Paard bij huis: Meer land of betere uitrijmogelijkheden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Paard bij huis: Meer land of betere uitrijmogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 22:38

Wij wonen alweer 3 jaar in Ees in Drenthe. Bij de buurman 2 huizen verderop hebben wij ongeveer 1 ha land in leengebruik. Dit kan ik vanaf huis niet zien. En meteen buiten het dorp rij je het bos in.. Allemaal prachtig dus, maar een mens wil altijd meer... Haha! Haha!

Mijn droom is nog steeds de paardjes echt bij huis te hebben, op eigen grond. We zijn dus nog steeds aan het rondkijken naar een huisje tot zo`n 3,5 ton met minimaal 1 ha land erbij. Nou zijn die er wel, maar dan zit je in groningen met geen enkel bos in de buurt.. Zoals het er nu uitziet zouden we dus moeten kiezen: Meer dan 1 ha land bij huis maar totaal geen uitrijmogelijkheden, of geen of bijna geen grond in de buurt van bos.

Hoe hebben degene die hier de paarden bij huis hebben dit? En hoe is het om geen uitrijmogelijkheden te hebben? Hoop dat jullie mij willen helpen met brainstormen..

ikke20

Re: Paard bij huis: Meer land of betere uitrijmogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:48

ik heb paarden dan niet aan huis maar staan bij mn oma aan huis.heb hier stukje weiland en de mogelijkheid om naar een klein bosje te gaan maar dan wel 15-30 min heen en dan ook weer terug. voor groot bos moeten we met de trailer weg. mmaar heb dan wel lekker mn paardjes dichtbij en doe de volledige verzorging zelf en als ik buiten wil rijden pakken we trailer auto en paardje en zijn we weg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 08:38

Ik zou lekker blijven zitten waar ik zat. Ees-city is best een leuke plek om te wonen, je kunt er tenminste eenvoudig aan Borgerder turf komen Haha! Haha! Haha!
Dat paard in je achtertuin is misschien wel leuk, maar als je graag in het bos rijdt, dan ga je dat missen! Echt waar, ik heb kennissen in oost-Groningen en die kom ik niet zonder reden elk NVVR-weekend weer tegen............

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 08:44

Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je het liefste doet. Ik rij gemiddeld 1x per week in het bos. Ik zou er dus minder problemen mee hebben als ik niet meer direct bij een bos oid zou wonen. Ik heb meer belang bij een goede bak.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 11:39

Bedankt voor de reacties..

Op dit moment rij ik denk ik 1x in de week ofzo.. Ik heb 2 volwassen merries, een 2 jarige en een veulen (en dan nog een os en een shetlander als versiering Haha!).

Hiervoor woonde ik in Lelystad, met de paarden op 6 km afstand. Wel was er bos dichtbij de stal. Nu heb ik ze dus veel dichter bij huis, mooi bos dichtbij... maar dus niet op eigen grond. En als ik dan zo`n boerderij met 4 ha grasland te koop zie in Groningen, dan zie ik mezelf al zitten op het teras kijkend naar mijn paardjes op de wei.. snap je? Maar ben zo bang dat als ik geen bos meer heb, het dan pas ga missen.

Daarom dus mijn vraag hoe andere die soortgelijke keuzes hebben gemaakt dit ervaren? Of hoe hebben mensen het op een lokatie zonder uitrijmogelijkheden?

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:45

Gewoon even rustig wachten denk ik.
Wij hebben een prachtige grote boerderij (woonhuis) gekocht met 1,3 hectare grond.Het huis staat op de hoek en de grond ligt erom heen.Vanaf alle kanten kan ik dus de paarden zien.Er was al een schuur bij,waar we zelf stallen hebben geplaatst en de rest knappen we beetje bij beetje op.Aan de achterkant kijk ik tegen de bossen aan met uren rijplezier en aan het eind van de straat staat een super grote manege waar we van de binnenbak gebruiken mogen maken.
We wonen trouwens aan de rand van doetinchem. Ons huis kostte €360.000. Er staan hier echt wel meer van dit soort objecten,maa gewoon goed de sites in de gaten houden en weten wat je wilt.Ik zou niet verhuizen als je consesiies moet doen.Gewoon wachten totdat jouw ideale huis voor bijkomt.
Succes in ieder geval.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:47

Ik heb geen huis met grond, maar zo af en toe droom ik er wel van.. Haha!

