een paar vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soenylover

een paar vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 20:35

hallo alllemaal Vingers aflikken .
Binnen kort krijg ik misschien een pony Pling
het word een New Forest d pony.
ik had een aantal vragen over de verzorgig Dromen
welk voer moet hij hebben loopt van sóchtends tot sávondts buiten met hooi
sóchtends brokken en sávndt brokken en gaan snachts op stal)

warneer moet een pony ingeent worden tegen wormen tetanus en influenza?

wie kan mijn helpen Slapen

geliefde reacties met ooveral atwoord op Tong uitsteken

aleida_thijs

Re: een paar vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:58

Hoeveel krachtvoer je pony moet, hangt af van wat je met hem doet. Als je een uur rijd per dag zou ik 's ochtends en 's avonds bix + muslie geven. Vraag aan de vorige eigenaar wat voor voer hij krijgt, dan kan je dat nog even aanhouden.
Een paard moet minstens 1x per jaar worden geënt tegen tetanus & influenza, maar bij wedstrijdpaarden gebeurd dat vaak 2x per jaar. Ontwormen hangt ook af van de omstandigheden. Haal je de drollen uit zijn wei? Is hij er gevoelig voor? Kan hij makkelijk om de poepplekken heeneten (genoeg ruimte)? Ik hou zo ongeveer 4x per jaar aan bij mijn paarden. Mestcontrole kan ook helpen!
Succes.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:22

aleida_thijs geeft al wat goede tips Lachen Verder zou ik graag willen weten waar de de pony gaat stallen? Al doe je dit op een manege of pensionstal kan je daar ook altijd wel goede begeleiding krijgen. Wormenkuren en entingen zijn meestal gezamelijk.

petra070

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:42

Uiteraard ligt het eraan hoeveel gras hij kan eten overdag.
Staat hij alleen in een soort van paddock dan zou ik hem vier keer per dag hooi voeren.
Begin eerst met een handje brok om te zien hoe hij er op reageert, gaat het goed dan kan je dat opvoeren.

davy_loverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:14

hoi,
ik heb ook een D-pony die van s'ochtends tot 's'avonds op de wei staat. Hij krijgt van mij s'ochtends een halve kilo bokken+ een plakje hooi. en s'avonds krijgt hij winterwortels ong. een kilo en nog een plakje hooi. En dat type brokken is Basis brok van de Boeren Bond. Daar worden ze niet vel van maar er zitten wel gewoon de voedingsstoffen in die ze moeten hebben. Maar mijn pony kan s'nachts ook gewoon op de wei dus dan zou je misschien als hij/zij op stal gaat nog wat meer hooi erbij gooien, en eventueel wat brokken. Maar let erop Brokken én wortels mag niet samen! Dan halen ze niet de voedingsstoffen uit de brokken omdat wortels alles door spoelen in de maag. Dus dan zou je als je wortels en toch 2x perdag brokken wil geven 's midags wortels geven. Mijn pony krijgt 1x in het halfjaar een wormkuur(de duurste van de Boerenbond ik dacht 22,50 euro) En ik dacht dat pony's 1x in het jaar ingeeent moeten worden. Maar wij krijgen daar bericht van de dierenarts van dus dat is wel makkelijk! Als je nog meer vragen hebt kun je altijd een Prive bericht sturen! Want ik heb ook een NF pony dus ja dan kan je toch wel wat vragen stellen als het nodig is !
Veel succes met de koop van de pony! en tot de volgende topic!
Veel succes! Grt. davy_loverr