wat zou paard kiezen: buiten/soms blubs, of 's nachts op sta

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

wat zou paard kiezen: buiten/soms blubs, of 's nachts op sta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 22:36

Aangezien onze paarden niet echt in staat zijn om aan te geven wat zíj zouden willen (zou wel makkelijk zijn in dit geval Haha! ), ben ik benieuwd wat jullie ervan vinden...

Situatie nu: paarden staan eenvoudig gestald, 24/7 buiten met een schuilstal, vochtprobleem in de stal (bestrating verzakt want geen afvoer) en modder in de wei (wel nieuwe groene weitjes erbij, maar dan moeten ze eerst door 10-20m diepe blubber; allebei last van mok, gelukkig nu maar kleine plekjes). Overdag staan ze in de wei te grazen, 's avonds en 's nachts kiezen ze er zelf voor om op het droge vooraan (bestraat stukje bij de schuilstal) te staan. Alleen bij heel slecht weer of veel dazen gaan ze in de schuilstal staan.
Omdat de blubber en de natte bak ons tegenstaan, overwegen we een andere stal te zoeken. Nu is er redelijk dichtbij een pensionstal die wel iets lijkt (met binnenbak en professionele buitenbak!). Maar dan komen ze 's nachts op stal te staan. Voorjaar, zomer en najaar de hele dag met de groep (ca 22 paarden) in de wei, 's winters alleen 4-5 uur in de paddock.

We zijn tot nu toe erg blij geweest met de huidige situatie, omdat de paarden lekker kunnen gaan en staan waar ze willen en de stal erg rustig is. Maar de luxe van de binnenbak lonkt (buitenbak nu is met name in de winter vaak 'verzopen' en niet te gebruiken)... En we zien nu ook de nadelen van de eenvoudige situatie. We vinden wel dat zwaar meeweegt hoe het voor de paarden zal zijn, maar vinden dat lastig in te schatten.

Wat denken jullie: wat is fijner voor een paard..?

Solleke_Noah

Re: wat zou paard kiezen: buiten/soms blubs, of 's nachts op sta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 08:51

Ik ken je probleem, we kunnen hier in de wei steeds wisselen tussen 4 stukken, maar de doorgang ernaartoe is een enorme modderpoel. De schuilstal is wel helemaal droog gelukkig. Die modder is vervelend, ze schuiven erin als ze erdoor gaan, en zelf vind ik het ook niet alles, maar ze hebben er nog geen mok van gekregen gelukkig Lachen De rest van de stukken wei zijn helemaal droog, dus ik denk dat ze er eigenlijk niet veel problemen mee hebben dat er kleine stukjes modderig zijn. Ik denk dat mijn paard liever zo rondloopt dan 's winters op stal te moeten staan (buiten dan die uren in de paddock), hij heeft namelijk in heel z'n leven nog nooit langer dan een maand aan één stuk op een stal gestaan, en vind dat dus ook niet echt leuk Knipoog Hij heeft ook een voorliefde voor dingen afbreken en overhoop halen, dus heb ik hem liever op de wei, daar heeft hij altijd wel wat te doen (spelen met zn vriend, grazen, rollen,...) Ik zou m'n paard dus gewoon laten staan op de wei.

Maar ik begrijp wel dat de binnenbak zeer aantrekkelijk is, soms verlang ik ook echt naar een piste! Nu blijft het bij buitenritten bij gebrek aan... Mss is het een idee om een dichtsbijzijnde piste één dag in de week te huren gedurende de winter? Kan zowel een binnenpiste als een droge buitenpiste zijn, ik heb het af en toe gedaan met een paar vriendinnen om de kosten te drukken, en het kwam niet zo duur uit (weet de exacte prijs niet meer).

