Tips en adviezen gevraagd om haf niet te dik te laten worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snovje

Tips en adviezen gevraagd om haf niet te dik te laten worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 09:08

Beste Bokkers,

Na een tijdje zoeken denk ik dat dit de beste plaats is om mijn vraag neer te zetten. Mocht dat niet zo zijn meld dit dan even aan me aub..

Het gaat om het volgende:
ik heb een haflinger van 4 en een half jaar oud en ze is al redelijk stevig (575 a 600 kilo) en ik wil haar niet te dik hebben. Nu wil ik aan jullie vragen wat kan ik hier aan doen naast het geen wat er al gebeurd zoals ik hieronder beschrijf.

Ze staat 24 uur per dag, 7 dagen per week buiten op 5 ha met 3 andere paarden. In de weiden naast haar staan ook nog eens 7 paarde. Hiermee kunnen ze over de draad contact mee hebben zeg maar. Ze krijgen onbeperkt ruw voer (een soort kuilgras). Een half jaar geleden kreeg ze het verdeelt over 2 a 3 keer per dag. Alleen veroorzaakte dit telekens opnieuw heel veel strijd onderling. Nu ze in een bak onbeperkt voer krijgen is het veel rustiger (mbv de tractor worden de bakken om de 2 dagen gevuld). Daarnaast krijgt ze een halve kilo brok per dag, wat ik sinds 2 dagen heb terug gedraaid naar 2 handjes....daarnaast krijgt ze van mij af en toe een voedingssupplement zodat ze toch al haar vitamine en mineralen binnenkrijgt. En uiteraard water onberkt Duivel Tong uitsteken .

En nu wat doe ik met haar. Op dit moment ben ik bezig met voorbereidend werk om haar straks te kunnen inrijden. Dat houdt in 1 x per week met behulp van lesgeefster wat grondwerk doen. Daarnaast 2 a 3 keer in de week wat oegfeningen aan de hand. Vanaf deze week hoop ik haar actiever aan het werk te zetten. Voor alle duidelijkheid en niet om boze gezichten te krijgen.... Ik wil graag tips krijgen voor mijn situatie en geen vragen waarom ben je niet eerder gaan inrijden of waarom heb je niet eerder actiever grondwerk met haar gedaan. Hiervoor heb ik mijn pers. reden en daar wil ik niet op in gaan in dit topic. Hopelijk jullie begrip hiervoor.

Nu wil ik jullie vragen wat kan ik doen om haar niet dikker te krijgen en om er iets van kilo's af te krijgen.

Waar ik met de de pensionhouder al naar heb gekeken is:
Het soort kuilgras wat ze krijgt vervangen door hooi is niet echt mogelijk. Van hooi moet nl veel meer worden gevoerd omdat het minder compact is. Daarnaast kunnen ze deze hoeveelheid hooi niet kwijt op hun erf voor elf paarden. Of dit qua prijs het zelfde is als kuil weet ik zo 1,2 3, niet. Iets minder kuil geven is een optie maar dan krijg je waarschijnlijk weer meer strijd. Daarnaast willen ze zoveel mogelijk de natuur nabootsen en dus onbeperkt ruw voer.
We kunnen haar evt ook een paar keer per dag apart zetten in een kleine grasweide (25 bij 20). Maar wanneer doe je dat en hoevaak. En daarnaast is dat wel goed voro de groep....je verstoort dan wel een beetje het evenwicht.

Ik hoop jullie een beetje een goed beeld van de situatie te hebben gegeven. Dus kom aub op met de adviezen en tips....

Gr.
Snovje

Hilde_q

Re: Tips en adviezen gevraagd om haf niet te dik te laten worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:13

ten eerst vind ik het juist goed van je dat je je haf niet eerder ingereden hebt, jij weet zelf het beste wanneer ze er klaar voor is. Lachen

Verder ik weet niet hoe goed jullie weides zijn maar als deze hoog is met veel ''inhoud'' dan zou ik haar op een kleine weide zetten. Je kunt haar ook in plaats van het brok en voedingssuplementen een pavo koek voeren, dan krijgt ze wel alle vitamines en mineralen binnen Lachen Of je hangt een liksteen in haar stal.

Verder zou je haar dagelijks flink kunnen laten ''spelen'' in de bak (opjagen of spelendergewijs laten rennen )

Ik weet niet of je al aan longeren hebt gedacht maar dit kan ook een optie zijn Lachen

Trouwens: ik heb zelf ook een haf Ja ( die te dik is geweest )

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:18

Zelf heb ik mijn verzorghaf in de zomer overdag op een kaal stukje staan en s nachts op het grote land. Op deze manier blijft hij wat beter op gewicht (lees: eet hij zich niet compleet klem Haha!)

