Ruimte onder stalwanden gevaarlijk of niet, graag jullie men

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Open ruimte onde stalwanden gevaarlijk voor paarden ?

Ja, ik vind het gevaarlijk.
242 (94%)
Nee, ik zie er geen gevaar in.
14 (5%)

Totaal aantal stemmen: 256

Perrokai

Ruimte onder stalwanden gevaarlijk of niet, graag jullie men

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 00:14

Voor mijn overleden paard en de paarden die er staan of komen te staan is het heel belangrijk dat ik jullie mening als deskundigen op het gebied van paarden weet omtrent het volgende:

Mijn mening: ieder ongeluk met een paard in een stal is er 1 teveel, beter voorkomen dan genezen......

Ik had mijn paard in een stal staan bij een dorpsmanege. Prachtige binnenbak en 12 stallen, binnenboxen en een paddock en een weitje. In Duitsland wel te verstaan. Het was een zogenaamde potstal die iedere twee a drie maanden met een trekker uitgemest werd. Verre van ideaal maar dat even buiten beschouwing gelaten. De bodem van de stal lag daarom ook ongeveer 30 cm. dieper dan de stalgang. Met als gevolg dat de tussenwanden ook een open ruimte hadden aan de onderkant van 30 cm. Een ruimte die door het opbouwen van een mestmatras natuurlijk steeds nauwer werd.

Nu is mijn vraag vinden jullie zo'n vrije ruimte onder de tussenwanden gevaarlijk of niet ? Zien jullie om je heen vaak dergelijke tussenwanden of kennen jullie gevallen dat een paard op die manier, door vastklemmen, gewond of geblesseerd is geraakt?

Aangezien Bokt de meeste leden heeft van welk paardensportforum dan ook, ook vergeleken met Duitsland verwacht ik veel reacties en veel uiteenlopende meningen.

Het gaat hierbij niet om elkaar verwijten te gaan maken of mij verwijten te gaan maken maar puur om de vraag, denk je dat het gevaarlijk is.

Bijvoorbaat bedankt voor jullie reacties.

Ik heb dezelfde vraag gesteld op diverse duitse Fora om te kijken of men er hier misschien toch anders over denkt.
Later kom ik er nog eens op terug, voor wie het hele verhaal achter mijn vraag nog niet kent. Meer info is nu niet op zijn plaats omdat dat jullie antwoord kan beinvloeden. In het Topic kun je eventueel je toelichting kwijt.

Zammie

Re: Ruimte onder stalwanden gevaarlijk of niet, graag jullie men

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:19

ik heb het nog nooit gezien, maar heb helaas wel een ervaring met een paard dat met z'n hoef tussen de boventralies kwam en echt dat wil je niet meemaken.... Ik zou mijn paard daar absoluut niet in zetten, nog niet voor een dag.....

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:19

Ik kan me voorstellen dat wanneer een paard vast komt te liggen hij bij het proberen los te komen zijn benen behoorlijk open kan halen aan de onderrand van de stalwand. Dus ik heb voor gevaarlijk gestemd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:20

of nog erger, het kan niet loskomen en het blijft maar trekken. Oh allleen de gedacht al...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:26

Ook ik heb gevaarlijk gestemd.
Een paard kan altijd een onverwachtse..bv met vastliggen oid..dan gaan ze vaak heel raar doen met de benen, alles om maar weer overeind te komen..
Moet er dan niet aan denken dat dat krabbelende been net onder de tussenwand klem komt te zitten..

En of er dan stro ligt..dat schoppen ze zo aan de kant, toch?

Dus ik vind het wel gevaarlijk.
Eventueel zou een minimieme ruimte wel kunnen..maar dan echt zo minimiem, dat er geen hoef tussen past, paar cm dus.

Ik ben het dus met bovenstaande reacties eens Vork

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 08:24

Volgens mij is daar in NL wetgeving voor. Die schrijft voor dat stallen zodanig moeten zijn ingericht dat dieren zich niet kunnen verwonden. In die context zou de situatie zoals jij die beschrijft dus niet zijn toegestaan in NL. Eigenlijk verwacht ik dat Duitsland wel een soortgelijke "kapstokwet" heeft, aangezien er Europese wetgeving aan ten grondslag ligt. Wat ik vind is dus niet zo belangrijk; de wet vindt hier waarschijnlijk wel iets van.
Ik ken het principe wat je beschrijft, echter met tussenwanden die in een rail lopen en waarbij de vloer niet verdiept is. Deze stallen werden wekelijks schoongemaakt; zelfde principe dus, maar kortere tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:02

