehad en zijn daarna weer gewoon hengstig geworden.
Degenen die ervaring hebben weten dat een pasgeboren veulen op een hengst werkt als een rode lap op een stier.
Zelfs toen beide merrie's hengstig waren en met hun kont tegen de draad naar hem stonden te pissen was het enige wat hij deed een keer naar ze kijken en verder grazen, terwijl hij gewend is om te dekken.

Het is gewoon per paard verschillend, als ze niet kunnen neuzen en er flink stroom op de draad staat is het veilig genoeg. Breken ze dan nog uit dan zijn de gevolgen voor de eigenaar, daarom zou ik hem ook vantevoren waarschuwen dat jij geen zin hebt in een veulen (want dat is het ergste wat er kan gebeuren).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 01:10

LADPR schreef:
Zolang ze niet neuzen is er niks aan de hand.

Wat een onzin.

Hier kan het (lees goed: kan) al hartstikke fout gaan! Opletten dus en voor de zekerheid een aanpassing achter de hand houden zou ik zeggen.
Ik ben het helemaal met Jol eens, en ik heb er ook ruim ervaring mee. Hengsten ruiken hengstige merries inderdaad al op enorme afstand. Het hangt van de hengst af of er wat gebeurd of niet. Ik heb ze meegemaakt die van twee weilanden verder door de sloot en door het stroomdraad kwamen. Maar ik heb ook hengsten gehad die gewoon tussen de merries stonden, werd helemaal geen hengstgedrag getoond.

Het kan dus beide kanten op gaan. Ik persoonlijk zou het zekere voor het onzekere nemen en de sitautie aanpassen. Ik zou de eigenaar van de hengsten er eens op aanspreken, misschien kun je samen het weiland even aanpassen bijvoorbeeld.

Het is wel handig te weten hoe oud je merrie nu is, want "veulen" is een vrij begrip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 09:01

Ik ken genoeg hengsten die niks doen. Altijd maar er van uit gaan dat een hengst een groot gevaar is voor een merrie in een andere wei is ook overdreven hoor.

We weten niet veel over die hengsten, hoe oud zijn ze, hebben ze wel eens gedekt. Zo een eigenaar snapt ook wel dat hij 2 drukke dominante hengsten die zich erg hengst voelen niet zomaar in een weitje met simpele afscheiding naast een merrie kan gaan zetten. Niet alleen voor die merrie, maar zijn hengsten kunnen ook nog eens in de draad blijven hangen met alle gevolgen van dien.

Misschien zijn het jaarlingen, 2 jarigen, of van die makke friezen, anda's whatever.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 10:25

Idd Russel
We weten nog helemaal niks over de hengsten! alleen over een TS met een merrie die zich zorgen maakt dat haar veulen wordt gedekt.

Ik kan met mijn hengst van 11 jaar gewoon op buitenrit met een hengstige merrie en dan is er niks aan de hand, de merrie in de weide ernaast, niet laten ruiken aan elkaar want ze kunnen met de voorbenen uithalen en in de draad blijven hangen dus daar zal een stuk tussen moeten.
Maar onze man blijft zich super gedragen.
Die van ons is zelfs dekhengst geweest maar is verder super braaf, ene af en toe een geluidje maakt.

Ts: heb je al met de eigenaar van de hengsten gesproken over wat hij voor voorzorgsmaatregelen gaat treffen?
Las dat hij nu uitbreekt omdat er geen stroom op de wei staat en dalijk staan ze in een wei waar wel stroom is, ik denk als hij daar eens kennis mee maakt dat hij er dan wel vanaf blijft.
Maar ja ik ken de hengsten ook niet en je kunt dit beter met de eigenaar van de hengsten oplossen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:35

Ach ja wie ben ik ik zal natuurlijkw el geen ervaring hebben met hengsten Knipoog

Wat een overdreven gedoe zeg. Het gevaar is er pas als ze neuzen, ze gaan dan uithalen met de voorbenen en kunnen zo zichzelf bezeren of het hek stuk maken. Zelfs als mijn hengsten weten dat de hengstige merrie die op bezoek is er is om gedekt te worden dan nog blijven ze keurig achter hun stroomdraadjes staan. Sterker nog ik heb nog nooit een goed en sociaal opgevoedde hengst meegemaakt die dat niet doet.

Opvoeding heeft er wel degelijk mee te maken. En om dan te gaan zeggen dat ik denk dat hengsten naar me luisteren zelfs als ik er neit bij ben slaan natuurlijk werkelijk nergens op. Als je een goed opgevoedde hengst hebt die sociaal is zal naar mijn mening niet uitbreken om bij een hengstige merrie te komen, mits de afrastering wel goed is natuurlijk. Mijn dierne zullen nooit achter twee enkele draadjes blijven staan of er nou een merrie is of niet dat maakt dan niks uit.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:47

LADPR, lees nu eens goed. Er staat duidelijke dat het een NIET opgevoede hengst is.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:55

Het is inderdaad afwachten, maar ik zou het iig even met de eigenaar van de hengsten doorspreken. Ik rij een andalusier hengst en hij staat gewoon rustig naast merries, ook met de mogelijkheid om te neuzen en dit gaat super goed! Maar het ene paard is het andere niet en je zal het toch aan moeten kijken hoe het gaat.

als ik vragen mag: hoe oud is jouw merrie? want zoals al eerder gezegd als het echt nog een veulen is heb je niet zo veel te vrezen.