Heeft dit veulen een (regen)deken nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Heeft dit veulen een (regen)deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 21:08

Misschien een heel rare vraag, en als hij beter thuishoort bij seizoensvragen TEM maar

Het gaat om een 5 maanden oud hengstveulentje, staat met zijn moeder, broer en 3 shetjes in de wei. De wei is afgezet met prikkeldraad (helemaal niet mijn keuze, ik heb ook al vaker gezegd dat dat echt heel erg gevaarlijk is, maar eigenaar ziet dat niet zo) Geen stalmogelijkheid, enkel 2 inloopstallen waar ze alleen om etenstijd in staan.

Nu heeft hij een schimmelinfectie, en moeten we hem 4 keer wassen. (Om de week) Je kunt zó de haren van zijn rug plukken, en ik denk dat hij na de eerste wasbeurt bijna helemaal kaal zal zijn op zijn rug. Het zijn aan beide kanten plekken van 20 bij 15 cm.

Na het wassen wilde ik hem zoiso zo goed mogelijk afdrogen, en dan aan de hand stappen (evt met handdoek op de rug) tot hij zo goed als droog is. Maar dan? Kan hij zo de wei weer op of heeft hij een deken nodig?
Zo ja, wat voor een? Waterdicht met dunne voering?
Hij kan ook evt. in een half gesloten stal worden gezet, maar dat wil ik hem eigenlijk niet aandoen. (Is ook orginasatorisch een probleem)

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Sonja_vR

Re: Heeft dit veulen een (regen)deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:32

denk dat idd de oplossing ene waterdichte deken is , 0 gram
het haar om lucht vast te houden heeft hij nog wel op de rest van zijn lijf, maar het is puur ter bescherming tegen regen , wat hij door het wassen tijdelijk niet meer kan

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:03

Wanneer een paard een deken om heeft kan hij zijn haren niet gebruiken om lucht vast te houden, omdat de haren niet overeind kunnen gaan staan.
Een gevoerde deken zal dan waarschijnlijk noodzakelijk zijn.
Hoeveel grams zou ik niet precies weten, want ik ben niet zo'n dekenmens.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:47

Als de plekken 20 bij 15 zijn dan kan hij wel zonder een deken. Maar als hij nou echt helemaal kaal gaat worden dan is het wel beter om een deken op te doen. Hou het veulen gewoon even in de gaten of hij het echt koud krijgt. Zo niet dan zou ik hem zonder deken laten lopen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:55

Bedankt alvast voor jullie reacties!
Door het wassen zal idd de vetlaag wel verdwijnen, dus iets tegen de regen zal wel moeten dan.

@ judje: De waterdichte deken houd de lucht er dan toch tussen? De haren worden niet helemaal geplet, toch?
Een (dunne) voering van bijv. fleece dacht ik er misschien zelf in te naaien. Anders schuurt het misschien op die kale plekken. Moet dan natuurlijk wel goed wasbaar en sneldrogend zijn.

Helemaal kaal zal niet gebeuren, ik ben alleen bang dat hij een heel koude rug gaat krijgen. Ik kan hem ook niet zelf in de gaten houden, staat 10 km verderop. Een deken op doen lukt de mensen daar waarschijnlijk niet. Ze zijn er ook vaak niet.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:03

Het hangt er idd vanaf hoe groot de plekken zijn. Mijn pony heeft denk ik hetzelfde gehad als de jouwe, en daar vielen de plekken uiteindelijk wel mee en die heeft dus geen deken omgehad. Worden de plekken echt groot dan zou ik er een 150g dekentje op gooien. Het is nog maar een paar maandjes tot het voorjaar dus hoeft hij niet de héle winter met dekentje meer op te staan Lachen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 15:07

Ook korstige bobbels, kleine wondjes, (gelukkig) geen jeuk? Idd blij dat het snel weer zomer is (of niet, dan moet zijn moeder weer onder de eczeemdeken Boos! )

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:08

Ja, en die korstjes trek je er na een tijdje zo vanaf. Het ruikt ook een beetje vreemd.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 19:55

Na een paar keer wassen bedoel je? Heb er nog niet aan geroken!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:58

als schimmel zich echt over het hele lijf verspreidt heeft zal ik zelfs scheren overwegen. De ervaring leert dat je bij dikke shet vachten niet op de huid komt met het middel waarmee je moet behandelen. Ik heb vorig jaar een shet van iemand geschoren die schimmel had. Ze waren al weken aan het tobben. Na het scheren was ie er met een week vanaf.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:13

Nu alleen nog op de rug gelukkig. Hij heeft wel een supervachtje, maar dar valt uit op de schimmelplekken. En een jong veulen scheren? Dan mag je gelijk de da met verdoving erbij halen! Ik hoorde van iemand dat er ook entingen bestaan tegen schimmel, diegene wist alleen niet zeker of die ook werken als het paard al besmet is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:20

mijn veulen is destijds ook zonder verdoving geschoren voor de keuring, dus dat is redelijk onzin. Het ene veulen wel, het andere veulen niet...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:33

