verandering gedrag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luf_Midnight

verandering gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 11:59

hallo,
ik heb me paard nu ong een 14maanden.
en ik kreeg er in de winter, toen ging het eigenlijk wel heel goed.
ze staan bij ons in de winter de hele dag op stal omdat we alleen maar klei grond hebben.
nu had ze van de zomer elke dag de hele dag buiten gestaan, en was ze veel fijner te rijden.
nu staat ze steeds weer binnen door dat het te nat is in het land.
maar ze word eigenlijk steeds minder vrolijk, ze bij met opzadelen, ze staat maar te draaien en te schrapen.
ook met rijden wil ze echt niks meer.
nu vroeg ik me af in hoevere verbeterd dat als ze weer naar buiten gaat.
ik ben nu met een stal bezig waar ze in de winter ook naar buiten kunnen.

!! voor dat ik reactie krijg van het is zielig, er is in onze omgeving bijna geen mogelijkheid tot buiten in de winter !!

wie heeft uit eindelijk ook de stap gemaakt naar een andere stal te gaan en is het gedrag van je paard weer helemaal goed gekomen?

groetjes Laurra

Up_to_Date

Re: verandering gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:01

Gelukkig heb ik de mogelijkheid om mijn paard ook in de winter van 10.00-16.30 uur in de wei te zetten. Ik sta op een pensionstalling. De wei lopen ze nu wel kapot maar gelukkig vind de staleigenaar dat niet erg. Als het gras weer begint te groeien, komt dat allemaal weer goed.

Dat jou paard nu chagarijnig is, kan inderdaad de oorzaak zijn van het 24uur op stal staan.
Kun je ze niet dagelijks ff in de bak los gooien o.i.d.?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:03

Het lijkt me volstrekt logisch dat je paard verandert van gedrag. Het dier zit vol frustraties van het de hele dag op stal staan en gedraagt zich daardoor compleet anders.
Ik zou als ik jou was idd zo spoedig mogelijk op zoek gaan naar een plek waar het paard wel vrije beweging en contact met soortgenoten heeft. Ik wed dat hij dan direct weer lekkerder in zijn vel zit.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:11

polly2 schreef:
Ik zou als ik jou was idd zo spoedig mogelijk op zoek gaan naar een plek waar het paard wel vrije beweging en contact met soortgenoten heeft. Ik wed dat hij dan direct weer lekkerder in zijn vel zit.

Niet om het een of ander hoor, maar de TS noemt duidelijk dat er in haar omgeving gewoon weinig mogelijkheid is tot het buiten zetten van een paard in de winter. Dan kan je wel zeggen zoek iets anders, maar als zoiets gewoon (bijna) onmogelijk is dan houdt het op.

@TS is er voor jou niet de mogelijkheid om meerdere keren per dag te gaan? En in het geval dat je werkt en je alleen 's avonds kan, is er dan geen mogelijkheid dat er een stalgenoot of misschien familie is die overdag even lekker met je paard een stuk kan wandelen?

Of een paddock waar hij overdag in kan?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 12:18

we hebben wel 2 paddocks en hebben in het begin ook geprobeert om der daar elke dag een uurtje in te zetten.
maar ze gaat onmiddelijk zand eten met gevolg dat ze elke dag koliek had.
ik ben ook bezig met een andere stalling maar dan is de reis tijd ong een uur.
dus moet gewoon nog erg de voors en tegens afwegen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:21

Ik heb het meegemaakt met mijn pony, we zijn in december verhuisd naar een andere stal en hij zit weer helemaal lekker in zijn vel! Hij loopt nu overdag buiten op de wei. Ik ben zo blij dat ik deze stalling voor hem gevonden heb!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:13

Tjah doen wat het beste voor je paard is, het is voor je paard veel leuker als het overdags lekker naar buiten kan. Ik heb mijn hafje vrijdag gekocht, en vandaag is die voort eerst naar buiten gegaan (ik wou um eerst laten wennen aan alles en eerst zelf beter leren kennen). Hij stond ook de hele tijd te schrapen in de stal en was ook erg onrustig, vooral als die andere pony wel naar buiten ging en hij niet, wou die zowat door de staldeur heendrammen. Nu die vandaag de hele dag buiten staan ben ik benieuwd of die het vanavond ook in de stal doet. Maar buiten kunnen ze ook lekker hun beetjes strekken en frisse lucht krijgen. Ik zou het maar niks vinden als daar waar mijn paard staat niet fatsoenlijk naar buiten kon gaan.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:42

polly2 schreef:
Het lijkt me volstrekt logisch dat je paard verandert van gedrag. Het dier zit vol frustraties van het de hele dag op stal staan en gedraagt zich daardoor compleet anders.