Ik vind dat je momenteel genoeg voeding geeft, zorg er wel voor dat als je meer werk met haar gaat doen ze wat meer krachtvoer krijgt (vooral als het nog winter is en er nog niet zoveel voedingsstoffen in het gras zit).

Een beetje vet is niet erg vind ik zelf, zeker niet voor een jong dier, dat kan je er vanzelf af trainen als ze meer werk gaat verrichten. Afvallen gaat bij paarden hetzelfde als bij mensen; een combinatie van voer en beweging. Het zal even duren voordat de overtollige kilootjes er af zijn, maar dat geeft toch niet?

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 09:32

Hilde_q schreef:
ten eerst vind ik het juist goed van je dat je je haf niet eerder ingereden hebt, jij weet zelf het beste wanneer ze er klaar voor is. Lachen

Verder ik weet niet hoe goed jullie weides zijn maar als deze hoog is met veel ''inhoud'' dan zou ik haar op een kleine weide zetten. Je kunt haar ook in plaats van het brok en voedingssuplementen een pavo koek voeren, dan krijgt ze wel alle vitamines en mineralen binnen Lachen Of je hangt een liksteen in haar stal.

Verder zou je haar dagelijks flink kunnen laten ''spelen'' in de bak (opjagen of spelendergewijs laten rennen )

Ik weet niet of je al aan longeren hebt gedacht maar dit kan ook een optie zijn Lachen

Trouwens: ik heb zelf ook een haf Ja ( die te dik is geweest )

De weide heeft op dit moment weinig inhoud....in het voorjaar uiteraard meer. Het zou idd ee ide kunnen zijn om haar op een apart stuk weide te zetten maar hoe lang en hoe vaak vraag ik me dan af.
Wat betreft de pavo koek dat is idd geen slecht idee. en die heb ik ook dusse Haha!

[quote="Hilde_q"]ten eerst vind ik het juist goed van je dat je je haf niet eerder ingereden hebt, jij weet zelf het beste wanneer ze er klaar voor is. Lachen
Hier gaat het niet over in dit topic maar toch even bedankt vor je reactie..Het zijn er nl aar weinige die dat zeggen . Bloos Haha!

Wat betreft spelen dat is een idee maar bij haar gaat dat er dan vaak erg wil d aan toe ...dus daar zal ik nog even goed over moeten nadenken.

Longeeren wil ik straks ook weer op pakken met mijn lesgeefster dus dat zit er aan te komen.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 09:36

Kaat18 schreef:
Zelf heb ik mijn verzorghaf in de zomer overdag op een kaal stukje staan en s nachts op het grote land. Op deze manier blijft hij wat beter op gewicht (lees: eet hij zich niet compleet klem Haha!)

Dat is bij ons een beetje moeilijk. Omdat we maar een kaal stuk hebben waar ze op kunnen staan en daar worden ze nu net gevoerd. Daarnaast weet ik dat die van mij altijd iets te doen moet hebben anders gaat ze zand eten..... Het bezig zijn kan bestaan uit iets knabbelen of contact met andere paarden.

Ik vind dat je momenteel genoeg voeding geeft, zorg er wel voor dat als je meer werk met haar gaat doen ze wat meer krachtvoer krijgt (vooral als het nog winter is en er nog niet zoveel voedingsstoffen in het gras zit).

Thanx, alleen wordt ze hiermee wel steeds dikker. En wat betreft krachtvoer wanneer ze aan het werk wordt gezet dat ben ik met je eens.

Een beetje vet is niet erg vind ik zelf, zeker niet voor een jong dier, dat kan je er vanzelf af trainen als ze meer werk gaat verrichten. Afvallen gaat bij paarden hetzelfde als bij mensen; een combinatie van voer en beweging. Het zal even duren voordat de overtollige kilootjes er af zijn, maar dat geeft toch niet?

Helemaal mee eens het is idd nog een jong dier. Ik wil zeg maar voorkomen dat het uit de hand loopt vandaar deze vraag .....

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:20

ik zou haar over dag bij haar vriendjes zetten en snachts op een korte weide Knipoog

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 12:36

Hilde_q schreef:
ik zou haar over dag bij haar vriendjes zetten en snachts op een korte weide Knipoog

Oke....daar zit wat in. Er is echter iets wat ik ook graag wil weten en dat is. Waarom kies je voor de nachten..Ze heeft dan geen schuilmogelijkheden en uitren mogelijkheden zoals de rest

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:48

Als je haar 's nachts apart zet, moet je wel zeker weten dat dat geen problemen oplevert. Dat ze niet gaat proberen bij de rest te komen.