Voor mij zijn uitrijmogelijkheden wel erg belangrijk, of ik de paarden nou aan huis heb of niet.
Ik rij niet heel veel buiten maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan als ik er zin in heb.
In de praktijk zul je het hele spul niet zo maar even iedere keer in de trailer naar een bos vervoeren als je zin hebt in een buitenrit.

En wat betreft de paarden in je "achtertuin". Dat went kan ik je zeggen. Ik heb een paar jaar shetlanders bij huis gehad. In het begin vond ik het helemaal geweldig dat ik uitzicht op de paarden had maar op gegeven moment wen je eraan. Dan ervaar je het niet meer als bijzonder (alhoewel ik het wel altijd erg leuk heb gevonden).

Zo als ik jouw verhaal lees heb je het niet slecht voor elkaar. Persoonlijk zou ik dat niet willen ruilen voor eigen grond in de "middle of nowhere" zonder uitrijmogelijkheden.

Succes met je keuze.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:54

Jij hebt het inderdaad niet slecht!
Ik zou persoonlijk ook wachten tot in jou ogen het ideale boerderijtje voorbij komt anders krijg je achteraf altijd spijt.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:58

je heb het zeker niet slecht. Hier betaal je voor een rijtjeshuis al 3 / 4 ton..
Ik zou lekker blijven zitten waar je nou zit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:00

Mariska_28 schreef:
Daarom dus mijn vraag hoe andere die soortgelijke keuzes hebben gemaakt dit ervaren? Of hoe hebben mensen het op een lokatie zonder uitrijmogelijkheden?

Zoals gezegd, die komen elk NVVR-weekend om lekker in dat bos te rijden, wat ze thuis niet hebben.
Blijf zitten waar je zit en ga speuren naar iets wat wel bij een bos ligt en ook nog betaalbaar is. Het is er, maar vergt enig zoekwerk.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:11

Ik heb en de paarden aan huis en goede uitrijmogelijkheden. Persoonlijk maak ik niet veel gebruik van de buitenrijmogelijkheden, ik ga ongeveer 1 x in de 2 weken naar het bos. Ik heb wel een bak aan huis en als het slecht weer is kan ik naar de manege van de rijvereniging in het dorp.
Ik vind het helemaal geweldig om de paarden aan huis te hebben, we beginnen 's ochtends zodra het mooi weer wordt met koffie op het bankje voor het huis en dan heerlijk naar de paarden kijken.
Mijn keuze zou dan dus paarden aan huis zijn, als ik wil buitenrijden pak ik dan wel de trailer en rij naar het bos als dat niet direkt voor handen zou zijn, maar dit is dus persoonlijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:56

Wij hebben nu de paarden aan huis met 3 ha weiland. Redelijke uitrijdmogelijkheden, veel vaak (eerst) een stuk langs de weg. Afgewisseld met zand- bos- en fietspaden.

Als ik een huis kon krijgen gelijk aan de rand van een groot bos/natuurgebied met veel mooie ruiterpaden en routes, dan zou ik met minder grond genoegen nemen. Als het stevige zandgrond is dan zou 1,5 ha ook voldoen in combinatie met paddock en rijbak voor de erg slechte perioden.

Die 3 ha die we hier hebben is helaas niet zo winterproof.
Verkijk je dus niet alleen op de hoeveelheid grond. Kleigrond in Groningen is ook niet geschikt om paarden in te laten lopen tijdens de hollandse natte winters, en buitenrijden in de bermen valt dan ook heel erg tegen omdat die dan ook slecht worden.

Als ik jou was zou ik gewoon hier blijven wonen tot je iets tegen komt wat jullie kunnen betalen, gelijk aan het bos ligt, maar dan wel land aan huis heeft. Je hebt het nu goed, en dan krijg je het ook echt beter.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:06

Wij zijn verhuisd van Veenendaal naar de Betuwe omdat daar de grond nog enigszins te betalen is. Heb nu de paardjes aan huis en hebben 4650 m2 grond. Vind het eigenlijk te weinig in de winter maar in de zomer weer te veel. Verder een paddock van 20x20 mtr.
De uitrijmogelijkheden zijn prima mits je met je paard langs de weg wilt rijden.
Nadeel van de Betuwe is dat het kleigrond is en dat is met nattigheid niet ideaal!