Hier zou ik mijn paard dus ook niet in durven zetten.
Het risico van klem zitten is imo veel te groot

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:06

ik ben er tegen, ik heb al eens een paard van 170cm klem zien liggen in zn stal en dat was al vreselijk (je trekt m niet zo maar even om) laat staan dat ze met een been onder de tussenwand door kunnen. nee ik vind het niks, veel te groot risico op elende

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:17

Ik zou het ook niet doen, is gewoon teveel risico, als ze gaan rollen of zelfs gewoon liggen in de stal en ze komen met hun voet eronder en willen dan opstaan dan heb je echt wel een probleem, of ze kunnen vast blijven zitten hangen op een of andere manier, bij paarden is niks onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:21

Vraag me af wie er geen gevaar in ziet en waarom niet Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:22

runningkawa schreef:
Vraag me af wie er geen gevaar in ziet en waarom niet Lachen

Dat vroeg ik me net ook af! Haha!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:23

Toevallig hebben we het nu aan de orde in de nieuwe binnenbak van de manege. Er zit een aardig ruimte tussen het zand en de betonnen wand. Een paard kan dus met zijn bal onder de wand komen en hierdoor beschadigen of zelfs zijn hoef breken.
In een stal ben ik er ook niet weg van. Hebben inderdaad een deur gehad die aan de onderkant ook ruimte gaf en daar dus alleen een oud paard in gezet die nooit gaat liggen omdat ze te moeilijk overeind komt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:25

levens gevaarlijk

een oud leeraar is hierdoor een jaarling door veloren
het arme dier had zijn hoefwand er finaal af getrokken
ook als je een paardenhouderij opleiding doet zie je in je boekjes vel foto's wat de schade kan zijn

nee mijn paardje zou never nooit niet in zo'n box komen te liggen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:27

ik heb ook tegen gestemd. als je paard met je been er onder komt..ik wet niet wat er gebeurd.

maarik zie ook vaak stallen met gewoon een hek aan de voorkant. wat vinden jullie hier dan van. opzich hetzelfde principe. en groepstallen hebben ook vaak lage randen. (dus dan is het onderdste wel dicht.maar daarboven niet)

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:17

@ TS: wanneer is later? Schijnheilig

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:22

Ook ik vind het gevaarlijk. Er zijn zoveel dingen die met zo'n groot gat kunnen gebeuren.
Niet alleen met rollen kan er veel gebeuren, maar ook met het in de stal lopen zelf (vanaf de gang) 30 cm is een behoorlijk stap naar beneden, verstappen kan dus makkelijk met alle gevolgen van dien.

Overigens zijn er 2 die gestemd hebben op geen gevaar. Ik zou van hun graag willen weten wat hun argumenten zijn.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:25

DendroFleur schreef:
Toevallig hebben we het nu aan de orde in de nieuwe binnenbak van de manege. Er zit een aardig ruimte tussen het zand en de betonnen wand. Een paard kan dus met zijn bal onder de wand komen en hierdoor beschadigen of zelfs zijn hoef breken.
In een stal ben ik er ook niet weg van. Hebben inderdaad een deur gehad die aan de onderkant ook ruimte gaf en daar dus alleen een oud paard in gezet die nooit gaat liggen omdat ze te moeilijk overeind komt.

Zo'n stal ken ik dus ook die dat bij alle stallen heeft. Alleen bovenaan een schuif op de deur. Paard er onder geschoven en nooit meer opgeknapt Huilen

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:27

ik vind het erg gevaarlijk om aan de onderkant tussenruimte te hebben...als je paard ligt en vast komt te liggen...dat wil je niet hebben denk ik..
Ik ben toch al voor dichte stallen... mijn vorige paard is ooit met zijn voorbeen over de staldeur gekomen en zat ook vast...
ze heeft zo hard getrokken dat heel de deur uit zijn voegen was en zij weer los was... heb geluk gehad dat er niets ernstigs aan de hand was, been lag wel wat open maar dat was binnen 2 wkn ver genezen..

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 15:26

Born2Bcrazy, later is als er redelijk veel gestemd is. Het is geen geheim ook hoor maar ik wil deze Poll gebruiken om een standpunt te kunnen maken. Lukt het niet bij deze manege dan ga ik er mee naar de duitse FN. De FN hier schrijft richtlijnen voor voor paardenstallen.
O.a. dat stands verboden moeten worden of al zijn, maar ook om de schoonste en veiligste en prettigste stal te maken die er maar kan zijn voor een paard. Zij vragen hun leden alles te melden wat maar mogelijk is om het te verbeteren.

