Bak is bos geworden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PollyB

Bak is bos geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 14:42

Wij gaan verhuizen binnenkort. Alleen is de bak die achter het huis ligt. Een soort bos geworden Nagelbijten / Gniffelen. Volgens de buurman groeien er eikebomen in, die heb ik nog niet gevonden. De bomen zijn nog niet hoor alleen nog maar kleine stammen. Verder staat er ont-zet-tend veel onkruid in, zuring brandnetels is weet het allemaal niet. De bak moet dus berijd baar worden. Volgens de oude eigenaar ligt er een dikke zandlaag onder. Maar moet ik nu gewoon een loonbedrijf langs laten komen die de bak om komen ploegen ? Of zelf al die takken en bomen eruit spitten en dan het loon bedrijf langs laten komen ?

DubbelFun

Re: Bak is bos geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:28

Niet om laten ploegen, maar de bovenste laag af laten graven en afvoeren. Dan pas omploegen en weer wat plat laten walsen.

Natuurlijk kun je het ook zelf met de hand doen, maar dat is wel monnikenwerk en in een nieuw huis heb je meestal wel iets anders te doen Haha!
Overigens bestaan er ook apparaten om vervuilde grond weer helemaal schoon te maken en dan bedoel ik papiertjes, stenen, stronkjes etc verwijderen. Dat is een grote centrifuge waar de vieze grond in wordt gedaan, die draait dan rond en door de gaatjes komt de schone ondergrond er uit. Wat er achterblijft in de trommel kun je dan afvoeren.
Ik heb dat hier in de buurt iemand eens zien doen en je wilt niet weten wat een troep er uit die bodem kwam.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:30

PollyB schreef:
Wij gaan verhuizen binnenkort. Alleen is de bak die achter het huis ligt. Een soort bos geworden Nagelbijten / Gniffelen. Volgens de buurman groeien er eikebomen in, die heb ik nog niet gevonden. De bomen zijn nog niet hoor alleen nog maar kleine stammen. Verder staat er ont-zet-tend veel onkruid in, zuring brandnetels is weet het allemaal niet. De bak moet dus berijd baar worden. Volgens de oude eigenaar ligt er een dikke zandlaag onder. Maar moet ik nu gewoon een loonbedrijf langs laten komen die de bak om komen ploegen ? Of zelf al die takken en bomen eruit spitten en dan het loon bedrijf langs laten komen ?

Is het heeeeeel toevallig naar Zoetermeer-Leidschedam? Bloos
Er staat hier namelijk ergens een boerderij waar sinds een tijdjes mensen bezig zijn, en waar ook een bos in de bak is.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:33

Wij hadden het ook met onze bak. Ook eikenboompjes en mega bremmen. De grote planten hebben we er zelf uit gehaald, en de rest hebben we doodgespoten. Er stond nog wel iets, maar toen zijn er houtsnippers doorheen gefreesd en is de bak gewoon gebruikt.
Daarna hebben we er nooit meer wat van terug gezien (gelukkig).

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 16:35

Nee het is in drenthe Knipoog. Doodspuiten is inderdaad wel een optie, maar de bak zal ook functioneren als paddock zometeen. Vergiftig ik de paarden dan niet Nagelbijten / Gniffelen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:35

Paarden gaan altijd graven als ze op zand staan en zullen dan eventuele wortels en plantdelen op eten. Ik zou het dus niet doen.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 15-01-08 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:38

Tsja, goeie. Ik heb mijn paarden er niet op kunnen betrappen. Misschien ook omdat de wortels erg diep waren komen te zitten door het frezen. En ik denk ook dat het spul na een tijdje niet meer werkzaam is... Maar weet het dus niet zeker. Misschien is de ouderwetse methode (met de hand) het beste.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:40

Mijn paarden graven nog regelmatig precies op de rand van de paddock en het gras om de ieniemienie worteltjes te pakken te krijgen.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:43

dan vooral geen gif gebruiken dalijk ben je het sjaakie omdat je paard ziek is!!!
zoek anders op google of je iets kan vinden waarmee je de hele boel snel plat krijgt..
kleine plantjes zijn niet zo heel erg als het meeste maar weg is..

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 16:45

Ik dan toch dat je beter kan gaan ploegen Nagelbijten / Gniffelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:46

Als je gaat ploegen dan sla je het wel kapot en schep je het onder, maar als je sterke wortels hebt dan groeien die gewoon weer door en vermeerder je eigenlijk alleen maar.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:48

Ik zou zoiezo een meter laten uitgraven. Heb je ook geen gezeur met idd onkruid en onkruidwortels die achterblijven en weer eventueel gaan groeien en andere dingen.