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:57

Ik zou lekker blijven staan waar je nu staat. Als paarden kunnen kiezen is altijd fijn op die pensionstal kan dat niet meer. Die 4/5 uur naar buiten in de winter moet je dan toch altijd maar zien dat het dan net goed weer is en ze te eten hebben in de paddock.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:12

Dingen als mok moet je ook niet onderschatten als ze hele dagen in de modder staan Knipoog
Ik was naar die stal gegaan met een binnenbak, nu moet ik zeggen ik heb mijn paarden s'nachts altijd op stal staan, momenteel vinden ze het ook niet veel aan om overdag in de baggerzooi te staan. Na een paar uur hebben ze het wel gezien. Het is maar net wat jou paarden gewend zijn en wat je er zelf voor over hebt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:20

Ik zou buiten verkiezen boven de stal. Ten alle tijden eigenlijk. Het is niet alleen fijner voor het paard maar ook beter, veel beter.

Als ze niet constant in de modder staan is het geen probleem.
Maar aangezien ze beginnend mok hebben zou ik wel uitkijken...

Kun je geen groter stuk bestraten of ergens een bult zand storten?

Of zorg dat je voortaan voor de winter een ander stuk land of paddock hebt.
Of verhuis desnoods wél, maar dan niet naar de plek die jij hierboven beschrijft maar naar een plek waar ze ook met z'n 2tjes buiten kunnen staan.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:21

Ik zou naar de pensionstal gaan. Als ik paarden tot boven hun koten in de modder zie staan met hun konten in de wind zeiknat te worden ben ik blij dat die van mij droog in zijn stal staat. Natuurlijk moet een paard veel bewegingsvrijheid en frisse lucht hebben maar er zijn grenzen.

Zoals je de pensionstal beschrijft vind ik dat een hele mooie middenweg.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:25

Ik zou per direkt verhuizen naar de stal waar ze 's winters 4 a 5 uur in de paddock komen. Mok (en misschien ook wel rotstraal?) moet je inderdaad niet onderschatten. Paarden vinden het echt heel vervelend om in de gladde blubber te staan. Het is wel belangrijk dat de stallen minimaal 3x3 m. zijn bij die nieuwe stal.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:27

Ik zou ook naar de pensionstal gaan, ben het met rhodos en joepiejee eens.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:27

joepiejee schreef:
Ik zou per direkt verhuizen naar de stal waar ze 's winters 4 a 5 uur in de paddock komen. Mok (en misschien ook wel rotstraal?) moet je inderdaad niet onderschatten. Paarden vinden het echt heel vervelend om in de gladde blubber te staan. Het is wel belangrijk dat de stallen minimaal 3x3 m. zijn bij die nieuwe stal.

Dit slaat ec ht nergens op. Bloos
Mijn pony heeft een uitloopstal overdag en altijd als ik aankom staat hij niet in zijn stal maar in de blubber hoor. Bloos

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:29

Wat voor paarden heb je? Als ik mijn 1/4 dag-en-nacht buiten zou zetten, doe ik hem daar absoluut geen plezier mee. De Welsh heeft echter al meerdere keren laten blijken veel liever 24/7 buiten te staan.
Ik ben wel van mening dat paarden droog moeten kunnen staan en liggen. In dat opzicht zou ik in ieder geval die schuilstal aangepast willen zien. Onderschat de gevolgen van mok niet! Mokgevoelige paarden zou ik liever op stal hebben met dagelijks weidegang/paddock; zeker in de winter.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:31

Citaat:
Aangezien onze paarden niet echt in staat zijn om aan te geven wat zíj zouden willen

Ik heb er dus eentje die het wel aangeeft Clown
Hij staat normaal gesproken hele dagen op de wei en ´s nachts op stal.
Alleen heeft Silence er soms gewoon genoeg van op de wei. Dan gaat hij onder de draad door (zijn eigenlijk op paardenhoogte, omdat er alleen paarden op stal staan) en loopt dan naar de stallen.
Hij loopt dan ook echt zijn eigen stal in (deuren staan allemaal open) en gaat daar aan zijn hooi staan knabbelen of buiten kijken als het buitenluik open is.