Daarnaast is het dus zo dat ik er mijn paard aan ben verloren, velen weten dat ook op bokt. Ik zal deze Poll en de duitse ook voorleggen aan de duitse rechter of de duitse expert. Het was mijn eerste paard en ik ben 41. Ik heb hem daar tijdelijk neer gezet bij gebrek aan ervaring en daar moest hij dus veilig staan in mijn ogen. Nooit gekeken naar die stallen. Zal ook wel normaal zijn denk je dan.
Ik en Sam stonden daar erg comfortabel dachten we. Maar Runningkawa hier heeft mij wel de ogen geopend dat een paard buiten moest staan. Alle pachtverdragen lopen hier in November af dus tot zo lang moest hij daar blijven staan. Het prachtige weiland wat we nu hebben heeft hij helaas nooit meer kunnen meemaken.

Er zijn hier dus richtlijnen gemaakt volgens de dierenbeschermingswetten. Daar staat best veel in ook dat een paard zich niet mag kunnen inklemmen of verwonden.
Er staat ook dat de afstand tussen de spijlen van de boxen niet groter mag zijn dan 5 cm. Nou 5 cm zie je hier nergens alleen minimaal 10. En zo zijn er veel meer dingen, minimale maten, voldoet deze ook niet aan, alleen voor pony´s.

Echt iedereen die ik na dit ongeluk sprak vertelde mij hoe gevaarlijk het is, allemaal paardenmensen dus. Maar nu heb ik een expert laten komen om het eens te bekijken. Deze man van in de 80 is een Hannoveranen fokker, het duurdere soort dus. Hij komt binnen en zegt: maar zo heb ik het ook ! Alleen wij hebben rubber matten er onder hangen. Nee hoor is niet gevaarlijk behalve als de mest zich op bouwt. Daar kon ik dus helemaal niets mee en begon weer vreselijk te twijfelen. En aangezien ik ook nog in een deel woon wat behoorlijk achter loopt qua dierenhouderij maar eigenlijk met alles.
Denk ik zelf dat men het alleen in dit deel nog acceptabel vind.

Dit is en foto van Sam in zijn stal toen ik hem net een dag had. Hier zie je die ruimte niet eens omdat er de volgende week uitgemest ging worden.
Je ziet er ook goed op hoe diep hij evengoed nog staat. Sam was 1.53.
Afbeelding

Dit is een foto van dezelfde stal zonder Sam na het ongeluk, hier zie je die ruimte nog wel wat beter.

Afbeelding

Er kunnen zich meerdere onvoorziene ongelukken voordoen natuurlijk, maar waarom zou je daar niet van kunnen leren denk ik dan. Deze mensen
willen er niets van horen. Er zijn eerder vreemde ongelukken gebeurd, indedaad een paard wat met de hoef tussen de spijlen door schiet, ik heb de foto's ervan gezien. Daarvoor is de regelgeving aangepast al past niet iedereen het toe. Een paard is met zijn been blijven hangen aan een open u profiel boven op de spijlen tijdens steigeren vanwege voernijd, ook deze fabrikant heeft dat moeten veranderen zoals alle andere ook. En er zijn paarden blijven vastzitten in hooiruiven die op de grond staan, eronder en tussen de spijlen. Ook deze regels zijn aangepast.

Of ik het kan bewijzen dat het zo gebeurd is moeten we afwachten, dat duurt nog even. Maar of het wel of geen gevaarlijke stallen zijn of juist heel gebruikelijke stallen, dat hoop ik mede met deze Poll te kunnen bewijzen. Dus hoe meer mensen hun mening geven hoe beter. Ook als ze er geen gevaar in zien. En die mogen dat gerust toelichten, ik zelf zag er tenslotte ook het gevaar niet van in.

Mijn hoofd puilt uit van feiten en regels en gedachten maar ik hoop dat ik zo een beetje duidelijkheid heb geschept. Zo niet vraag gerust..... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:33

Wat erg voor je Ja
Sterkte ermee Ach gut

Dat jij de opening niet gezien hebt is niet raar als het vol stro ligt.
Verder ga je er idd vanuit dat het gewoon veilig is.

Ongelukken kunnen gebeuren, ook in een veilge stal.
De krachten van een paard zijn zo sterk. Daar is het dan ook een ongeluk voor.
Maar als pensioneigenaar vind ik wel dat je die gevaren zoveel mogelijk moet zien te beperken.
En eigenlijk lijkt het me best logisch dat een paard met liggen eronder kan komen. Dat je dat als beginnend paardenhouder niet weet kan ik dus helemaal snappen...maar die pension eigenaar had beter moeten weten.

