Verschillen verzorging spring&dressuurpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GirlyMelis

Verschillen verzorging spring&dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:57

Hallo allemaal,

Ik heb geen idee of het hier goed staat maar voor mijn opleiding ben ik bezig met een onderzoek naar de verschillen in beweging & verzorging tussen een spring en een dressuurpaard.

Mijn vraag is dan ook;
Hoe ziet de lichamelijke verzorging van een paard eruit? En wat zijn de duidelijke verschillen in verzorging van een springpaard en een dressuurpaard?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

groetjes Melissa
Laatst bijgewerkt door GirlyMelis op 21-01-08 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

soenylover

Re: Hoe ziet de lichamelijke verzorging van een paard eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:10

hallo,
op deze vraag kan ik een eerlijk antwoord geven.
een paard dat goed verzorgt word (gezond dus) ziet er mooi glanzend uit.
heeft mooie ogen en kun je de ribben niet van zien, maar je moet ze wel kunnen voelen anders is hij/zij te dik
ik hoop dat je met deze info verder kan!

groetjes van soenylover

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 19:18

soenylover schreef:
hallo,
op deze vraag kan ik een eerlijk antwoord geven.
een paard dat goed verzorgt word (gezond dus) ziet er mooi glanzend uit.
heeft mooie ogen en kun je de ribben niet van zien, maar je moet ze wel kunnen voelen anders is hij/zij te dik
ik hoop dat je met deze info verder kan!

groetjes van soenylover

Oke dat snap ik , zit al jaren in de paarden. Maar wat zijn nou juist duidelijke verschillen in lichamelijke verzorging tussen een springpaard en een dressuurpaard? Of zijn die er nauwelijks?
Ik heb namelijk geen verstand van de springsport

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:20

Misschien is het makkelijker je topicnaam anders te maken bijv verschillen verzorging spring en dressuurpaard.

Ik denk dat veel mensen nu denken dat je een 12 jarige meisje bent want niet weet hoe je een paard lichamelijk moet verzorgen (geen aanval op 12jarige).

GirlyMelis

Re: Verschillen verzorging spring&dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 19:22

Bedankt , gelijk veranderd. Had geen inspiratie voor een titel Knipoog

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:22

graa gedaan Lachen

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:26

Er zijn niet veel verschillen tussen, een goed springpaard train je door de weeks dressuurmatig. Dressuurpaarden altijd dressuur.
Een springpaard kan niet springen zonder dressuur onder de knie te hebben.. (Beide zal je misschien wel longeren en/of buitenrijden, of andere afwisseling, maar dit zijn geen verschillen.)

Ik ben een 12 jarig meisje Knipoog

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:26

Er is in ieder geval een verschil in staartlengte (dus op welke hoogte de staart 'moet' afgeknipt zijn) Weet niet meer goed de precieze lengtes, maar de staart van een dressuurpaard moet langer zijn dan die van een springpaard (moeten is relatief natuurlijk, je kan ook best springen met een paard met een langere staart Knipoog )

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 19:30

Solleke_Noah schreef:
Er is in ieder geval een verschil in staartlengte (dus op welke hoogte de staart 'moet' afgeknipt zijn) Weet niet meer goed de precieze lengtes, maar de staart van een dressuurpaard moet langer zijn dan die van een springpaard (moeten is relatief natuurlijk, je kan ook best springen met een paard met een langere staart Knipoog )

Dat is een goede ! Bedankt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:33

bij een springpaard komt de staart meestal tot op de hak, dressuurpaard tot iets boven de kogel. Dit wordt gemeten in gedragen stand, dus zoals het paard zijn staart houdt wanneer het loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:34

Een handbreedte onder het sprongewricht is mij geleerd.
Maar dat vind ik lelijk, dus nooit gedaan Lachen

Verder vindt ik er weinig verschil in zitten.
Wat me wel opvalt is dat er verschil gemaakt wordt.
Veel (dus kees niet alle) dressuurruiters doen of hun paard van porselein is en meteen kan afbrelen. Daarom mag hij niet in de wei enz.
Springruiters laten een paard naar mijn idee wat meer paard
(algemene opmerking van mijn ervaring en wat ik er van denk, dus geen feiten, voordat ik half bokt in mijn nek heb Tong uitsteken )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:45

ik deel die mening wel hoor RK Ja het is ook wat ik vooral zie om me heen

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 21:50

Inderdaad dat idee had ik ook al. Ik heb zelf helemaal geen ervaring met springpaarden. Hoe denken jullie dat de dagelijkse training van een springpaard eruit ziet? Vaak dressuur voor de basis las ik al. En dan een paar keer in de week springen? En komen sportpaarden verder nog uit de stal? Voor een wandeling of worden ze losgegooid in een bak? Op zulk soort vragen zou ik graag antwoord willen hebben. Ik heb al contact opgenomen via de mail met spring & dressuurstallen maar nog weinig reactie. Ik ga morgen een belrondje doen denk ik. Ik hoop dat jullie mij alvast een beetje kunnen helpen Lachen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:42