En allereerst de brok geheel schrappen, totaal niet nodig. Misschien ooit, als er echt veel van haar gevraagd wordt, maar nu is dat echt overbodig.

Mijn haflinger wordt ook dik van lucht, staat in de zomer in een kleiner stuk weide dat behoorlijk schraal wordt. (Wij noemen dat de Sonja bakker wei Nagelbijten / Gniffelen ) Dat is de enige manier om hem niet vet te laten worden. Om hem toch voldoende mineralen en vitaminen binnen te laten krijgen geeft ik hem om de dag slobber van zemelen met een paar handjes horse flox, een soort low calorie muesli zonder haver.

Nu heb ik wel het voordeel dat bij ons de paarden gescheiden op de weides staan, en 's nacht binnen. Ze krijgen 's morgens en 's avonds kuil, mijn haf krijgt een aangepaste, kleine hoeveelheid.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:55

tja, ik dacht gelijk: graaskorf
maar aangezien er ook wordt bijgevoerd met kuil (= dikmaker) weet ik niet of dit een oplossing zou zijn

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 10:09

Evelli schreef:
tja, ik dacht gelijk: graaskorf
maar aangezien er ook wordt bijgevoerd met kuil (= dikmaker) weet ik niet of dit een oplossing zou zijn

heb jij of iemand anders hier ervaring mee....? Ze heeft naast kuil ook de beschikking tot gras heel de dag. Dat stelt nu helemaal niets voor en is heeeel kort. Maar kan ze hier dan nog bij met een graaskorf?

En kan het een verschil uitmaken ...ze krijgt dan bveel minder snel het eten binnen toch waardoor ze ook minder eet met zo'n ding toch?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:13

Mijn pony staat zomers met een graaskorf, net als een aantal andere paarden bij ons op stal
Ze krijgen veel minder binnen, ze kunnen er wel alles mee (eten drinken kriebelen) alleen met mate
er zit onderin een graaskorf een gat waardoor het gras komt, ze moeten alleen veel meer moeite doen om erbij te komen

Het helpt echt super goed, wij zagen op stal echt wel verschil
enige nadeel wat eraan kan kleven is dat ze wat schuurplekjes krijgen, maar dat is met een bontje zo opgelost

ik ben echt een voorstander van een goedgebruikte graaskorf
liever een korf om dat een bevangen paard in de wei

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:14

Snovje schreef:
Hilde_q schreef:

Oke....daar zit wat in. Er is echter iets wat ik ook graag wil weten en dat is. Waarom kies je voor de nachten..Ze heeft dan geen schuilmogelijkheden en uitren mogelijkheden zoals de rest

Wij hebben dat toen gedaan omdat ze overdag gek werd als haar vriendjes gingen spelen en snachts bleef ze rustig. Ja en de mijne stond met nog een haflinger Lachen

Verder zou ik haar snachts ook niet meer kuil bijvoeren Knipoog

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 10:22

Evelli schreef:
Mijn pony staat zomers met een graaskorf, net als een aantal andere paarden bij ons op stal
Ze krijgen veel minder binnen, ze kunnen er wel alles mee (eten drinken kriebelen) alleen met mate
er zit onderin een graaskorf een gat waardoor het gras komt, ze moeten alleen veel meer moeite doen om erbij te komen

Het helpt echt super goed, wij zagen op stal echt wel verschil
enige nadeel wat eraan kan kleven is dat ze wat schuurplekjes krijgen, maar dat is met een bontje zo opgelost

ik ben echt een voorstander van een goedgebruikte graaskorf
liever een korf om dat een bevangen paard in de wei

Heb jij dan ook haffies? En wat betreft graaskorven zijn daar nog verschillen in. En dan bedoel ik qua type, merk ed , welke het beste is zeg maar.

Ik denk dat ik hiervoor ga kiezen evt in combi met apart op weide. Kan ze toch vaker bij de rest van de groep staan.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:24

graaskorven zijn niet altijd optimaal natuurlijk kun je het wel proberen Lachen Is er geen ander paard van stal dat te dik is en die bij je haf kan staan ? Lachen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:26

bij ons op stal staan 3 shetten, 1 fries, 2 tinkers en een welsh pony met een korf om
ik heb er een van natuurlijkruiterschap, een korf zonder halster eraan vast, die korf kan je aan een eigen, passend, halster maken zodat ze hem niet verliezen in de wei (dat gebeurt met een korf met halster eraanvast wel eens)
vind het een fijne korf, is in verschillende maten te verkrijgen

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 10:31

Hilde_q schreef:
graaskorven zijn niet altijd optimaal natuurlijk kun je het wel proberen Lachen Is er geen ander paard van stal dat te dik is en die bij je haf kan staan ? Lachen

Waarom vindt jij het niet altijd optimaal?

