eigen wei vs huurwei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

eigen wei vs huurwei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 11:36

Naar aanleiding van mijn topic "prijs weide", waar ik toch wel wat geschrokken ben van de aankoopprijs van een stuk weidegrond (naïeve ik) vroeg ik mij af wie een eigen weide gekocht heeft, en of de voordelen dan opwegen tegenover de nadelen, als je het vergelijkt met een huurwei.

Voordelen eigen wei: het blijft altijd van jou, dus je moet nooit onverwacht verhuizen, je kan het eventueel zelf verhuren en zo wat geld bijverdienen, je kan alles op je eigen manier doen.
Nadelen eigen wei: duur in aankoop, je moet ook zelf voor alles zorgen (water, hooi, stro,...) dus dat komt er nog eens bovenop (qua geld)

Ik heb wat rekenwerk gedaan, stel dat ik een bescheiden weide van 25A zou kopen aan 10.000euro, dan zou ik van dat geld 11jaar op mn huidige huurwei (waar hooi en water in de prijs zit, krachtvoer ed niet) kunnen staan, en 4jaar op de pensionstal hier in de buurt (all-in). Als mijn paard niet ernstig ziek wordt ofzo, hoop ik dat hij nog 20jaar meekan, dus uiteindelijk zou ik de aankoopprijs van de weide er wel uit kunnen halen.

Wat zouden jullie doen/ hebben jullie gedaan?

NatasjaM

Re: eigen wei vs huurwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:00

Ik heb anderhalf jaar geleden een eigen weide gekocht van 85A voor 42.500 Euro (k.k.). Dit betekent een hypotheek van bijna 200 Euro per maand. Daar bovenop komen dus nog de onderhoudskosten voor weide en paard. Voor mij is het dus zeker niet goedkoper dan toen ik een huurwei had (betaalde toen 38 Euro per maand...), maar ik heb wel de zekerheid dat ik niet plotseling weg moet en kan alles op m'n eigen manier doen. Om de kosten te drukken, heb ik dus wel 'gasten' nodig, anders is het te duur.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 13:00

bedankt voor je reactie!

Ja, die zekerheid is toch wel heel aantrekkelijk vind ik, dan ben je niet steeds afhankelijk van anderen...

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:16

Dat was voor mij ook de belangrijkste reden om zelf te kopen en niet weer te gaan huren. Sowieso is het hier in de buurt heel moeilijk om te vinden wat ik wil (24/7 weidegang met schuilstal), dus dan is de keuze gauw gemaakt.

Dat ik dan huurders nodig heb om het (enigszins) rendabel te houden, neem ik dan op de koop toe. Het is aan de andere kant ook wel makkelijk om de taken te kunnen verdelen...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 19:31

En nog een voordeel aan huurders: je paard staat nooit alleen Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:34

Wij betalen aan huur voor een stal + 2 stukken land nog geen 500 euro per jaar. Dat kan dus makkelijk uit. Incl hooi en stro zitten wij op nog geen 800 euro per jaar!
Dat is voordeliger dan een land kopen (bovendien hoeven wij niet zélf de sloten te baggeren en de kanten te maaien)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:25

Als je het geld er voor heb zou ik zeker voor kopen gaan! En dan inderdaad wat huurders nemen (En die ook gewoon laten helpen in onderhoud) is ook leuk voor je paard, zo kun je een kleine kudde voor hem creëren die je zelf in de hand hebt!

Ik huur ook en het bevalt me echt wel prima! En niet alleen omdat het zo goedkoop is.. Maar toch, als ik de kans zou krijgen iets voor mezelf te kopen zou ik geen moment twijfelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:29

Wij hebben eigen weide plus huis.

Heerlijk alles van jezelf, het doen zoals je wilt
De afrastering maken zoals je wilt zonder dat het ooit weer afgebroken hoeft te worden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 11:32

Bedankt voor de reacties!

