Waar laat ik de mest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaloLau

Waar laat ik de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 22:24

Ik heb een vraag, waar laat ik de mest?
Momenteel staat mijn paard op stro en onze 3 shetjes ook, eerst deed ik ze 3x in de week mesten maar om het werk wat lichter te maken zijn we ze nou elke dag aan het mesten.
Mijn paard staat nou sinds een maand of 3 bij mij aan huis en het is echt een smeerkees.
Sinds ik hem elke dag mest merk ik hoeveel hij eigenlijk poept! het is echt een rotkarwei (heeft een hele grote stal) en ik haal er alleen maar meer kruiwagens mest uit.
Hij eet ook veel van zijn stro op ondanks dat hij voldoende hooi en kuil krijgt. Verder staat hij ook ruim 10 uur per dag buiten in de wei.
Ik heb wat onderzoek gedaan naar zaagsel/vlas en wil hier eigenlijk op gaan overstappen, maar waar kan ik dan de mest laten? momenteel breng ik het naar mijn oude stal maar dit kost me per aanhanger €10! en aangezien ik het 1x in de week weg breng vind ik dit echt te veel! Bovendien weet ik niet of dat je daar wel zaagsel kan droppen, maar misschien hebben jullie de oplossing?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 01-02-08 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht ontdaan van overmatig punten gebruik en wat leesbaarder gemaakt/Typo in titel aangepast

rmej

Re: waar laat ik me mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:32

Misschien zelf ergens een minimesthoop aanlegen? En dan eens in de zoveel tijd ergens wegbrengen..
Hm, lastig, ik zou zo 1,2,3 niet echt iets beters kunnen bedenken.
Succes iig!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:34

zelf mesthoop aanleggen. of je kan het schijnbaar ook naar de gemeete brengen. daar weet ik het precieze niet van

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:35

Zoals ik heb begrepen van medebokkers 9ik gebruik zelf alleen stro) kun je met vlas als het ware een soort potstal maken. dus alleen drollen verwijderen en 1 x in de zoveel maanden de hele stal leegmaken. staat voldoende hier op bokt over en dan zou je dus al weer minder mestafval hebben. Het schijnt ook dat er weinig van overblijft op de mestbult, dus misschien is dit wel de oplossing voor jou...

pegasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:52

Zelf een mesthoop aanleggen en iemand zoeken die je mest wil komen ophalen en kan gebruiken om te bemesten.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:54

Iemand zoeken die het goed kan gebruiken voor z'n land!
Wij brengen onze mest gratis weg, zo veel als we maar willen. Die mensen zijn er juist blij mee!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:34

Een mestpunt maken van betonelementen en iemand zoeken die met de nodige apparaten de boel komt legen.
Mijn mestput is 12 m2 en ik doe er een jaar over voor hij vol is (2 paarden op vlas). Het leeghalen kost me 70 euro en ik hoef zelfs daarna het straatje niet aan te vegen, zo netjes wordt het gedaan Haha!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:54

DubbelDun schreef:
Een mestpunt maken van betonelementen en iemand zoeken die met de nodige apparaten de boel komt legen.
Mijn mestput is 12 m2 en ik doe er een jaar over voor hij vol is (2 paarden op vlas). Het leeghalen kost me 70 euro en ik hoef zelfs daarna het straatje niet aan te vegen, zo netjes wordt het gedaan Haha!

Wij zijn wel wat meer kwijt dan 70 euro, laat jij het door een bedrijf weghalen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:10

Ja het is een grondwerkbedrijf, die ook boer is. Het spul wordt een tijdje op een plaat of zijn eigen land gegooid, tot het helemaal gecomposteerd is en dan verkoopt hij het of het gaat zijn eigen land op.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:10

Oh, zou ik ook wel willen, maar ken zo iemand niet hier in de buurt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:19

Even een rondje doen bij andere paardenbezitters in de buurt, levert een hoop info op Haha!

PolkaDotAMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:24

Een composthoop maken? Ik weet alleen niet of dat met zaagsel mogelijk is - het is natuurlijk hout, maar in hoeverre het al dan niet bewerkt is durf ik niet te zeggen...