Helemaal met je eens! Een paard hoor je niet op te sluiten. Boos! Logisch toch dat je paard sjaggie word. Ik zou een andere mogelijkheid zoeken voor je paard als je een vrolijk paard terug wil. Zo gaat het echt niet lukken op deze
manier. Hier hebben we ook klei, dan maar een vertrapt weiland dat groeit wel weer aan! Anders zaaien we het weer in. Maar ze gaan naar buiten. Ik zat ook vroeger in zo'n situatie. Ik weet er echt alles van. Wist toen ook niet beter dacht dat het wel zo hoorde. Weet nu dat het echt niet goed is voor een paard. Een paard is niet voor niks geboren met 4 benen om te bewegen, en niet om opgesloten te staan. Waar een wil is is een weg. Succes Knipoog

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:54

Zeeuwtje68 schreef:
polly2 schreef:

Helemaal met je eens! Een paard hoor je niet op te sluiten. Boos! Logisch toch dat je paard sjaggie word. Ik zou een andere mogelijkheid zoeken voor je paard als je een vrolijk paard terug wil. Zo gaat het echt niet lukken op deze
manier. Hier hebben we ook klei, dan maar een vertrapt weiland dat groeit wel weer aan! Anders zaaien we het weer in. Maar ze gaan naar buiten. Ik zat ook vroeger in zo'n situatie. Ik weet er echt alles van. Wist toen ook niet beter dacht dat het wel zo hoorde. Weet nu dat het echt niet goed is voor een paard. Een paard is niet voor niks geboren met 4 benen om te bewegen, en niet om opgesloten te staan. Waar een wil is is een weg. Succes Knipoog

Ik snap jullie wel hoor, maar ik ken hetzelfde probleem als de TS qua stallingen. Nu heb ik een hele fijne stal, wat goed past bij mij en bij mn pony. Maar als ik hier niet kon staan bleven er voor ons eigenlijk ook maar heel weinig mogelijkheden over. Als ik haar dan een soortgelijke stal wilde bieden (ruime stal, overdag een aanntal uur naar buiten, zomers 24/7 buiten, mooie altijd te rijden bak etc.) dan zou ik haar ver uit de buurt moeten zetten. en gezien ik afhankelijk ben van een brommer die 25 km/h rijdt. en bovendien werk ik tot 5 uur. dan zou dat betekenen dat ik dus alleen in het weekend wat tijd voor mezelf heb. Paard komt natuurlijk op nummer 1, maar als ik mezelf voorbij loop dan heeft mijn pony daar ook niets aan.

Dus het is wel erg kort door de bocht om te zeggen dat ze dan haar paard maar ergens anders moet neer zetten (kosten wat het kost)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:23

Ik snap jullie wel hoor, maar ik ken hetzelfde probleem als de TS qua stallingen. Nu heb ik een hele fijne stal, wat goed past bij mij en bij mn pony. Maar als ik hier niet kon staan bleven er voor ons eigenlijk ook maar heel weinig mogelijkheden over. Als ik haar dan een soortgelijke stal wilde bieden (ruime stal, overdag een aanntal uur naar buiten, zomers 24/7 buiten, mooie altijd te rijden bak etc.) dan zou ik haar ver uit de buurt moeten zetten. en gezien ik afhankelijk ben van een brommer die 25 km/h rijdt. en bovendien werk ik tot 5 uur. dan zou dat betekenen dat ik dus alleen in het weekend wat tijd voor mezelf heb. Paard komt natuurlijk op nummer 1, maar als ik mezelf voorbij loop dan heeft mijn pony daar ook niets aan.