De paar "professionele" dressuurpaarden die op de manege staan waar ik nogal eens rij, gaan toch echt wel mee op buitenritten enzo Knipoog En weidegang krijgen ze ook Lachen Maar kan me wel goed voorstellen dat dressuurpaarden over het algemeen meer betutteld worden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 07:50

Ik denk dat er met springpaarden wat makkelijker om wordt gegaan.
In de paard en sport stond een tijd elke keer een stukje over een bekend paard. Daar stond ook bij wat een paard zoal op een dag doet.
Wat me daarbij opviel dat springpaarden over het algemeen veel meer buiten komen, in de wei/paddock en in het bos. Dressuurpaarden deden over het algemeen alleen maar dressuur en kwamen nooit los buiten en al helemaal niet in het bos.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 08:28

Heb je dat stuk heel toevallig nog ergens liggen Lachen ?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 08:44

Power&paint
Longeren: Vrijwel nooit. Weidegang of paddock: Nooit. Springwerk: Nooit. Dressuurwerk: dagelijks. Buitenrit:Nooit.

BMC Up And Down van Jeroen Dubbeldam
Longeren: 2 tot 3 keer per week
Stapmolen: elke dag 2 keer
Weidegang: als de bodem en het weer het toelaten elke dag
Buitenritten: regelmatig
Dressuur: elke dag
Springen: 1 tot 4 keer per week

De rest zoek ik vanmiddag even op

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:35

Ga eens een aantal dagen stage lopen op een springstal, dan merk je het vanzelf. Zeg dat je de naam verwerkt in het rapport als ze dat willen, zodat de stal wat gratis reclame krijgt.

Spingpaarden komen over het algemeen meer buiten en worden niet zo betutteld als dressuurpaarden. Ze krijgen meer variatie in de training, maar qua lichamelijke verzorging zit er minder verschil in, wel in de verzorging van het tuig! Op de dressuurstallen waar ik stage heb gelopen werd al het tuig elke dag schoongemaakt met zadelzeep en regelmatig gevet, op springstallen gebeurde dat enkel als ze op wedstrijd gingen :p

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:00

Even denken wat ik gezien heb met de stallen waar ik werkte hoor..
Zowel de springpaarden als de dressuurpaarden stonden op stal, mochten op zijn hoogst tien minuutjes aan de longe uitbokken.
Springpaarden werden veelal gereden met peesbeschermers en springschoenen, dressuurpaarden met bandages (en soms springschoenen).
Springpaarden werden aanmerkelijk korter gereden dan de dressuurpaarden, springpaarden een half uur en de dressuurpaarden drie kwartier tot anderhalf uur.
Verzorging van het tuig was gelijk (dagelijks) maar bij de springpaarden werden enkele zadels door alle paarden gedeeld, bij de dressuurpaarden had ieder paard een eigen set. Bij de springpaarden zag ik een grotere variatie in bitten en hulpteugels.
Verder was het vrijwel hetzelfde: hoeveelheid voer lag dicht bij elkaar, paarden werden na het werk compleet afgespoten (dressuurpaarden onder het solarium, springpaarden met zweetdeken op stal maar dat kan aan de facaliteiten liggen) en wekelijks werden alle paarden even nagekeken of ze nog getoiletteerd moesten worden.

Maar dit kan prima het verschil tussen enkele stallen onderling zijn geweest en niet model staan voor 'het' springpaard en 'het' dressuurpaard.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 17:44

Ik zou inderdaad langs gaan bij Marrigje van Baalen maar omdat dat contact , netjes gezegd , wat minder was. Lees na 4 keer bellen nog steeds geen antwoord. Kom ik nu in tijdnood, ik moet morgen dingen laten zien op school. Met hoe ver ik nu ben dus ik probeer jullie dingen in een stuk tekst te verwerken. Waardoor ik alvast iets heb. Ik kan altijd nog bij een springstal langs gaan als die gelegenheid er is. Bedankt alvast