Een eigen weide aan huis is natuurlijk ieders droom Lachen Momenteel zal het nog bij huren blijven vrees ik, en afwachten maar of er in de buurt iets leuks (en betaalbaars) vrijkomt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:33

Ken ook mensen die het niet willen hoor Lachen
Wij zijn er overigens ook voor naar een andere provincie verhuisd, zoals veel paarden liefhebbers Lachen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 11:44

Hoe kan je dat nu niet willen? Opstaan en paardjes zien als je uit het raam kijkt, 's avonds nog even slaapwel kunnen zeggen zonder kilometers te hoeven rijden,... ik zou geen seconde twijfelen Haha!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:46

Ja, als ik ooit land zou kopen zou ik dat ook niet in Noord-Holland willen doen. Ik zie mezelf in de toekomst ook wel richting Belgie ofzo gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:48

Omdat die mensen niet graag de dagelijkse zorgen hebben.
Maar graag uitslapen of lekker op vakantie gaan zonder geregel.
En ik kan dat ook wel snappen Lachen

Daaromz ijn wij ook naar Limlandia gegaan...anders was het voor ons ook onbetaalbaar Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:50

Solleke_Noah schreef:
Hoe kan je dat nu niet willen? Opstaan en paardjes zien als je uit het raam kijkt, 's avonds nog even slaapwel kunnen zeggen zonder kilometers te hoeven rijden,... ik zou geen seconde twijfelen Haha!

Zo voel ik dat ook...en zo heb ik het ook...lucky me.... Maar er zijn zat mensen in mijn omgeving die het voor ons prachtig vinden, maar het zelf niet willen. Die willen niet overal zelf voor moeten zorgen. Die willen al dat werk niet.
En ik vind al dat werk juist heerlijk. Voor mij is het een way of life...

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:54

Ja maar bedenk ook, dat huurgeld zie je nooit meer terug, terwijl als je je weide verkoopt je geld terug krijgt, misschien maak je er zelfs nog wel winst op, eventueel verlies, tja, als je 10 jaar een stuk land huurt ben je nog meer geld kwijt, dus zo kan je het ook zien.
Wat ik de nadelen aan een eigen stuk land tov een huurweide kunnen zijn is dat je nu echt alles zelf moet regelen, omheining, drinkwatervoorziening etc. Terwijl als je het huurt je kans hebt dat de eigenaar dat regelt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:55

Voor een kudde (onderhuurders)heb je wel een paar hectare nodig hoor!

Vergeet ook niet dat de paarden in de winter veel stuklopen en dat je nog wat stukken land achter de hand moet hebben. Met 2 paarden is 1,5 hectare denk ik het minimum., als je ze heel dagen op de wei hebt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:17

Hier even iemand die beide heeft meegemaakt.
In mijn oude situatie was het zo:
de gemeente had een stuk grond uitgegeven bij het bos aan de weidevereniging. Daar waren 22 weides gerealiseerd, dus iedereen die daar een weide huurde had zijn eigen stuk met zijn eigen stal. Net als volkstuintjes, zeg maar...maar dan weides. Om een weide te kunnen huren moest je lid worden van de vereniging (à 50 euro per jaar) en je kwam eerst op een wachtlijst.
Ik heb zo'n weide zeven jaar gehad. Het lag op 5 minuten fietsen van mijn huis en het was redelijk ideaal. Maar...wij wilden meer. Wij wilden de paarden echt bij huis, maar we wilden niet inleveren op bos ivm uitrijmogelijkheden. We hebben toen vrij lang gezocht (meer dan 3 jaar). De aanhouder wint. We liepen tegen een leuk huis op de Veluwe aan met 1200 m2 grond. Dat was genoeg om een stal op te bouwen, maar niet genoeg om de paarden op te houden. Dus...dit huis viel af. Per toeval hoorden we vervolgens dat het perceel weide dat achter dit huis lag ook te koop kwam. Dit sloot direct aan op de tuin van dit huis, er zat alleen een heg en een hekje tussen. Wij zijn er als de kippen bij geweest en hebben dus het huis gekocht en de weide en nu wonen we daar, met de paarden bij huis op onze eigen gekochte weide.

Maar goed...dit even ter illustratie. Even de voor- en nadelen op een rijtje die ik ervaren heb.