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:35

uit jou verhaal te horen staat ze op een redelijk korte weide, wanneer de weide te kort raakt dan is de mogelijkheid tot eten heel erg beperkt en krijgt ze zelf helemaal geen gras meer binnen Knipoog

En wanneer je een automatische drinkbak hebt kunnen ze vaak niet drinken Knipoog

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:36

dit is trouwens niet bij allemaal zo he Lachen Je hebt ook de goede maar die zijn vaak aan de prijzige kant Lachen

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 10:37

Evelli schreef:
bij ons op stal staan 3 shetten, 1 fries, 2 tinkers en een welsh pony met een korf om
ik heb er een van natuurlijkruiterschap, een korf zonder halster eraan vast, die korf kan je aan een eigen, passend, halster maken zodat ze hem niet verliezen in de wei (dat gebeurt met een korf met halster eraanvast wel eens)
vind het een fijne korf, is in verschillende maten te verkrijgen

Misschien een beetje stom, maar heb je die via internet besteld of in een winkel. Zou je me evt het adres of website willen geven..

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 10:39

Hilde_q schreef:
dit is trouwens niet bij allemaal zo he Lachen Je hebt ook de goede maar die zijn vaak aan de prijzige kant Lachen

Nu ben ik nog helemaal niet bekend met graaskorven. Maar welke zijn zeg maar de goeie en de minder goede.
En wat je zegt met dat korte gras daar had ik zelf ook al aan gedacht hoe dat zat...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:39

Ik zou helemaal met de brok stoppen. In het kuil/voordroog zit echt genoeg maar daarbij wel een liksteen aanbieden met alle mineralen die die nodig heeft.
Hooi zou beter zijn maar dat kan niet zeg je!

Ik weet dat Haflingers bijwijzevanspreken al dik worden van de lucht! Heb ook zoiets hier staan!

Komt hij in het voorjaar/zomer ook de hele dag op het land? Kijk dan goed uit! Die van mij houd het niet langer vol dan 3 uur op een bemestte weide. Haflingers hebben heel heel weinig nodig om op gewicht te blijven! Zeker nu die volwassen wordt en zijn energie niet meer zo nodig zal hebben om te groeien!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:44

Ik zal toch de hoeveelheid kuil terug gaan brengen hoor, daar worden ze echt snel dik van! Zeker een sober ras zoals de shet en de haflinger! Brokken ook mee stoppen gewoon een halve pavo koek per dag geven verder niks erbij. Daar kunnen ze goed mee af! En nu staat er weinig gras neem ik aan, dus dat kan best. Maar word de wei te rijk dan op een kleine schale wei zetten. Met een beetje ruwvoer maar zeker niet onbeperkt!
Nou succes met je haffie! Knipoog

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:47

Snovje: degene die Evellii aanbied is een goede Ja
Verder heb je nu genoeg tips maar als ik jou was zou ik dit zeker doen:

- Stoppen met brok
- Apart weitje met weinig kuil en kort gras
- Liksteen in de wei zodat ze wel haar mineralen en dergelijke binnenkrijgt
- Veel laten bewegen in de bak, gezien haar leeftijd spelenderwijs Lachen

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 10:51

Thanx mensen,

De brok heb ik in de tussnetijd al terug gebracht naar een klein handje. Alle paarden krijgen brok en dan zij niet dat geeft alleen maar onrust. Ze krijgt echt maar een heel klein handje vol.

Minder kuil kan gewoon niet, omdat de eigenaar van de wei wil dat erminder onrust is in de wei door continue aanbod van voordroog. Dus das niet handig...

Ik baal echt want nu staat ze ceht perfect en begint weer een ander probleem zich voor te doen met voer... Agggrr

In de zomer staan ze inderdaad op de wei en krijgen ze geen kuil begevoerd omdat er voldoende op het land staat. Ze maaien het gras met regelmaat en een aantal keren worden ze afgesloten voor het weiland. In de zomer gaat het wel zeg maar.

Ik vraag me ook af of het kan komen dat ze wat dikker wordt omdat ik een deken op heb (0 grams). Ze hoeft zeg maar geen energie te gebruiken om haar warm te houden.... Kan dat of is dat een rar gedachtgang Bloos

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:53

Heb je je haf geschoren dan? anders is een deken echt niet nodig hoor. Als ze haar wintervacht heeft.