Stalling zonder vergunningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Stalling zonder vergunningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:24

Zijn er oplossingen voor als je geen vergunning krijgt voor het bouwen van een stal?

Ik heb op marktplaats containers zien staan, heb je daar geen vergunning voor nodig? en schuilstallen mag dat altijd?

Marigold

Re: Stalling zonder vergunningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:05

volgens mij kan je de regels wat omzeilen als je schuilplek op wielen staat, (weet niet helemaal zeker)
en op paardnatuurlijk heb ik ook tips gezien, misschien die site dus even checken..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:07

gewoon bouwen.
en zorgen dat het uit het zicht staat. verder mag het als het op wielen staat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:09

Schuilstal uit afbreekbaar materiaal (zodat het duidelijk is dat er geen mensen in kunnen wonen), zou moeten kunnen.

Zonder vergunning bouwen? Weet niet hoe het in jullie land is, maar in België kunnen ze je er echt dik op pakken en het geld dat je dan mag neertellen... Dat soort dingen hebben hier meermaals het nieuws gehaald.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 18:15

wij hebben pas een stuk wei gekocht, vergunning meot nog aangevraagd worden en dan van de zomer wil (als de vergunning er is) me vader iets bouwen.. maar als we die niet krijgen moet er wel een oplossing zijn zodat ik toch een pony kan zonder ergens anders op stal te moeten staan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:17

Ik weet het niet zeker, maar voor een open, houten schuilstal moet je, denk ik, geen vergunning hebben. Maar vanaf het moment dat je iets dicht gaat maken uit steen, zal je er wel een nodig hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:16

Bij huis is er vaak vergunningsvrij wel iets mogelijk. Als je het paard een stal op de wei wilt geven is het moeilijk, zo niet onmogelijk. tenzij je met strobalen en een zeiltje wilt gaan knutselen Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:39

ook verplaatsbare stallen of een schuilstaal mag niet in elke gemeente geplaatste worden. Eerst navragen bij de gemeente scheelt een heleboel kosten en problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:41

Idd

Ook containers enzo mogen niet.
Ze worden vaak wel gedoogd, maar als de gemeente het gedoogbeleid opheft moet ook dat weg.
Zonder vergunning mag er niks...helaas.

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:17

Nelleke1 schreef:
Zijn er oplossingen voor als je geen vergunning krijgt voor het bouwen van een stal?

Ik heb op marktplaats containers zien staan, heb je daar geen vergunning voor nodig? en schuilstallen mag dat altijd?

Wat is de reden dat je geen bouwvergunning krijgt?

Containers worden inderdaad ook als gebouw gezien, dus er is een bouwvergunning nodig. Een verplaatsbare stal mag alleen als je de stal ook daadwerkelijk regelmatig verplaatst, en dat is niet erg praktisch.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 11:22

we hebben nog niets aangevraagd maar als we niets krijgen moet er toch iets anders kunnen komen, als ik nu een pony koop wil ik hem niet weer weg moeten doen omdat we geen stalling hebben Knipoog (voorzorg dus zegmaar)

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:36

Citaat:
Een verplaatsbare stal mag alleen als je de stal ook daadwerkelijk regelmatig verplaatst, en dat is niet erg praktisch

Zodra dit een terugkerend karakter heeft is het ook een bouwwerk en moet je een bouwvergunning hebben. Dus het iedere keer verplaatsen heeft geen zin. Zelfs als je de mobiele stal af en toe weghaalt met de inentie hem weer terug te plaatsen heb je een bouwvergunning nodig.

Voor een containerstal (is ook een bouwwerk) heb je ook een bouwvergunning nodig.

ik zou voorzichtig zijn met het zonder bouwvergunning iets neerzetten. Gemeenten zijn na de ramp in Enschede en Volendam niet meer zo gedogend en per 1 januari 2008(wijziging Woningwet ivm handhaving bouwregelgeving) zal dit alleen maar strenger worden.
kan je vergunningsvrij niet iets?