Dus het is wel erg kort door de bocht om te zeggen dat ze dan haar paard maar ergens anders moet neer zetten (kosten wat het kost)[/quote]

Dat is niet kort door de bocht. Dat zijn de basis behoeften van een paard. Ik heb er zelf ook mee te maken gehad gehad geloof me maar. Ik heb echt net zolang gezocht tot ik wel iets had, waar mijn paard overdag naar buiten kon.
Je weet toch zelf ook wel dat het niet goed is om dan je paard maar 24 uur op te sluiten. Of 22 uur of iets in die buurt. Dat is toch uit den boze.
Niet gek toch dat haar paard nu zo is, en voorheen toen die buiten kwam wel braaf was.
Ik vind als je een paard hebt, dat je je best moet doen om te zorgen dat die wel genoeg uren buiten komt.
Om zijn ei kwijt te raken. En anders geen paard mag houden!
Ik heb zelf ook in de randstad gewoond en ook op klei grond.
Maar altijd iets gevonden, oke niet in de buurt dan. Maar wel een blij paard!
En als het moet verhuis ik om het wel te krijgen.
Wat ik dus ook heb gedaan.
Maar goed mijn paardjes hebben het super! En ik wens echt dat de TS haar paard ook een super fijn leven gaat krijgen.

Hoop echt dat deze situatie voor haar paard en vele andere beter word. Knipoog

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:28

In jouw geval is verhuizen een mogelijkheid, bij mij zou dat al geen mogelijkheid zijn. Knipoog

Natuurlijk is er geen discussie hier te voeren, je hebt helemaal gelijk, paarden horen buiten Ja

Ik geef alleen aan, dat soms de mogelijkheden enorm beperkt zijn

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 19:45

ik wil ook absoluut het beste voor mijn paard.
maar ik woon nog thuis heb me rijbewijs nog niet.
dus het is niet een kwestie van niet willen.

oja. en daarbij komt.
als ze thuis had gestaan had ze van mij best een stuk mogen vertrappen, ik sta echter op een pensionstal en hun willen dat absoluut niet hebben.

ForrestFruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:41

Hoi
ik denk idd dat de gedragsverandering in zeer sterke mate te maken heeft met het niet naar buiten kunnen. De meeste paarden blijven er fris en vrolijk van om in de winter naar buiten te kunnen.
Als je op zoek gaat naar wat ander is misschien stal broerse in warmenhuizen wat voor je ?? www.broersen-stables.com bij het kopje pensionstalling en dan onderaan staat dat ze in de winter ook naar buiten gaan
en anders misschien ik Koedijk daar zit volgens mij Annet Sombroek en die stal heet allround paardensport geloof ik dan moet je va schagen de 1e afslag nemen die na stal ronald beukers komt ri geestemerambacht volgens mij gaan ze daar in de zomer lekker de hele dag en in de winter ook gedeeltelijk naar buiten!
Is overleggen met de pensionhouder geen optie? Heeft hij niet een klein stukje wat je kan "vertrappen" tegen vergoeding bijv??
succes !

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 11:53

als het goed is gaat ze binnenkort verhuizen.
wacht nog even op een bevestegings mailtje, en dan komt het goed

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:56

Ik hoop voor je dat die verhuizing je net zoveel oplevert als het bij ons gedaan heeft! Knipoog
Namelijk een braaf tevreden paard ipv een zure druktemaker Scheve mond

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:05

Hartstikke fijn dan Knipoog Daar ben ik heel blij om, al is het niet mijn eigen pony.
Maar hoe komt ze nu te staan dan?
Verder succes met de verhuizing. Knipoog
Een paar uur overdag naar buiten is beter dan niks toch?

ForrestFruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:51

Tjee dat zou super zijn!! en waar ga je naar toe? En wat zijn de wintermogelijkheden??

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:23

je zou ook langs de weg gewoon en lange wandeling maken of misschien als je vervoer hebt met de trailer weg gaan naar een bos of zo iets. ga gewoon zo veel mogelijk met je paard doen lekker poetsen.
je kan ook naar een clinic gaan.
een paard word al beter als je elke dag hem/haar wat aandagt geeft het hoeft niet veel te zijn al is het even vertroetelen.