Gehuurde weide:
Nadelen:
Gebonden aan de regels van de verhuurder (gemeente in mijn geval): bijv. niet rijden op de weides, geen verlichting 's avonds alleen lampen in je stal
Gebonden aan de regels van de vereniging (in mijn geval dan)
Veel gebep onderling....wat dat betreft leek het een pensionstal waar iedereen zich met iedereen bemoeide
Indien de verhuurder andere plannen krijgt, ben je je weide kwijt (opzegtermijn van een jaar hadden we, dus als de gemeente andere plannen kreeg, hadden we eraf gemoeten na een jaar. Dit geldt natuurlijk ook voor andere verhuurders: de weide die ik gekocht heb werd eerste gebruikt door iemand anders. Deze had het geld niet om te kopen, dus die was erg pissig dat het verkocht werd)
Alleen de stal is van jezelf, dus bij overname van de weide toen we gingen verhuizen, moesten we hopen dat de volgende van de wachtlijst de stal over wilde nemen, wij hadden geluk.
Je maandelijkse huurkosten. Al was het niet veel: 40 euro per maand...het is toch ook weer geld.

Voordelen:
Als je er vanaf wilt, zeg je gewoon je huurcontract op...klaar....
De gezelligheid van andere mensen met paarden op de weides
Gezamenlijke mestafvoer, waardoor die kosten beperkt blijven
Gezamenlijk inentingsschema, zodat de voorrijkosten gedeeld werden
Je hoeft de kosten niet ineens op te hoesten, maar je betaalt huur....en dat zijn steeds kleine beetjes

Eigen weide:

Voordelen:
je bepaalt je eigen regels
als je het weer wilt verkopen brengt het ook weer geld op, dus krijg je terug wat je hebt geïnvesteerd, met een beetje geluk nog meer dan je zelf hebt betaald
(wij hebben heel weinig betaald voor de weide, omdat die boer er graag vanaf wou en dacht niemand anders te kunnen vinden en doordat het meegenomen is in de hypotheek is het maandelijks een schijntje wat we betalen en ons huis is wel fors meer waard geworden door toevoeging van die grond)
Je bepaalt zelf hoe lang je het gebruikt (kan niet onder je kont vandaan verkocht worden bijv.)

Nadelen:
Als je er geen hypotheek op kunt nemen, moet je het bedrag in één keer ophoesten.
Mestafvoer moet je zelf regelen en is dan iets kostbaarder

En verder zie ik geen nadelen.

Wat ik je nog wel even wil meegeven: ik weet niet of je alleen je paarden er wilt weiden....
Maar als je er ook een stal op wilt zetten, kun je volgens mij beter kopen. Zoek ook goed uit of je er een bouwvergunning voor kunt krijgen. In ons geval hadden we op het weideperceel nooit een vergunning gekregen voor de stal. Die hebben we dus laten bouwen op het woonperceel van ons huis. En de weide wordt dus alleen voor weiden gebruikt en een bak hebben we laten aanleggen. Dat mocht wel. Dat is even zoeken in bestemmingsplannen en vragen aan de gemeente als je een perceel op het oog hebt.
Daarnaast...een eigen stal op een gehuurd perceel kan risico's met zich meebrengen. Bijv. dat je de boel weer moet afbreken als je weg gaat, of als je weg moet. Eb dat brengt ook kosten met zich mee.

Over de mest kan ik nog dit zeggen: ik ben nu iets duurder uit. Op de weidevereniging kostte het mij 10 euro per maand, omdat we een gezamenlijke mesthoop hadden (die wel een eind lopen was, afhankelijk waar je weide zat ten opzichte van de mesthoop) en de kosten van het ophalen gedeeld werden door 22.
Nu heb ik berekend ben ik met het goedkoopste ophaalbedrijf 20 euro per maand kwijt...omdat ik het in mijn uppie moet regelen. Ik spaar de mest een half jaar op en daarvoor heb ik ook een goede mestbak gemaakt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:03

Ik hoor alleen huren en kopen, maar er bestaat ook nog iets als pachten?