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:55

Het gaat om het plaatsgebonden karakter en de duur van de periode waarin het object zich op een bepaalde plaats bevindt.

Bij een stal kom je al snel in de knoei met de plaatsgebondenheid en de duur van de periode. Tenzij je iedere keer verhuisd naar een ander perceel. Het is gewoon onpraktisch om de stal iedere keer te verplaatsen. Zeker wanneer je dit regelmatig moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:00

xxxivitaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:18

Nelleke1 schreef:
we hebben nog niets aangevraagd maar als we niets krijgen moet er toch iets anders kunnen komen, als ik nu een pony koop wil ik hem niet weer weg moeten doen omdat we geen stalling hebben Knipoog (voorzorg dus zegmaar)

was het niet verstandiger geweest voor dat het weiland werd aangekocht om eerst bij de gemeente te gaan informeren .

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 16:34

runningkawa schreef:
http://www.aanbodpagina.nl/314805_verri ... tallen.asp

dit zou misschien wel een oplossing zijn?
Dat kun je echt makkelijk verplaatsen Lachen

ziet er goed uit, maar een container kun je toch ook verrijden (met vrachtwagen bijvoorbeeld) wat is dan het verschil ?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:36

je hebt in dee omgeving altijd een vergunning nodig, dus ook voor een container of stalconstructie op wielen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 16:36

xxxivitaxxx schreef:
Nelleke1 schreef:

was het niet verstandiger geweest voor dat het weiland werd aangekocht om eerst bij de gemeente te gaan informeren .

er zijn hier in de buurt weinig weilanden te koop, er zijn veel mensen op zoek naar een stuk.

dit was voor ons de ideale plek (heeft ook emotionele waarde Ach gut ) en bied ons de gelegenheid eindelijk na jaren zoeken onze hobbies waar te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:37

Dat iedereen wel weet dat jij die niet ff snel verplaatst en het daar ook niet voor bedoeld is.

Maar wat ik geplaatst heb zal officieel ook niet mogen.
Maar die kun je bij wijze van wel zelf een tijdje elders plaatsen.
Dan is het al iets aannemelijker te maken dat het er tijdelijk staat of zo.
Maar officieel mag er helemaal niks.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:07

Wie weet hoe het zit met een stal dier er al jaaaren staat zonder vergunning, is er iets als een soort gewoonte recht, dat het toch gedoogd wordt of kan iets na tig jaar toch nog afgebroken moeten worden?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:02

Ook daar van heb je grote kans dat iets na langere tijd nog afgebroken moet worden fokfanaat.
Maar hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:04

Ik denk dat je bij verjaring al vlug aan 30 jaar moet gaan denken ofzo.
Niet iets van een paar jaar verwacht ik Lachen

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:11

Ik ga even in de wet op de ruimtelijke ordening neuzen. Volgens mij is de verjaringstermijn twintig jaar, maar daar zitten wel haken en ogen aan.

edit: Volgens mij is dit geen onderdeel van ruimtelijk recht, maar van civiel recht, dan moet ik verder kijken. Heb we geen advocaten die zich hier meer bezig houden op bokt?
Laatst bijgewerkt door Kaka op 24-01-08 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:13

Het zal er verwacht ik ook aan liggen of je het wist of niet?
Dus bewust zonder vergunning zelf neer gezet, of stond het er al bij aankoop weide en dat je dacht, dacht dat is met vergunning?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:16

Ook bij het kopen van een stuk land heb je als koper een onderzoeksplicht, net als bij een paard. Dit soort verhalen hoor ik regelmatig en het wordt vaak voor de rechter uitgevochten of een bouwsel mag blijven staan. Is hetzelfde als je een huis koopt met een illigale dakkapel die vorig jaar gebouwd is. Als de buren gaan klagen over die dakkapel, dan heb jij geen poot om op te staan.