Plus dan kan er een goede bodem in.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:51

Je kan natuurlijk ook de wintermaanden je paarden er vrij in laten lopen. Wel even goed vragen of er bomen in staan die niet goed zijn voor een paard natuurlijk. Ik wil wedden dat je in het voorjaar weinig levende bomen meer over hebt. Dan in het voorjaar je hele bak opnieuw laten doen.
Hebben je paarden ook nog wat plezier gehad aan al die troep!

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 16:59

aerdenhout1 schreef:
Je kan natuurlijk ook de wintermaanden je paarden er vrij in laten lopen. Wel even goed vragen of er bomen in staan die niet goed zijn voor een paard natuurlijk. Ik wil wedden dat je in het voorjaar weinig levende bomen meer over hebt. Dan in het voorjaar je hele bak opnieuw laten doen.
Hebben je paarden ook nog wat plezier gehad aan al die troep!

Is inderdaad een optie, alleen kunnen we in de winter dat giftige plantje niet herkennen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:09

Giftig plantje??

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 17:18

Ja jacobskruit toch ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:24

En zo zijn er nog wel een paar Verdrietig

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:26

paarden zijn zelf wel in staat een giftige plant ter herkennen. zolang je zorgt dat er genoeg te eten is dan blijven ze er wel van af. net als zuring. is ook niet erg gezond voor paarden. maar mijn paard heeft er ook een poosje tussen gestaan en heeft er nooit aangezeten.

dus alleen laten grazen in de bak kan wel. het moet alleen niet zo zijn dat alles wat in de bak staat hun enige eten is, dan zullen ze op den duur als ze erg honger krijgen en er staat niks meer dan gaan ze wel aan het kruiskruid beginnen.
Laatst bijgewerkt door paardje2005 op 15-01-08 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:27

Nou ik voer mijn paarden echt niet te weinig, maar in een onbewaakt moment (stroom was uitgevallen) hebben ze wel 20 meter giftige heg een flink stuk korter gemaakt.
Dus dat ze het herkennen en niet eten daar trap ik niet meer in.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:30

DubbelDun schreef:
Nou ik voer mijn paarden echt niet te weinig, maar in een onbewaakt moment (stroom was uitgevallen) hebben ze wel 20 meter giftige heg een flink stuk korter gemaakt.
Dus dat ze het herkennen en niet eten daar trap ik niet meer in.

typisch. wat voor heg was dat dan? dan was het een heg die ze niet kennen.

mijn paard heeft 1,5 maand samen met wat andere paarden op een landgoed gestaan. ze hadden wat weides die ze nog kaal wouden hebben voor de winter. nou daar stonden de meest vreemde planten waaronder ook zuring en zusjes daarvan. ook konden ze bij een heg(groenblijver) komen die om een arbeidershuisje heen stond. en ook lagen er veel eikels in de wei.
nou alle paarden leven en alle giftige planten stonden nog overeind. zelfs de naarlingen hebben er niet aangezeten. dit omdat er genoeg ander eten was.
Laatst bijgewerkt door paardje2005 op 15-01-08 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:32

De heg was een liguster en die staat ongeveer rond elke tuin. Ik had het geluk dat het in de winter was en de sapstroom zo goed als stillag, anders waren ze er niet meer geweest.
De DA heeft iig nog nooit zo snel op het erf gestaan Haha!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:37

DubbelDun schreef:
De heg was een liguster en die staat ongeveer rond elke tuin. Ik had het geluk dat het in de winter was en de sapstroom zo goed als stillag, anders waren ze er niet meer geweest.
De DA heeft iig nog nooit zo snel op het erf gestaan Haha!

domme paardjes Haha!

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 17:42

Die bak heeft minstens 5 jaar geen paarden over zich heen gehad. Die planten zitten er dus goed stevig in.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:44

PollyB schreef:
Die bak heeft minstens 5 jaar geen paarden over zich heen gehad. Die planten zitten er dus goed stevig in.

stronken eten ze wel op, die vreten ze tot op de grond toe op.... blijft niks meer van over. alleen groeit wel weer zo aan. dus misschien is het slimmer die eruit te trekken. plantjes enzo eten ze ook wel op(mits niet giftig) en die groeien niet zo snel weer terug. ze lopen ook veel kapot, dus dat is ook een voordeel.

dus sowieso elke dag een uur door de bak heen jagen Lachen

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:15

In elk geval niet onderwerken zonder te zorgen dat het dood is, daar krijg je alleen maar meer ellende mee.
Maar heb je ooit een boer gezien die z'n grasland dood spoot om het opnieuw in te zaaien waarna op de nieuwe grasmat ineens alle koeien dood lagen?
Round-up heeft een bepaalde wachtperiode maar daarna doet het geen kwaad meer, o.a. door uitspoeling (regenwater wat langs de plantjes/wortels de bodem in zakt)