Pachten van grond is vrij vaak per 6 jaar (ligt er een beetje welke pachtvorm men heeft afgesproken).
Het voordeel: alleen in het 4e jaar mag de pacht opgezegd worden, anders heb je de weide dus nog 6 jaar ter beschikking.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 22:47

Bedankt voor de reacties!

Van pachten (het werkwoord dan) heb ik wel al gehoord, maar doen ze dat tegenwoordig nog?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:51

Mijn vader pacht ons weiland van de gemeente. Het is een soort huren, maar dan per jaar. De pachter is verantwoordelijk voor de wei.

Zo kun je de wei kwijtraken:

Onderverhuren.
Slecht onderhouden.

Voor het bouwen van een stal moet je een bouwvergunning aanvragen en de stal mag niet groter zijn dan 10 m2. De stal mag alleen uit hout bestaan en groengeverfd zijn.

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:50

Judje schreef:
Ik hoor alleen huren en kopen, maar er bestaat ook nog iets als pachten?

Pachten van grond is vrij vaak per 6 jaar (ligt er een beetje welke pachtvorm men heeft afgesproken).
Het voordeel: alleen in het 4e jaar mag de pacht opgezegd worden, anders heb je de weide dus nog 6 jaar ter beschikking.

Het is maar de vraag of je nog land kunt pachten voor het houden van paarden. Per 1 september 2007 is het pachtrecht van kracht, ten opzichte van de pachtwet zijn er verschillen. Pachten kan als er sprake is van landbouw, daarnaast moet er sprake zijn van bedrijfmatig gebruik. Het houden van een paar paarden voor sport of plezier valt niet onder landbouw, en zal waarschijnlijk ook niet bedrijfsmatig zijn.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:31

Toch wordt ons weiland echt gepacht?? Verward Ik zal het vanavond eens even aan mijn vader gaan navragen. Het kan natuurlijk ook dat ze het pachten noemen maar het uiteindelijk gewoon huren is. Bloos

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:06

Waarschijnlijk hebben jullie het contract voor 1 september 2007 afgesloten. Tot 1 september 2007 golden deze criteria niet, omdat de pachtwet toen nog van kracht was. Omdat er geen overgangsrecht is van de pachtwet naar het pachtrecht gelden de criteria nu ook voor contracten van voor 1 september 2007. Zolang de verpachter niet moeilijk doet is er niets aan de hand.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:03

ik pacht weiland, betaal per jaar voor de grond en alle sdoe ik zelf
kon het stuk ook kopen , maar alleen al aflossen zou me 150- pm gaan kosten en ben nu met pachten 600- per jaar kwijt

ook verhuur ik weer, staat een bejaarde pony op waar ik amper werk aan heb en waardoor ik eigenlijk gratis sta, op al het werk en onderhoud na

edit, nog een reden waarom ik niet gekocht heb is omdat ik geen vergunning kreeg voor een stal
als ik die nl kon bouwen, van steen, wilde ik meer stallen verhuren en kon meer huur vragen
maar aangezien dat niet kon, heb ik nu illigaal( sttttt) schuilstalletje op staan en staan alleen mn eigen paarden en die bejaarde pony er

Ik pacht bij een buur man van ons, ene boer, en kan met stukje land doen wat ik wil in principe

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:06

runningkawa schreef:
Wij hebben eigen weide plus huis.

Heerlijk alles van jezelf, het doen zoals je wilt
De afrastering maken zoals je wilt zonder dat het ooit weer afgebroken hoeft te worden.

Bovenstaande geld ook voor mij, maar mijn vader huurt weiland van de gemeente en dit gaat middels een pachtcontract. Dit contract wordt jaarlijks verlengd, maar hij heeft het recht om het tot 2017 te huren. Dan zal het wel niet meer verlengd worden want dan is hij een 90 Haha! Maar wat ik er mee bedoel te zeggen is, dat je dan wel zekerheid hebt.
Een pachtcontract loopt formeel van 1 april t/m 1 oktober

Volgens mij is kopen altijd duurder dan huren of pachten. Bij pachten heb je overigens een verplichting tot onderhoud van het land.
In verhouding is een klein stukje (0.25 ha) ook altijd veel duurder (grondprijs) dan wanneer je een stuk koopt.