De eerste keer schrokken de staleigenaren zich kapot, want Silence stond niet meer in de wei.
Lopen ze de stal in, is meneer daar prinsheerlijk gaan liggen.... Knipoog

Nu komt het meestal wel een paar keer per week voor.
Silence geeft dus duidelijk aan liever binnen te staan op dat moment.
Hij kan natuurlijk ook weer terug naar buiten lopen, maar dat doet ie gewoonweg niet.
Laatst bijgewerkt door Silence op 23-01-08 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:32

Haha geweldig paardje heb je Silance. Clown

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:32

De TS schrijft dat haar paarden wel gevoelig zijn voor mok, zou ik ze persoonlijk liever niet in de blub laten staan met een slechte vloer in de schuilstal...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:37

Dan moeten er andere maatregelen genomen worden...
De wei aanpassen, de schuilstal aanpassen...

Verhuizen naar een stal waar de paarden 's winters 4 uur buiten komen zou ik never nooit niet doen!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:38

Ja af en toe is hij een beetje....uuuhhmmm...apart Clown

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:39

Al die aanpassingen moeten ook maar haalbaar zijn en uitgevoerd mogen worden!

Overigens is er niets mis met buitenstallen, mijn paarden staan in buiten stallen, ze staan dus wel droog maar hebben genoeg te kijken en staan iig niet in die baggerzooi.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:44

Nou ja.. En toch zou ik deze paarden, die gewend zijn aan 24/7 buiten niet ophokken.. Maarjah.. Das mijn mening..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:45

Ken je de gevaren vak mok? Mok gaat niet weg als je ze in de modder laat staan Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:50

Daarom zeg ik toch dat er maatregelen genomen moeten worden?!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:52

Wat denk je wat dat kost? Verward Misschien is dat wel helemaal niet mogelijk en al zeer zeker niet op korte termijn.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:56

Wat maakt mij dat nou uit?
Ik zeg alleen maar dat ik ze niet zou ophokken en dat ik wat anders zou bedenken dan de 2opties van de TS!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:58

Dani62 schreef:
Wat maakt mij dat nou uit?
Ik zeg alleen maar dat ik ze niet zou ophokken en dat ik wat anders zou bedenken dan de 2opties van de TS!

Zo zeg een beetje rustiger kan ook wel!

Soms heb je gewoon GEEN andere mogelijkheden en moet je dus de beste optie kiezen die je op DIT moment hebt!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:59

Ik heb mijn paard op een stal staan waarbij hij van 9 uur tot 16 uur buiten staat 365 dagen in het jaar. Na 16 uur gaan ze lekker de warme stal in.

Ik ben zelf ontzettend blij met deze regeling. Hij krijgt heerlijk de tijd om met zijn vriendjes in de wei te dollen en te grazen maar staat 's avond toch veilig en droog op stal. Ik vind het heel fijn dat er elke avond voor iedereen een controle punt is als ze binnen komen. Onze staleigenaren letten erg goed op verwondingen en gebreken als de paarden uit de wei komen.

Ik merk nu met dit kl*te weer dat mijn paard het allerminst vervelend vind om 's avond voor een goed pak hooi en gevulde eetbak droog en warm op stal te staan. Tong uitsteken Hij heeft ook geen last van mok of andere (verwater) kwaaltjes omdat hij denk ik toch een ruime tijd droog en warm staat.

Ik en mijn paard zouden niet anders meer willen dan deze constructie. Bloos

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:03

Ik zou ze ook buiten laten staan. Hier staan ze ook in de bagger. Ik vind het af en toe wel erg, maar de paarden die niet hoor. Anders zouden ze niet gaan spelen en rollen en gek doen in de wei. Nou hebben mijn paarden geen mok gelukkig , het zijn alleen maar varkens. Knipoog

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:12

Het hangt een beetje van je paard af.
Ik heb een beetje hetzelfde probleem als jij en ik ga mijn paard over 1 1/2 week verhuizen naar zo'n pensionstal met paddocks en binnenbak.
Mijn paard is echt een enorm tutje en blijft met dit weer ook liever binnen. Als ze dan toch buitenstaat doet ze niets en staat ze alleen maar te wachten totdat ze naar binnen mag. Beweging krijgt ze dus amper ook omdat de bak niet te rijden is.
Vandaar dat ik dus deze keuze heb gemaakt, dan kan ik haar tenminste nog beweging geven.