per wanneer in/bijzaaien en mesten wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

per wanneer in/bijzaaien en mesten wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 13:19

aangezien mijn weides veel hebben geleden van de afgelopen maanden wil ik ze strax bijzaaien en bemesten en enkele weken leeg laten staan met eventueel schapen erop om ervoor te zorgen dat de grasmat beter word.
ik heb mijn weide in 3 delen verdeeld en kan dat zo dus om de buurt goed doen en steeds een gedeelte leeg laten staan.

mijn vraag nu is wat is de beste tijd om de eerste wiede te gaan bijzaaien en te bemesten zodat ik in het voorjaar weer meer gras heb? Knipoog

alle tips zijn welkom Knipoog

Grobegni

Re: per wanneer in/bijzaaien en mesten wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:03

Je mag vanaf februari weer mest uitrijden op het land. Maar als je land nog erg nat is, zou ik even wachten tot een drogere periode, anders is het helemaal aan gort... Als het in maart al wat warmer is, kan je gewoon gaan zaaien, dan ontkiemen de zaadjes snel en worden niet opgegeten. Hier wordt meestal eind februari gemest, ivm natheid land, en dan kunnen de paarden vanaf ongeveer eind maart weer het gras op. Dit is wel allemaal afhankelijk van het weer! Succes!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:10

boven de 10 graden groeit gras, dus dan zou ik pas gaan mesten en bijzaaien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:01

volgens mij kun je altijd gaan zaaien, alleen zal het zaad minder gauw kiemen als het kouder is.
in elk geval is bij ons net afgelopen november alles in gezaaid.

mest uitrijden heb ik geen flauw idee van als het op je eigen land is en je niet over de weg hoeft dan mag het toch altijd?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:38

Nee, per 1 februari mag het weer!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:13

ellepel schreef:
mest uitrijden heb ik geen flauw idee van als het op je eigen land is en je niet over de weg hoeft dan mag het toch altijd?

Wat dat maar waar dan stroomde onze mesthoop nu niet over....... Knipoog Helaas moet iedereen nog wachten tot 1 februari als het land het dan toelaat. Een bekeuring is €1500,- ongeacht de hoeveelheid weet ik uit ervaring, omdat de milieu politie vorige week nog bij onze eigewijze buren is geweest Clown

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:15

kunstmest zou ik maart april doen, als zonnetje lekker schijnt, afgewisseld mey buitje
inzaaien kan je beste doen in najaar, kan het hele winter staan, in voorjaar kan ook, maar dan zou ik nog heel even wachten, totdat iets warmer is,
gras groeit boven de 10 graden, dus ook rond april zou ik zeggen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:29

suffie schreef:
ellepel schreef:

Wat dat maar waar dan stroomde onze mesthoop nu niet over....... Knipoog Helaas moet iedereen nog wachten tot 1 februari als het land het dan toelaat. Een bekeuring is €1500,- ongeacht de hoeveelheid weet ik uit ervaring, omdat de milieu politie vorige week nog bij onze eigewijze buren is geweest Clown

ohw oke,ik meende dat dat wel mocht.
weer wat geleerd dus Knipoog

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:36

[quote="ellepel"]volgens mij kun je altijd gaan zaaien, alleen zal het zaad minder gauw kiemen als het kouder is.
in elk geval is bij ons net afgelopen november alles in gezaaid.

het heeft weinig zin om te gaan zaaien als het kouder is dan 10 graden. dan groeit het toch niet.
ook zou ik er op letten dat het niet erg gaat regenen zodat je graszaad niet wegregent.
kunstmest is er ook in verschillende soorten. 1 die je snel een mooie grasmat geven en een ander die om de zoveel tijd een "energieboost" aan je gras geeft zodat het weer gaat groeien.
strooi het als er niet te veel zon is. anders verdampt de helft. een klein buitje zou mooi zijn. OK dan!

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:42

Ik weet alleen dat gras gaat groeien als de totale temperatuur geteld vanaf 1 januari 102 graden is. Pas dan heeft het geloof ik zin om kunstmest te strooien. Hoe het met gewone mest zit? Dat doet buurman boer altijd voor ons.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:44

hoe bedoel je met 102 graden??

mijn weiland is begin oktober ingezaaid, eigenlijk net te laat, en in maart april zal er al flink wat gras staan, is nu al aan groeien met deze zachte winter

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:48

nou daar geloof ik niks van, ik denk dat we daar ook al aan zitten!

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:54

fokfanaat schreef:
nou daar geloof ik niks van, ik denk dat we daar ook al aan zitten!

Dat kan wel kloppen. 21 januari en gemiddeld iets van 10 graden per dag? is al 210 graden dit jaar dus het gras groeit inderdaad. Maar of je nu al mag mesten dat zou ik echt niet weten. De boer komt ergens in februari meestal.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:56

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:35

Ik let niet zo op de datum, ik hou gewoon het weer in de gaten. Vanaf 1 Februari mag je gaan bemesten. Zodra het zonnetje weer gaat schijnen en af en toe een bui, dan ga ik zaaien en bemesten. Het stuk dat bemest is, laat ik een maand liggen zonder paarden erop.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:43

je kan ook even bij je voerdealer het boekje van stimulan aanvragen (PAVO?) die schrijven uitgebreid in hun folder (kunstmest en graszaad voor paardenweide) hoe en wat en wanner je alles moet gaan doen, ik heb hun raad via het boekje opgevolgd en mijn wei is aardig opgeknapt (behalve het stuk waar ze nu van de winter lopen Boos!
Heb nu ook sinds vorig jaar hun kunstmest gebruikt, moet zeggen: geen andere meer voor mij, deze heeft een langere werking (3 maanden)en mijn gras is ervan opgeknapt.
succes.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 16:21

ja het is mij op gevallen dat het gras toch al en beetje is gaan groeien, niet veel, maar in me geiteweitje zie ik toch al nieuwe sprietjes.
de grote wei is best kaal dus dat zie je niet zo snel.
ik denk dat ik dus maar gewoon even moet kijken wat het weer gaat doen, want het is nu nog best nat bij mij.
ik ben nu in ieder geval al heel wat wijzer dan ik was, bedankt voor al jullie tips!