Braakliggende wei opknappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Braakliggende wei opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 15:40

We gaan binnenkort verhuizen, en daar krijgen we een wei naast het huis. Nou ja, wei.. Het stuk grond is al lang niet meer bijgehouden, er staat meer onkruid dan gras. Inmiddels is het wel alweer korter gemaaid dan op de foto, maarja dat onkruid staat er nog steeds.
Afbeelding
Hoe kunnen we hier het beste een mooie wei van maken. We willen er niet té veel aan uitgeven. Mijn pa wilde al onkruid gaan uitsteken, maar dat zie ik niet zo zitten Vork Ben bang dat het dan toch terug blijft komen..

Sonja_vR

Re: Braakliggende wei opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:10

mmm, uitsteken kan een beste klus zijn, ligt er heel erg aan welke soort onkruiden het om gaat

als je een niet millue sparende manier ook rpima vind is de optie kapot spuiten en opnieuw inzaaien er altijd nog
ander zou je idd al snel op verwijderen en doorzaaien uitkomen

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:13

Ik houd dit even bij, want misschien dat we binnenkort ook aan de slag kunnen Haha! .

Fijn hoor, wei bij huis!
Ben wel nieuwsgierig waar je naar toe gaat?
(Wij wonen ook in het zuiden, is erg moeilijk hier Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:14

spuiten tegen onkruid dadelijk als het beter weer wordt.
Dat ga je met de hand niet redden Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 16:36

Daar was ik ook al bang voor Bloos Dan zijn we maanden bezig.. is het vooraan alweer bijgegroeid zijn we achteraan net klaar Clown

Maar spuiten.. kan dat geen kwaad voor de paarden?

avaluna, we gaan naar Maria Hoop als het goed is, hier in Zuid-Limburg is inderdaad helemáál niks meer te vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:38

Er staat een termijn op de verpakking dat je paarden er niet van mogen eten.
Hou die termijn aan en er gebeurt niks met je dieren Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 16:41

Dan denk ik dat dat inderdaad het makkelijkst is Ja
Moeten we daarna nog gras bijzaaien, of overleeft t meeste gras het wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:44

Als je spuitmiddel koopt kun je kopen dat alles kapot gaat Tong uitsteken Maar ook dat alleen tegen onkruid werkt.
Die laatste neem je dan uiteraard (of laat je doen door de loonwerker, weet niet hoe groot je stuk is)

Dan kun je daarna nog zien of je nog extra bij wilt zaaien.
Maar als het gras niet meer weggedrukt wordt door het onkruid en de ruimte weer heeft trekt het vaak al een heel stuk bij Ja

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:48

Hoe groot is het stuk?

Misschien handig om dit door de loonwerker te laten doen?
Zij weten precies wat voor mengsel je moet hebben. vaak zijn er verschillende middelen die gespoten moeten worden omdat de meeste middelen niet alle onkruid doden.

Wij laten in ieder geval wel alles wat gespoten moet worden door de loonwerker doen, ook al is het maar 1 ha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 16:59

Het is maar een klein stukje, ik denk dat we het zelf proberen.
Het hele perceel is 3100 m2, en daar staat ook het huis op, en we maken een kleine bak en verhard stukje, dan blijft er zo'n 1800-2000m2 over als wei.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:59

@MysticTinker: idd is die kanten nog wel wat te vinden. Wij zijn nu over de grens aan het kijken, paardenbestand blijft ook steeds uitbreiden Haha! .
We zijn nu wel in de race voor grond hier in de buurt, zou fijn voor de pony's zijn, maar daar moeten tig al een paar jaar oude eikenboompjes uit. Wordt bij ons aanpakken met grof geschut, dus...
Eerst maar eens duimen dat het doorgaat...

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:04

Hoi

heb ik beek (L) ook een braakliggend stuk grond omgetoverd tot weiland, op de goedkoopste manier:

eerst gemaaid, toen mengeling van mccp en nog een ander vergif ( ben de namen even kwijt maar kan morgen wel even kijken, heb nog 2 bussen staan) gespoten, dit haalt 99% van al het onkruid weg, en laat het gras heel! daarna kunstmest gestrooid, en laten groeien maar!

er zijn wel termijnen dat je geen dieren op het weiland mag hebben, ik meen bij het spuiten bijna 2 weken, en de kunstmest ook 1 week, maar de kunstmest kan je het beste strooien net voor dat het gaat regenen.
Precies het tegenovergestelde voor het spuiten, na het spuiten moet het minimaal 8 uur droog zijn.

het vergif was iets van 30 euro, en daar heb ik een wei van 5000m2 mee gespoten en heb nog 3/4 van de flessen over!

voor de kunstmest was ik 80 euro kwijt.

waarschijnelijk moet je de wei ook een paar keer laten slepen om de ergste hobbels eruit te krijgen!

Maar is indd. wel fijn, de wei bij huis, wil zelf het liefste in beek blijven. maar is niet te betalen!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 07:38

Eerst eens maaien, want zo zie je door de bomen het bos niet meer en dan een spuitmiddel.
Let wel op voor jacobs kruiskruid want daar doe je met sommige spuitmiddelen niks aan en zal dus blijven staan.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 08:18

ik kreeg ook zon wei en had ook niet al teveel uit te geven, dus opnieuw laten inzaaien was ook voor mij geen optie.
ik heb al het giftige onkruid met de hand eruit getrokken, een wei van iets meer dan een halve hectare, het is te doen met doorzettingsvermogen.
als je hier namelijk klakkeloos overheen gaat maaien heb je kans dat de jkk blijft liggen en opdroogt en de paarden het dus opeten en ziek worden.
dus zorg voor je gaat maaien dat je dit allemaal hebt verwijderd met de hand, dit betekend niet dat het niet terug komt, je zult het goed moeten bijhouden of bijvoorbeeld met schapen erop daarna.
ik had ontzettend veel jkk. Boos!
toen dat er allemaal uit was hebben we het gemaaid op lange stand, alles wat eraf kwam met de hark weg gehaald zodat er geen giftige rommel bleef liggen en toen scahpen erop gezet, deze kunnen overal tegen en snijden het mooi af.
lopen de grasmat mooi dicht zodat er geen nieuw onkruid kan gaan kiemen.
ook de paarden liepen er toen na 2 weken op stukjes bij.
nu is de wei mooi kaal na de winter en ga ik hem met de hand wat bijzaaien en goed bemesten, de kale plekken krijgen nieuw zaad en dan flink bemesten want daar kunnen de giftige onkruiden als jkk niet tegen.

het is wat werk maar dan heb je wel wat,

heel veel succes! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:02

@ninjahoen

Een mengeling met Starane?
Die werkt zover ik weet ook tegen kruiskruid Lachen

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:42

nee was niet met starane, al zou ik indd. wel iets gebruiken wat tegen kruiskruid werkt.... ik heb het al in de wei gehad, geloof me, daar word je niet blij van!

al heb ik trouwens ook gehoord, dat spuiten niet werkt tegen kruiskruid, uitsteken is de enigste echte optie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:11

Jawel het werkt wel.
Nadeel alleen is dat als er zaad ligt dit natuurlijk niet kapot gaat, dus dat er dan vrolijk weer een nieuwe plant komt Lachen
Maar dat heb je met uitsteken ook.

En veel paarden eigenaren willen niet bemesten, maar dat werkt ook onkruid in de hand.
Over bemesten is niet goed voor een paarden wei, maar onder bemesten ook niet Lachen

Gooi maar eens een flinke hand kunstmest bij de jkk, dan gaat hij dood Lachen