vragen over me pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soenylover

vragen over me pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 21:38

hallo allemaal.

ik krijg binnen kort een New Forest pony.
ik had een aantal belangrijke vragen die ik graag wil weten met een eerlijk en goed duidelijk antwoord.

hier de vragen.

1. hoe lang kan ik me pony in de wei zetten?
2. wat moet ik voeren?
3. weten jullie welke deken en warneer ik het beste me pony op kan doen?
4. weten jullie nog leuke verwen ideeén voor de winter?
5. om de hoeveel weken dagen moet een pony naar de hoefsmid
6. hoevaak moet een pony in geent worden tegen wormen, influenza en tetanus?

op vraag 1,2 en vier heb ik al wat info.

vraag 2:
bij de vorige eigenaar wert die pony s'ochtends gevoerd met brokken en s'avonds (200 gram per dag)
ook voerde de vorige eigenaar de pony met muslie bij maar hoeveel weet ik niet.

vandaar mijn vraag: hoeveel muslie moet ik hem geven per dag of per week?

vraag 1:
hij gaat s'ochtends de wei in tot s'avonds en in de wei ligt hooi.
moet ik hier nog wat aan verranderen?

vraag 4:
weten jullie nog leuke verwen ideeén voor me pony?
ik hou ervan als een pony een leuk plekje heeft.
daarom wil ik hem natuurlijk ieder moment van de dag verwennen maar dat kan natuurlijk niet.
ik moet namelijk ook nog naar school Verdrietig
weten jullie misschien iets wat een pony leuk of lekker vindt wat ook misschien wel goed is voor hem?

hier algemene info over de pony:

naam: Lady
ras: New Forest
geslacht: merrie
leeftijd: 18 jaar
lengte: 140-145
kleur: zwart met aparte bless
karakter: erg lief en hinnikt al als ze me ziet Bloos

ik hoob dat jullie er mee overweg kunnen en alvast heel erg bedankt als jullie een antwoord hebben op me vragen.

jOyss

Re: vragen over me pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:53

2. wat moet ik voeren?

1. Je kan een pony zolang je wil op een wei zetten, sommige paarden staan zelfs 24/7 per dag op de wei (mijne dus ook).
2. Wat je moet voeren ligt eraan wat je met je pony gaat doen zeg maar, iig is het belangrijk dat je hem voldoende ruwvoer geeft (bijv. hooi dus), brok ligt dus aan de inspanning van het werk dat je met hem gaat doen.
3. Als je wilt dat je pony geen wintervacht krijgt, moet je hem een deken op doen. Omdat ik geen dekens gebruik voor mijn pony weet ik dus ook niet wanneer en hoeveel gram je moet gebruiken.. sorry
4. Ik geef mijn pony wel eens slobber in de winter, vindt ze erg lekker Knipoog .
5. Hoevaak een paard/pony naar de hoefsmid moet weet ik niet precies, mijn pony gaat ongeveer om de 2 maanden..
6. Een wormkuur moet je om de 6/8 weken geven.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:05

soenylover schreef:
hallo allemaal.

Het ligt er aan wat je pony gewend is. Het beste en makkelijkste is als je je pony overdag lekker buiten met 1 of meerdere andere paarden zet. Als ze het gewend is ook s' nachts buiten maar ik vind het zelf het prettigst om 's avonds mijn merrie op stal te zetten waar ze ook haar voer krijgt en waar ik haar even goed kan nalopen/poetsen/knuffelen Pling voor de nacht.

2. wat moet ik voeren?
Vraag van tevoren aan de eigenaar wat hij of zij je paard te eten geeft.
Het ligt er ook aan of je op je pony gaat rijden. 1 kilo per dag als je je pony rijdt vind ik normaal en anders ongeveer 0,5 kilo biks en meerdere keren een pluk hooi per dag (3 tot 4 keer) Verder kun je het aanvullen met af en toe (warme) slobber of wortels, appels of oud brood.