Verder zijn het gewone stalwanden...waarom staan die niet gewoon op de grond?
Of zie ik dat verkeerd dat het gewone wanden zijn?

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:46

Ik heb voor gevaarlijk gestemd...Moet er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren als je paard daaronder klem zit...
Wel goed van TS dit soort dingen weer eens aan te halen. Helaas zijn er te weining mensen die dit soort dingen als een gevaar zien.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:52

Ik denk dat het ervanaf hangt. zo <5 cm of > 30 cm van de grond een opening lijkt me niet zo gevaarlijk. Het een omdat er geen hoef tussen past en het ander omdat er genoeg ruimte is om zichzelf er weer tussen uit te halen, zonder schade (al kan een paard aan de andere kant er wel op staan, maar langs staldeuropeningkant zie ik niet gelijk problemen). Al wat er tussen zit lijkt me wel erg gevaarlijk. Of dat nu zo gemaakt is of door opstrooien omhoogkomt.

Zoals jij het beschrijft komt het dus in die "gevaarlijke" hoogte door het potstalprincipe. Dus wat tik dan in. Gevaarlijk of niet? Mits wat regels hoeft het niet gevaarlijk te zijn.

In een normale stal kunnen er ook ongelukken gebeuren hoor. Mijn paard had ik zelf op stal gezet 's avonds en 's morgens stond hij krom van de pijn met een stuk heup dat afgebroken was. Niemand heeft wat gezien/gehoord/... en niemand heeft hem uit stal meegenomen. Nog steeds een raadsel hoe het komt. 2 maand boxrust heeft wel effect gehad gelukkig, maar was ook redelijk nefast voor zijn artrose.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 15:53

Nee je ziet het goed, het zijn hele normale stalwanden die je overal ziet. Alleen deze tusenwanden hangen. Als ze gaan uitmesten schroeven ze de voerbakken er uit en klappen deze tussenwanden naar de zijkant. Dan halen ze de mest er met een trekker uit. Kan ook niet anders want die drie maanden oude koek krijg je er met de hand niet uit. Ik was er altijd bij om op Sam te letten en om mee te helpen vegen etc. Het stinkt echt heel erg al raak je daar wel aan gewend. Het is 1 en al dikke schimmel en rook of damp. De eerste keren had ik de volgende dag keelontsteking, tja niks gewend he..... Knipoog

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 16:15

Ik denk zelf ook dat er altijd ongelukken kunnen gebeuren hoe goed je ook je best doet om het veilig te maken. Maar er zijn dingen die je wel had kunnen voorkomen ookal is dat achteraf.
Zo hebben ze hier wel kort ervoor de voerbakken vernieuwd die waren naar eigen zeggen, veel te gevaarlijk vanwege de scherpe hoeken en kanten.

En zoals je op de foto ziet, de drinkbak is kapotgetrapt en heeft nu hele scherpe kanten. Het is een gewone veel gebruikte gietijzeren drinkbak.
Iemand zei neem plastic, dat is beter. Mijn man die helemaal gen verstand ervan heeft zei, nee neem aluminium, daar trap je een deuk in maar geen scherpe stukker er van af. En na wat zoeken op internet, hebben ze het liefst dat je ze zo inbouwt dat ze niet uitsteken of er zijn beschermings frames voor te koop.

Je hebt gewoon geluk als er nooit iets gebeurt. Een ongeluk zit in een klein hoekje maar waarom niet je best doen om het te voorkomen toch ?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:57

Inderdaad Perrokai, een ongeluk zit in een klein hoekje. Zoals ik al zei heb ik zelf een keer meegemaakt dat m'n paard met z'n achterhoef tussen de tralies van de wans heeft gezeten. Dit was een wand die ik heb laten maken door een bedrijf en niet zelf in elkaar geprutst.... De afstand tussen de spijlen was (hart op hart) 10 cm... we hebben later nieuwe voorwanden bij een ander bedrijf besteld en deze hanteerd een afstand van 8 cm. heb het er met dit bedrijf over gehad en zei zeiden dat het voor 8/9 jaar terug id nog gewoon was om 10 cm ertussen te hebben. Wij hebben na dit ongeval alle wanden vervangen voor de 8 cm wanden.... Maar ik heb natuurlijk zijn hoeven nog eens opgemeten en het breedtse stuk was breder als 10 cm. (we kregen hem er in de eerste instantie ook niet uit, hebben de spijlen met een autokrik uit elkaar gekregen en toen z'n hoef er weer uit) Ik heb echt alle geluk van de wereld gehad dat het goed is afgelopen, voor hetzelfde geld was hij er nu niet meer geweest...