Hoe het beste weiland verdelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lynn_Joy

Hoe het beste weiland verdelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 12:24

Hoi,

Wij hebben 5 paarden, 1 nrps, 1 haflinger en 3 shetlanders. De shetlanders staan zomers met muilkorf op het weiland.
Vorig jaar hadden we 1 shetlander minder maar was het gras erg schraars aan het eind van het jaar. We hebben onze weiden in 2 stukken verdeeld. Vorig jaar stonden ze een tijdje op de ene wei en daarna op de andere, een beetje op eigen inzicht. Ons weiland wordt erg snel nat en bluberig.
Ze staan 24/7 op het land. Ongeveer vanaf april tot eind oktober.

Hoe kan ik dit jaar het beste omwisselen van land. Is het juist het beste om de dag te wisselen, om de week of weer naar eigen inzicht. Vorig jaar ging wel maar het gras was aanhet eind wel erg kort. Hoe doen jullie dat?

Dit is trouwens ons land hoe groot het presies is weet ik niet maar helemaal links licht de bak en daarnaast de paddock. Het omlijnden stukje is dus onze grond.
Afbeelding

floorsil

Re: Hoe het beste weiland verdelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:29

bij een vrindin van mij schuiven ze het steeds een klein stukje op dus staan eerst op een soort riggel en dan word er aan de ene kant met het hoge gras een paaltje bij gezet dat is ongveer een meter en dan aan de achter kant ook weer metertje opgeschoven dat het daar weer kan groeien en die schuiven het iedere dag op het is wel veel werk maar zo komen hun 30 paarden wel de hele zomer door op het land. die staan dan ook 24/7 buiten en dat heel de vakantie +/-8 weken land is denk ik 2ha groot als ik het goed heb. zo hebben de paarden elke dag nieuw gras erbij en vertrappen ze het niet al te erg als het op is omdat ze op dat gebied niet heel de tijd lopen. weet niet of je het snapt anders moet je maar pben en leg ik het nog wel ff met plaatjes uit.
succes er mee

lynn_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 12:35

Ik heb daar ook al over na gedacht maar het is erg veel werk aangezien het land opzich best groot is en ik dus alle maten paarden heb moet ik zeker 5 draadjes spannen. Dit is best veel werk. En nou zijn die shetlanders ook heel erg met stroom draad en willen er soms nog wel eens door heen gaan. En die haflinger heeft zomerexeem en wil daardoor ook wel eens door de lijntjes heen gaan. Vandaar dat het een hek met stroomdraad moet zijn anders heb ik de kans dat ze er een keer door heen gaan en dat vind ik best eng.

maar dank je voor je oplossing.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:26

en het in 4en op delen dat je ze 4x kan verzetten? of word dat te klein

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:29

Verplaatsbare paaltjes zou ik inderdaad ook niet doen... was bij ons ook geen succes Nagelbijten / Gniffelen De paarden stonden binnen no time in het mooi land. Wij hebben ons land 4 stukken land. Het is niet zo heel groot, maar groot genoeg Knipoog In jouw geval zou ik het land in 3-en delen ipv 2. Met 2 stukken land krijgt 1 stuk een te korte tijd om zich te herstellen. Met 3 stukken is er een langere herstel periode en er altijd 1 stukje land met voldoende gras.
Wij verplaatsen de paarden pas als het land vrij kaal is Lachen Maar wij hebben dan ook 4 stukken, dus wat meer speling.

lynn_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 15:11

Het is opzich wel een oplossing om het weiland in 3en te verdelen maar ik vind het zo jammer want dan hebben ze niet zo veel ruimte om te rennen en dat doen ze zo graag. Door dat de indeling dan namelijk een beetje hoekig word.

We staan nu een jaar op dit stuk land, daarvoor stonden er ook paaltjes om een 3de stuk af te scheiden maar die waren zo verrot dat we ze toen hebben weggehaald.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:15

wij doen dat ook altijd wij hebben 1 hectare met 3 paarden ook 1 haflinger die gewoon altijd door de draad gaat (drama) maar dat verzetten en steeds nieuwe strook geven werkt het beste wij hebben het een en ander geprobeerd maar doen het nu gewoon zo. je zou ook nog een extra draad kunnen zetten achter die je verzet als ze er dan hoorheen gaan blijfe ze toch dicht bij en staat er nog een draad, weet niet hoevaak jij op de wei bent maar bij ons is het achter het huis dus zien we dat snel en kunnen we haar weer terug zetten.
hokjes maken kan misschien ook maar dat is al helemaal veel moeite:D

lynn_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 10:42

Ik vind met stroken werken niet lekker. Die haflinger gaat er geheid door heen en door haar zomerexeem zal ze dat denk ik elke dag blijven doen. Ik ben bang dat ze op een gegeven moment vast komt te zitten. En de 2 kleinste shetlanders willen nog wel eens als ze aan het spelen zijn gewoon toch maar even proberen door het stroomdraad te gaan. Ik heb ze wel eens tussen 4 draadjes zien springen. Ze weten ook presies wanneer het stroom uit staat. De grootste shet hebben we nu een week maar hij snapt het nut van stroomdraad geloof ik niet zo.

Hij leunt er elke keer als ik er ben weer gewoon over heen, het stroom staat dan uit. maar als ik weg ben en het stroom aan staat heeft hij volgens mij wel een paar keer een schok gehad maar elke keer als hij er toch weer tegen aan hangt en merkt dat er niks gebeurd probeerd hij het elke keer weer.

Met 4 van zulke paarden wil ik liever geen losstaande paaltjes met een stuk of 5 draden ertussen. Ik ben bang dat ze vast komen te zitten.

Ik denk dat het toch het handigst zoals we het vorig jaar hebben gedaan, en als het gras niet goed groeit moeten ze maar even over op hooi. Is ook geen ramp ze staan voor de rest altijd op het weiland.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:05

Wij hebben in de zomer op ongeveer 1/2 hectare voor 2 paarden. (in de winter een ander stuk) Dit is opgedeeld in 2 stukken. Meestal staan ze ongeveer om de 2 maanden op 1 stuk. In de zomer groeit het gras aardig snel aan, zeker als je het niet helemaal kaal laat lopen steeds. Wij hebben in ieder geval zat gras op deze manier! Hoe groot is jouw perceel weiland?