Is je pony dekens gewend? Misschien kun je anders de deken overkopen van de vorige eigenaresse. Die deken is natuurlijk ook op maat voor jouw pony gekocht. De deken ga je omdoen als het kouder begint te worden en wanneer je merkt dat je pony een dikkere vacht gaat krijgen. Als je pony veel buiten staat moet je wel zorgen voor een waterdichte deken, zodat het water van de deken glijdt en je pony lekker warm blijft. Heb je zelf ervaring met dekens en omdoen/afdoen?

Kan er op de pony gereden worden? Als dat kan zul je neem ik aan wel gaan rijden, buitenritje of longeren. Als ze springen leuk vindt kun je af en toe een een sprongetje maken. Verder kun je wandelen, poetsen of leuke spelletjes in de bak doen, zoals over balkjes lopen of om pionnen heen.
Krijg je nog les op je pony?

Ligt aan de hoeven van je pony. Het ene paard heeft sterkere hoeven dan het andere paard. Maar meestal rond de 6-8 weken even naar de hoefsmid. Kijk gewoon goed naar de hoeven en wanneer je het nodig vindt dan bel je de hoefsmid. In de zomer zijn ze vaak droger en gaan sneller scheuren dan in de winter (groeien ook sneller door het gezonde gras) dus dan zal de hoefsmid wat vaker moeten komen.

Wormen heb je speciale schema's voor:
http://www.paardentips.com/artikelen/nu ... arden.html

Inenten 1 keer per jaar. Dit hou je bij in het paspoort dat je bij je pony hebt (moet de dierenarts invullen) Let er wel op dat je pony haar basisenting gehad heeft.

hoeveel muslie moet ik hem geven per dag of per week?
Ik zou een paar handjes muesli per voerbeurt in haar voerbak doen.

hij gaat s'ochtends de wei in tot s'avonds en in de wei ligt hooi.

Nee, hoor - lekker buiten laten staan. Als ze wat te knabbelen heeft (hooi) is het prima.
Komt ze wel met andere paarden te staan?

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:02

Het ligt er inderdaad aan wat je pony gewend is en over hoeveel grond je beschikt je kan een pony 24/7 buiten neerzetten met een schuilstalletje.. in de winter zou ik de pony een dag deel buiten laten staan b.v van 12 tot 4.. en de rest van de dag lekker op een warm stalletje..

2. wat moet ik voeren?

Je weet al wat de vorige eigenaar de pony voert houd dit patroon aan als je veel gaat trainen kun je dit aanpassen meestal wordt er 2 keer biks/meusli gevoerd op een dag en 3 maal kuil gevoerd..
Je kunt zelf zien aan je pony of deze voldoende krijgt of dat deze bijgevoed mag worden..

Je hebt verschillende dekens, zomerdeken,tussendeken,winterdeken, zomerdekens gebruikt niet iedereen tussendeken is voor de overgang van de warme dagen naar de koude dagen en weer terug..
Als het ongv. 5 graden overdags is doe je een winterdeken op als je pony flink in de vach zit hoef geen extreem warme deken op te doen dan is 200 grams meer dan voldoende..
Voor de grote van jouw paard is een maat 165cm geschikt als de pony veel buiten komt denk er dan aan dat de deken waterdicht moeten zijn..

Elke pony vind een bak slobber erg lekker doe een paar handjes meusli in een emmer en doe daar wortels en appels wel in stukjes gesneden beetje lauw water er over beetje roeren tot het een prutje is en voeren Haha!

Als je veel rijd of je pony slechte hoeven heeft is 1x in de 2 maanden wel verstandig..

Ontwormen ongv. 1x in de 3 maanden van de zomer iets meer omdat er dan vliegen etc.. zijn die wormen etc. overbrengen..

Ik laat mijn paard 2x in het jaar enten omdat er op onze stal ook paarden van buiten af komen en dan zijn ze extra beschermd..

7. hoeveel muslie moet ik hem geven per dag of per week?

1x een kilo op een dag is meer dan voldoende..

8. hij gaat s'ochtends de wei in tot s'avonds en in de wei ligt hooi.

Nee dit is prima zo, zou er niks aan veranderen een paard staat liever in een kudde buiten dan in een stal zonder beweging..
Denk er wel aan dat een pony ook vriendjes om zich heen wil hebben dus zet de pony niet alleen..

soenylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 12:59

de deken van de vorige eigenaar was helemaal kapot