Hoe weet je hoeveel jouw paard weegt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Hoe weet je hoeveel jouw paard weegt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 22:39

Weet iemand hoe je kan bepalen hoeveel je paard weegt? Ik heb een 2,5 jarige ruin van 1,68 stokmaat. Het gekke is als je een trailer wil meenemen kan je het gewicht van de papieren aflezen. Maar hoe bepaal ik in hemelsnaam het gewicht van mijn paard? Dit is handig om te weten of je auto het gewicht nu wel of niet mag trekken het kan net het verschil zijn.

HEt zou eens handig zijn als de politie afentoe eens een weegdag houdt voor autoos met paardentrailers en paarden erin zodat je zeker weet dat je nooit een boete kan krijgen voor te zwaar geladen zonder het zelf te weten!

Wie kan me helpen met het bepalen van het gewicht van mijn paard!

Caresse07

Re: Hoe weet je hoeveel jouw paard weegt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:42

Er zijn speciale meetlinten te koop waarmee je kunt bepalen hoeveel
je paard weegt. Ik geloof dat ze van PAVO zijn en je kunt ze volgens mij gewoon
bij de ruitersportzaak kopen Knipoog

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:44

Ik heb net zo'n meetlint bij de paardendrogist besteld, kost rond de €10,-

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:45

Ik heb em een paar jaar geleden bij Horse Event gekregen. Erg handig moet ik zeggen Lachen

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:46

je kunt er één sparen bij equimax en equarell wormenkuren...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:46

Er is iemand die een mobiele weegschaal heeft, kan alleen zo gauw ff niet op zijn naam komen. Verder is het meestal in een kliniek wel mogelijk om je paard op de weegschaal te zetten als je er toch bent. Ook zijn er wat formules in omloop die werken met lengte van borst tot bil en borstomvang net achter de schoft ofzo. Het makkelijkst, maar volgens niet iedereen even betrouwbaar en nauwkeurig, is om een PAVO-lint te gebruiken. Als het ff meezit kun jer volgende keer dat je bij je voerboer bent wel eentje gratis bij een paar zakken biks krijgen. Simpel hulpmiddeltje, dat als je het op de goede manier gebruikt, in ieder geval wel een aardige indicatie geeft hoe zwaar je paard ongeveer is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:47

Ik heb mijn paard een paar keer op de paardenweegschaal van Westernfreak gehad, http://www.paardenweegschaal.nl - ze is er een keer mee bij ons op stal geweest en ik heb mijn paard laten wegen op een wedstrijd (voor en na een rit van 100 km). Ze staat regelmatig met de weegschaal op endurancewedstrijden, heel fijn om te kunnen zien hoeveel gewicht je paard verliest tijdens zo'n rit, zeker bij warmer weer.

Iedere gemeente heeft wel ergens een weegbrug. Daar kun je naartoe rijden met je volle trailer, die wegen, paard eruit, nog een keer wegen en het verschil is dan het gewicht van je paard.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:48

Bij mij klopte het toch wel aardig moet ik zeggen, wij hadden 575 gemeten en uiteindelijk
woog ze 570, dus redelijk nauwkeurig Knipoog Maar ligt er inderdaad wel aan of je hem goed gebruikt, dus op de juiste plaats meten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:53

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:34

Kostolany schreef:
Weet iemand hoe je kan bepalen hoeveel je paard weegt? Ik heb een 2,5 jarige ruin van 1,68 stokmaat. Het gekke is als je een trailer wil meenemen kan je het gewicht van de papieren aflezen. Maar hoe bepaal ik in hemelsnaam het gewicht van mijn paard? Dit is handig om te weten of je auto het gewicht nu wel of niet mag trekken het kan net het verschil zijn.

HEt zou eens handig zijn als de politie afentoe eens een weegdag houdt voor autoos met paardentrailers en paarden erin zodat je zeker weet dat je nooit een boete kan krijgen voor te zwaar geladen zonder het zelf te weten!

Wie kan me helpen met het bepalen van het gewicht van mijn paard!

op deze site moet je op voedingscalculater klikken en daar kan je het laten uirekenen:
http://paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:48

Is er geen weegbrug in de "buurt" waar je onder het zadel je paard naar toe kunt rijden. Wel iemand met een auto zwaarder dan 1000 kg meenemen. Bij de eerste meting: auto + paard op de weegbrug. Bij de tweede meting alleen de auto.
Het verschil is het gewicht van je paard.

noellakinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:40

ik heb toen bij het voer zo gratis meetlint gekregen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:44

op school kunnen we ze op de weegschaal zetten, maargoed, dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Dan lijkt me een meetlint ideaal.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 13:42

Tja ik zou eens moeten kijken of er een weeg iets in de buurt zit! Voorlopig ben ik met mijn paardje nog niet weg! Want heb wel een trailer te leen op stal maar geen auto die het trekt maar omdat ik dit wel wil gaan kopen is het handig te weten wat wel gaat en wat niet gaat kwa auto.

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:45

Yeap, met die meetlinten schat je alleen het gewicht. Op een weegbrug weet je ongeveer zeker. (op ca 5 kg!).

Als je toch aan het wegen gaat zou ik ook de aanhanger willen wegen want die staan in de regel veeel lichter op papier dan ze inwerkelijkheid zijn.

Heb je al bij Hendrix utd of Helmondse Schroothandel geïnformeerd of ze een weegbrug hebben en hoeveel het kost?

In de regel wil de weegbrug voor een weging er ongeveer 6 eurie voor hebben. Lijkt me een heel redelijk bedrag Sigaar .

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 15:06

Dat is zeker overweegbaar! Ik ga het meetlint voor de grap ook proberen bij mijn paard om te kijken of dat dan een beetje in de buurt komt. maar ik denk dat ik dat maar eerst ook de auto en de trailer en het paard moet wegen..en prijs valt mee..

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:44

Kostolany schreef:
Dat is zeker overweegbaar! Ik ga het meetlint voor de grap ook proberen bij mijn paard om te kijken of dat dan een beetje in de buurt komt. maar ik denk dat ik dat maar eerst ook de auto en de trailer en het paard moet wegen..en prijs valt mee..

En?

Heb je je paard inmiddels gewogen?

carientje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:29

Hoi Ik weeg mijn paard op de weegbrug in de buurt.
Verder kun je een meetlint kopen bij verschillende paardewinkels

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:34

Ook hier hebben we een meetlint Ja Weet iemand toevallig of die wel/niet betrouwbaar zijn?

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:50

weegbrug bij een vriend Haha! 2 minueten lopen. paard op de brrug ik er naast iemand in het kamertje kijken hoeveel ze weegt we zijn er al achter dat haar normaale gewicht 440,450 is en ze is een paar maand trug ongeveer 4de maand van haar dracht en toen was ze 500 en wil haar nu weer gaan wegen en kijken hoeveel. Ik weet dat het veulen opzicht niet veel weegt maar extra voeding en minder trainen merk je wel.