Beginnen van pensionstal/handelsstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

Beginnen van pensionstal/handelsstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 12:27

Hallo,

Ik heb plannen om een eigen stal te gaan beginnen. Momenteel heb ik 2 eigen paarden die staan bij mensen aan huis. Deze mensen vinden het leuk om paarden bij huis te hebben, maar de zorg voor de paarden is uitbesteed aan mij. Ze hebben 2 paarden voor hun zelf en daarnaast nog 6 pensionpaarden. Ik regel dus alles wat betreft de paarden ( mesten, voeren, binnen/buiten zetten, onderhoud, etc etc ). Nu heb ik dus plannen om dit voor mezelf te gaan doen. Het idee is om de locatie te huren en dus ook de pensionklanten hierbij over te nemen. Daarnaast zou ik dan graag een paar paardjes in willen kopen en weer verkopen. Een bedrag om te gaan beginnen en om wat dingen op te knappen kan ik lenen van de mensen waarvan het is. Denken jullie dat dit een goede kans is? Hoe zou ik het aan kunnen gaan pakken? Wat komt er allemaal bij kijken. Kortom wie heeft ervaringen? Er staan nu 6 boxen. Ik zou dit evt willen uitbreiden naar 10. De meeste paarden lopen nu dag en nacht buiten met een schuilstal. We hebben 6 hectare weiland, rijbak met verlichting ( bodem is wat minder, zal dan wat aan gedaan moeten worden ), grenzen aan het bos. Ik zelf heb een opleiding paardenhouderij en management gedaan en daarnaast gediplomeerd orun basis instructrice. Lesgeven zou dus ook nog een optie erbij kunnen zijn. Ik geef nu les aan wat pensionklanten die er al staan. Ik wil in ieder geval in het begin ook blijven werken bij huidige baas. Voor hoeveel uur hangt er nog van af. Ik zou graag reactie's/tip/adviezen krijgen.

kippetje

Re: Beginnen van pensionstal/handelsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:40

Maak in ieder geval een berekening van je inkomsten (stalgeld) en de uitgaven van bijvoorbeeld mest, voer, enz. om te kijken of dit rendabel is? Dat lijkt me verstandig. Ik heb gestaan bij een vrouwtje die leasde het land en de stallen, en moest steeds meer paarden gaan aannemen (bij te weinig land) om het rendabel te krijgen. Tot de eigenaren het huilen nader dan het lachen stond omdat het ene grote blubberzooi was en de stal hebben ingekrompen van 26 naar 10 paardjes (en ik mijn stalling dus ook kwijt was). Was wel een heel gezellige plek, en mijn paardje stond er super. De verdere omstandigheden zo ik ze lees (bak, weide en bos) zijn erg positief! Veel succes!

Groetjes kim

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:15

Ik zou ook alles heel goed uitrekenen en doorrekenen.
En probeer eerst zo min mogelijk te investeren. Je moet immers afwachten in hoeverre je dat weer terug kunt verdienen.
Prefabboxen zijn erg duur... Voor de prijs van 1 wand kun je zelf met hout bijna een hele box maken.

Ik denk niet dat je je baan op kunt zeggen als je dit gaat doen, lijkt me erg onverstandig ook ivm verzekeringen etc. maar je zult er misschien wel een leuk zakcentje aan over kunnen houden waarmee je kunt sparen voor vernieuwing en uitbreiding en in de toekomst, als het goed draait, iets minder uren kunnen gaan werken.

Scheelt natuurlijk wel hoe je woonsituatie is. Op jezelf, bij ouders, samenwonend met werkende partner...

Zoals het voorgesteld wordt. 6ha weiland, buitenbak, vlakbij bos, klinkt het positief.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:19

Eerst maar eens heel goed uitrekenen of en wat je overhoudt. Men zegt dat je vanaf 20 paarden en jezelf als personeel pas een beetje overhoudt. Dus je zult ernaast waarschijnlijk nog moeten blijven werken.

Bereken dan ook netjes je bruto loon, belastingen, verzekeringen etc om een echt reëel beeld te krijgen.

Succes ermee

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:31

Je moet goed berekenen wat voor kosten je gaat maken op jaar basis en je moet meenemen wat je gaat investeren. Vergeet daarbij niet op te tellen je loon (wat je wilt gaan verdienen en vergeet bij je investeringen niet 20% BTW te tellen. Die krijg je wel terug maar moet je ook eerst betalen.

Reken jezelf vooral niet rijk want het valt altijd tegen. Hoe somberder je het berekent hoe meer het kan meevallen.

Bekijk het ook over meerdere jaren neem drie jaar want als je begint is alles nieuw en na drie jaar kan je pas zeggen oke dat is mijn doel en dat wil ik bereiken.

Veel succes ik hoop dat het lukt.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:20

Pica20 schreef:
Ik zelf heb een opleiding paardenhouderij en management gedaan en daarnaast gediplomeerd orun basis instructrice. Lesgeven zou dus ook nog een optie erbij kunnen zijn. Ik geef nu les aan wat pensionklanten die er al staan. Ik wil in ieder geval in het begin ook blijven werken bij huidige baas. Voor hoeveel uur hangt er nog van af. Ik zou graag reactie's/tip/adviezen krijgen.

Een heleboel kennis moet je zelf toch wel in huis hebben als je bovenstaande opleidingen hebt gevolgd, maar je wilt van 6 naar 10 paarden gaan, denk je dan wel aan de vergunningen, want weet je al of deze bedrijfsvoering toestaan is op de plek waar de paarden staan, dit is erg belangrijk en zeker ook i.v.m. de mestafvoer. Als je geld van de eigenaars kunt lenen dan hoef je je denk ik ook niet druk te maken over bedrijfsplannen opzetten maar toch zou ik wel een berekening maken want van 10 paarden denk ik niet dat je kan leven, wel zal het een leuke bijverdienste zijn, maar met lesgeven erbij heb je wel een mooie mogelijkheid om tot een goede verdienste te komen. Dan moet je ook zorgen dat je ook mensen om je heen hebt, die jou van tijd tot tijd willen bijstaan, want 365 dagen per jaar alleen de zorg op je nemen gaat echt niet lukken hoor. Heel veel succes en ik ben benieuwd hoe je het verder gaat doen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:49

Eerlijk gezegd zie ik een aantal behoorlijke risico's. Punt is dat jij je bedrijf gaat hebben op gehuurde faciliteiten. Wat voor garanties krijg je? Zoek heel goed uit hoe je de investeringen verrekend, want als jij de stallen opknapt, hebben zij meer waarde in hun eigendom. Daarnaast krijg je de potentieel lastige situatie dat degenen van wie jij de faciliteiten huurt ook 2 paarden bij jou in pension hebben staan. Wat gebeurt er als jullie het niet eens zijn over het management voor met name die 2 paarden?
Geld lenen van de mensen van wie je gaat huren lijkt me niet verstandig, dan krijg je verstrengeling van belangen. Maak duidelijke afspraken wie wat betaalt bij de investeringen en wie eigenaar is van bepaalde faciliteiten. Maak een bedrijfsplan en ga praten bij een bank om te horen of het uit kan.