Als onze kinderen ouder zijn willen we toch nog graag naar het bos verhuizen. Dat zal dan ook richting het Noorden of net over de grens bij Duitsland worden ivm de huizen/grondprijzen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:07

Ik ben ook benieuwd naar de reacties van mensen want wij zitten met exact hetzelfde dilemma. Wij wonen nu op 1300m van de pony's af, maar hebben nu al geen bos. Ze hebben wél veel ruimte. Wat er te koop is in Drenthe bij het bos en wat voor ons betaalbaar is, heeft vaak te weinig grond. 't Is lastig hè!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:23

heb mijn paard niet aan huis, maar weet wel hoe het is om eerst fijne uitrijdmogelijkheden te hebben, en dan ineens niet meer. ik heb dat denk ik nog geen vier weken volgehouden, en toen heb ik weer een nieuwe stal gezocht, wel met uitrijdmogelijkheden. (de snelle verhuis lag aan meer dan dat alleen, maar het was wel een belangrijk argument in de beslissing!).

nu sta ik ideaal: veel weidegrond, grote paddocks en bos dichtbij (ong. klein halfuurtje). prima dus!

als ik zou moeten kiezen: toch dat bos dichtbij houden; dat ga je echt missen anders.

enne... ogen goed openhouden naar iets dat beide biedt; zoals je boven al las, het KAN dus wel (die in de buurt van doetinchem, klinkt perfect).

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:29

Ik wilde altijd al in Drenthe wonen (kom zelf uit de Randstad). Haha!
Sinds 9 jaar woon ik in Westerwolde, een streek in Zuid-Oost Groningen en ik moet zeggen dat het een zeer bosrijke omgeving is! Heb je al gekeken in de buurt van de Sellingerbossen of bij Jipsingbourtange of bij Ter Borg? Ik denk dat je daar nog wel wat kan vinden voor dat geld met 1 hectare grond erbij (weet het niet zeker, ook hier zijn de huizenprijzen behoorlijk hoog).

Mijn ouders willen hun (woon)boerderij ook wel verkopen in ongeveer die prijsklasse (met 2 hectare grond en een buitenbak van 1100m2, alles ligt aan een natuurgebied...echt heel mooi!), maar dan moet je nog ongeveer 5 jaar wachten. Clown (De foto's in m'n profiel geven een beetje een beeld van hoe mooi het daar is Knipoog )

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:48

Ik ga voor de uitrij-mogelijkheden.
Zeker in de zomer met mooi weer ga je beter een urtje het bos in dan in de hete bak.
Zelfs in de winter kun je vaker in het bos rijden dan in een bak..

Heerlijk wij moeten vanaf de stal 100meter en dan zitten we in de bossen.
Heb het naar de stal toe rijden voor over

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:52

Als je een trailer hebt, zou ik gaan voor de grond. Zo niet, zou ik gaan voor de uitrijmogelijkheden Lachen

Ik heb mijn paard aan huis, met veel grond (ongeveer anderhalve ha, binnenkort een stuk meer), maar aan een drukke steenweg (90km/u). Ik heb geen trailer en ik kan je garanderen dat dat echt niet leuk is.
Ik heb het opgelost door mijn paard te leren de weg over te gaan en door zo naar de manege te wandelen. Dus ik kan wel ergens rijden, maar als ik naar het bos zou willen, zou ik ofwel vervoer vragen aan iemand anders, ofwel sparen voor een trailer.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:06

geduld!
Ik woon in Buinerveen, heb wel een paddock bij huis, maar de 2 paarden staan op een hectare land in Buinen (aan de andere kant van jullie bos Haha! ).

Ik vind het heerlijk om de paarden bij huis te hebben, maar ze staan zelf veel liever op de wei! De wei ligt 2 km van ons af, maar ligt daardoor dicht bij het bos en het land is een stuk droger. Bij ons achter de tuin kan ik geen paard op het land neerzetten zo nat is het (veen) , en in de wei in Buinen staan ze nog behoorlijk droog. Dus dat is ook een voordeel. (en echt iets om te bekijken mocht je naar andere grond gaan kijken, onze buren hebben de paarden in de bak staan zo nat is het hier.) Bovendien rijd ik veel in het bos, minstens 3 keer per week. En krijg ik mijn huis niet zomaar verkocht, er moet nog veel aan verbouwd worden en 3.5 ton kunnen wij niet opbrengen.... In Groningen heb je prachtige boerderijen, maar ook daar staan de paarden vaak ivm het veen of de klei (richting Duitsland) in de bak. En waar rijd je zelf het liefst? Bak of Bos?

Mijn droom: een huisje in Ees of Buinen met grond Clown maar niet aan de grote weg......