Lisa003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:47

Zelf een mesthoop aanleggen of een advertentie op het internet ofzo zetten om te vragen of iemand het kan gebruiken?!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:30

DubbelDun schreef:
Even een rondje doen bij andere paardenbezitters in de buurt, levert een hoop info op Haha!

Ha, ha, ze hebben hier allemaal een 'mestprobleem'. (Tussen Apeldoorn en Zwolle ken ik er een heleboel)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:34

Als ze met zijn allen een probleem hebben, zou je er ook met zijn allen tegelijk iets aan kunnen doen (als in laten ophalen door dezelfde persoon).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:54

tja, maar we zitten niet allemaal op een kluitje, dan moet die vrachtwagen toch een heleboel plekken af, en het wordt ook een hoop georganiseer. Ik doe het nu samen met een buurvrouw, en de buren van iets verderop gaan waarschijnlijk ook mee doen met onze 'mestput'. Maar ja, dat zijn in totaal dan zeven paarden, en dan is ie ook heel snel vol, dus 't blijft duur.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:56

Wij hebben de mesthoop afgezet met planken. 1 keer jaar laten wij het door het loonbedrijf leeghalen voor 65 euro Lachen Dit jaar waren wij helaas te laat Clown dus nu komt er mest te liggen van 2 jaar sparen (van 2 pony's, 1 keer per weer uitmesten).
Met flinke regenbuien zakt de mesthoop flink gelukkig!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:25

ff een tipje voor de mestbultmensen... wij rijden hem met reglemaat ff aan met de tractor (gewoon een kleine oude tractor hebben we) en daar slinkt de bult erg van, vooral met nat weer en dat hebben we veel hiero... Is er niet een boer in de buurt die het kan gebruiken, zo doen wij het ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:26

Wij gooien zelf de bult regelmatig omhoog (achter opstapelen Tong uitsteken), dat scheelt ook enorm Lachen
Een tractortje kan bij ons in de winter niet op het land helaas Nagelbijten / Gniffelen

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:29

ik breng t naar iemand die een kas heeft (gewoon zo'n kleine hobby kas). gewoon ff op marktplaats zetten gratis mest af te halen dan ben je dr zo vannaf..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:31

mest put ligt heel milieu-gevoelig. ten 1e moet ie vloeistof dicht zijn!!!mag geen mest water uitlekken. mag niet te dicht bij de huizen liggen. moet afgedekt worden en een vergunning aanvragen. degene die nooit gecontroleerd zijn hebben geluk, bij mij vliegt elk jaar een helicopter over om fotos te maken van overtreders.....

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:01

Van stal halen wij stro en eten etc. bij de boer, daar mag dus dan in ruil voor dat stro gratis het mest kwijt. [Zijn heel wat aanhangers per week]
Ik weet niet of er een boer in de buurt is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:21

spicegirl schreef:
mest put ligt heel milieu-gevoelig. ten 1e moet ie vloeistof dicht zijn!!!mag geen mest water uitlekken. mag niet te dicht bij de huizen liggen. moet afgedekt worden en een vergunning aanvragen. degene die nooit gecontroleerd zijn hebben geluk, bij mij vliegt elk jaar een helicopter over om fotos te maken van overtreders.....

Je hebt deels gelijk.
Je hebt idd officieel een vergunning nodig, maar als het er netjes komt uit te zien is dat hier geen propbleem. Vloeistofdicht moet ie alleen zijn als je niet hobby-matig paarden houdt, dus meer als 7 paarden hebt. Overigens ben je dan ook verplicht een mestboekhouding bij te houden.
Hij hoeft ook niet afgedekt te worden. en dat je hem niet direkt grenzend aan je buurman aanlegt is gewoon wel zo netjes Haha!

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:17

wij verspreiden onze mest gewoon uit over het weiland, wat erg groot is dus de paardjes kunnen best een stukje minder hebben.
voorheen toen er nog rond de 20 paarden stonden werd er gebruik gemaakt van een mest hoop , dat men dan altijd wegbracht met een aanhanger, misschien is dat een idee..

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:00

Ik breng het ook weg met de aanhanger, kost 100 euro voor een jaar, maakt dan niet uit hoe vaak ik kom, als je op zaagsel overstapt krijg je volgens mij moeilijker met wegbrengen. dit kan je niet zomaar wegbrengen...