Hoefbevangen.??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xannemijn

Hoefbevangen.??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 15:46

Heey Allemaal.

Kan een paard aan Hoefbevangenheid Sterven?

Groetjes Annemijn

ellepel

Re: Hoefbevangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:48

nou.....ik heb wel gezien dat een pony zo erg hoefbevangen was dat het dus niet meer kon lopen..
en door de pijn wilde dat dier ook niet meer eten en ging het het liefste de hele tijd liggen...
dus tja..denk ik dat het wel zou kunnen..want als ze niet meer eten....

hoezo dan?

xannemijn

Re: Hoefbevangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 15:52

ellepel schreef:
nou.....ik heb wel gezien dat een pony zo erg hoefbevangen was dat het dus niet meer kon lopen..
en door de pijn wilde dat dier ook niet meer eten en ging het het liefste de hele tijd liggen...
dus tja..denk ik dat het wel zou kunnen..want als ze niet meer eten....

hoezo dan?

ik verzorg al een tijdje 3 shetjes
maar nu niet meer..
Maar ze lach heel veel in de wei en
de hoesmid was geweest om ze te laten bekappen Knipoog.
En die pony lag dus heeeel erg veel in de wei
en mensen zeiden al je moet naar de dierenarts gaan.
Nu staat ze in een soort stalletje..

en tussen 5 en 6 komt de Dierenarts

NatasjaM

Re: Hoefbevangen.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:59

Bij een vriendin van mij hebben ze afgelopen woensdag een shetlander van slechts 13 jaar in laten slapen.... Hij had ondanks dat hij op nat zand stond, alleen een beetje hooi en geen brokken kreeg, dusdanig veel last van hoefbevangenheid dat het voor het beestje geen paardwaardig bestaan meer was. Mijn vriendin heeft toen de moeilijke beslissing genomen om het beestje uit zijn lijden te verlossen...

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 16:00

NatasjaM schreef:
Bij een vriendin van mij hebben ze afgelopen woensdag een shetlander van slechts 13 jaar in laten slapen.... Hij had ondanks dat hij op nat zand stond, alleen een beetje hooi en geen brokken kreeg, dusdanig veel last van hoefbevangenheid dat het voor het beestje geen paardwaardig bestaan meer was. Mijn vriendin heeft toen de moeilijke beslissing genomen om het beestje uit zijn lijden te verlossen...

Aah vreselijk:(

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:01

ze gaan er niet direct dood aan, maar ze hebben er wel enorm veel pijn aan,
in het ergste geval liggen ze alleen nog maar de hele dag, met de voeten vaak gestrekt,
dan is het echt einde verhaal en idd de meest diervriendelijke beslissing is dan het diertje afmaken

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:58

Ligt er aan hoe erg het is.
Onze haflinger(Mascha ) was ook hoefbevangen(Inmiddels al wat jaartjes terug). ze zat op het randje van dood..
Ze heeft het uiteindelijk wel gered.
Ze rent nu al weer vrolijk door de weide, en ik ga haar weer wat meer rijden.Lachen

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 14:31

Marijee schreef:
Ligt er aan hoe erg het is.
Onze haflinger(Mascha ) was ook hoefbevangen(Inmiddels al wat jaartjes terug). ze zat op het randje van dood..
Ze heeft het uiteindelijk wel gered.
Ze rent nu al weer vrolijk door de weide, en ik ga haar weer wat meer rijden.Lachen

wat fijn !..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:35

Ze sterven niet direct aan hoefbevangenheid, maar de eetlust verminderd en ze vergaan natuurlijk van de pijn. Ze vermageren heel snel en kunnen vaak amper lopen. Bij ons op stal stonden vorig jaar een heleboel hoefbevangen paarden (helaas door schuld van onze zeer incompetente staleigenaar), 1 daarvan is uiteindelijk afgemaakt (voor zover ik weet/hoop in ieder geval).
Dus grijp alsjeblieft bij het minste of geringste in, probeer het lijden van je paard zoveel mogelijk te beperken.