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:45

Joh, ik zou nooit doen. Je zit er fantastiesch in Ees (ik zit in Exloo op de andere kant van hetzelfde bos). Als je land kunt huren ietje verderop zit je absoluut goed. Volgens mij zou je spijt hebben als je meer richting het veen of groningen zou gaan. Want daar heb je niet de dichte bos van de Hondsrug. Daar heb ik kennisen die of zijn verhuisd (naar Zweden n.b.) of altijd met de trailer op uit moeten.

Wij hebben ons paarden aan huis hier in Exloo, maar ik kan ze toch niet zien vanuit alle ramen. Ik moet toch naar buiten lopen op ze te bekeken. Dus zou ik zeggen, blijf waar je bent, of kijk rond als je iets idd in Buinen of Westdorp kan vinden...

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:48

voor de grond,

Ik heb mijn paarden altijd al aan huis gehad, en dit jaar gaan we verhuizen van 50 hec. naar 4 hec. voor mij heel weinig, maar ik ben wel van plan alles op een goede manier in te delen, zodat ik optimaal gebruik kan maken van het land. Ik kan nu gewoon kijken waar ik ze neer wil zetten en in dat land gaan ze dan. Knipoog
En ik ga van veengrond naar zandgrond Haha! Haha! dat is al helemaal heerlijk.
Als je een trailer hebt kun je altijd ergens heen rijden.
Als je de paarden aan huis hebt,heb je altijd overzicht.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 17:50

Weet je wat het denk ik ook is.... Ik rij noodgedwongen (heb eigenlijk niemand om mee te rijden) alleen. En dan is het mooiste bos op een gegeven moment ook saaaaai. Misschien moet ik een oproep plaatsen om te kijken of er meer in de buurt wonen, en die het misschien leuk vinden om af en toe samen een buitenrit te maken. Misschien ga ik dan de omgeving en het buitenrijden weer wat meer waarderen..

Heb zelfs een paard over dus... humm misschien toch maar eens zoeken naar een leuke mee of bij rijder...

Iedereen trouwens bedankt voor het meedenken.. Moet denk ik mezelf maar eens een schop onder de kont geven en blij zijn met wat ik heb idd.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:55

Ik heb hier 1500 ha natuurgebied achter het huis...zat me al helemaal te verheugen op de buitenritten aldaar.....helaas, er mogen geen paarden in Verdrietig

Maar dat zou voor mij geen reden geweest zijn niet hier te willen wonen.
Het land aan huis is van onszelf...dus ook in de lengte van dagen.
Dus echt altijd doen wat je erop wilt doen.
Dat weegt voor mij dus wel het zwaarste Ja

Verder zijn er hier wel veel zandweggetjes en de landweggetjes niet erg druk.
5 km verderop is wel een redelijk bos, maar voor Kawa vaak te ver weg...maar voor een gezond paard natuurlijk wel makkelijk te bereiken.

En dan zijn er in de buurt op ongeveer 10 km schitterende bossen, daar is natuurlijk met een trailer wel te komen Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:13

Mariska_28 schreef:
Heb zelfs een paard over dus... humm misschien toch maar eens zoeken naar een leuke mee of bij rijder...

Iedereen trouwens bedankt voor het meedenken.. Moet denk ik mezelf maar eens een schop onder de kont geven en blij zijn met wat ik heb idd.. Haha!

Dat snap ik dan weer niet. Er wonen zeker vijf NVVR-leden binnen een straal van 5km bij je vandaan, daar zit er ongetwijfeld eentje tussen waar je lekker mee kunt rijden of op z'n minst kunnen zij je in contact brengen met iemand. Moeilijker is de zoekopdracht al niet Haha!
Ken je de NVVR wel? Kijk eens op www.nvvr.info en tot ziens........

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:15

Citaat:
Weet je wat het denk ik ook is.... Ik rij noodgedwongen (heb eigenlijk niemand om mee te rijden) alleen. En dan is het mooiste bos op een gegeven moment ook saaaaai. Misschien moet ik een oproep plaatsen om te kijken of er meer in de buurt wonen, en die het misschien leuk vinden om af en toe samen een buitenrit te maken. Misschien ga ik dan de omgeving en het buitenrijden weer wat meer waarderen..

Genoeg mensen in de buurt! Gewoon even zoeken. Je mag ook altijd pb-en voor een ritje, zoals ik al zei, ik zit er minstens drie keer per week en heb een leuke neptinker die het leuk vind om met een echte tinker op stap te gaan!