Bij mij was het regeneczeem (ook schimmelinfectie). Dat begint op de rug en als je geluk heb blijft het daar ook bij. Ik had minder geluk en mijn pony zat helemaal onder.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 19:09

@ stef: Wat knap! Wist niet dat het ook zonder kan. Leer weer van bokt! (Pensionstal in de buurt beginnen ze niet eens zonder, als het paard jong is en het echt moet (geen tijd om te laten wennen Verward )Denk niet dat Fury zo blij zal zijn met een scheerapparaat

@ Yinari: Noem je dat ook regenschurft? Dan heeft vorig jaar ook een pony dat gehad! Wist niet dat dat van een schimmel kwam? Dacht juist van natte deken! Was Alleen op de rug en ging vanzelf over toen de deken eraf ging.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:11

safiera. ik heb dit jaar (euhm, vorig jaar) 7 paarden en pony's geschoren, waarvan maar 1 (wat van nature een stresskip is) met verdoving

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:35

Ik zou wel voor een dekentje gaan kijken. Dit omdat de vacht die het paardje aangemaakt heeft heel veel huidvet bevat en je die er nu uit gaat wassen. Het vettige van de huid beschermd het paardje juist tegen de regen.

Duracell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:37

Ik heb mijn new forest pony destijds ook zonder deken gehad, omdat hij schimmel had in de winter..(hij is toen wel erg afgevallen ondanks zijn super dikke vacht die hij kreeg..)Waar je op moet letten, is dat schimmel besmettelijk is. Niet alleen de andere pony's waar hij bij staat kunnen het krijgen, Maar wannneer je een deken gebruikt zul je deze ook iedere keer moeten wassen, behandelen met anti schimmel spul, anders komt het veulen er nooit van af. Ook is mij uitgelegd andere spullen zoals borstels, halsters enz. hiermee te behandelen. Ook je kleren goed wassen. En schimmel kan zelfs voor mensen besmettelijk zijn als je pech hebt, maar volgens mij komt dit niet snel voor.. Het verschilt trouwens ook per paard en weerstand van het dier op dat moment of ze het snel overgedragen krijgen. Mijn pony heeft het deze herfst weer gehad en zijn weidegenoot had nergens last van. Ik zou idd gewoon in de gaten houden of hij het niet koud krijgt, Maar als het gewoon plekjes zijn valt het vast wel mee. Scheren zou ik niet snel doen. En consequent behandelen, korstjes eraf krabben en goed het anti schimmel spul op de huid aanbrengen. Dan ben je er zo vanaf. Succes ermee!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:41

lisjolienbob schreef:
Ik zou wel voor een dekentje gaan kijken. Dit omdat de vacht die het paardje aangemaakt heeft heel veel huidvet bevat en je die er nu uit gaat wassen. Het vettige van de huid beschermd het paardje juist tegen de regen.

Verschil is dat je met een anti schimmel middel (imaverol bijv) niet wast. Je wrijft het verdunt, met een spons in de vacht en spoelt het NIET uit.

Duracell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:51

imaverol heb ik ook gebruikt, je kunt het ook in een plantenspuit doen, is erg handig! Je kunt de huid wel eerst wassen, met betadine shampoo bijvoorbeeld zodat de plekjes schoon en ontsmet zijn.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 18:58

Oke, bedankt allemaal, lees gewoon eerst goed de bijsluiter, zie dan wel. Zorg voor de zekerheid dat ik een plantenspuit en dekentje heb, kan dan nog altijd beslissen.
Stef: Ok, ok, jij hebt meer ervaring met scheren! Zelfs al was ik niet, toch denk ik dat hij kaal wordt op zijn rug. Beetje koud zonder deken, denk ik? Vooral omdat hij 24/7 op de wei staat...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:41

ik heb altijd geleerd (correct me if I'm wrong) dat koude óp de rug veel meer problemen op kan leveren dan bijv. een kale flank of hals. ik zou persoonlijk wel even een 0 grams dekentje zowiezo klaarleggen, zodat dat erop kan als hij wel kaal wordt. koud zal hij het over het geheel niet zo snel krijgen, maar de kans op een flinke verkoudheid is door een koude natte rug wel groot.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 07:26

Dat klopt volgens mij hoor merrieveulen. Koeien scheren ze ook bovenop de rug om ze aan het eten te krijgen (krijgen ze het koud en dus behoefte aan energie = eten)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 08:34

oh dat wist ik niet... ik heb het van mijn DA, toen Flicka ziek was moest ik er scherp op letten dat wanneer het flink regende icm koud weer haar rug niet tot op de huid nat zou worden, omdat dat een gevoelig onderdeel zou zijn.

verder is het zo, dat het paard het meest kwetsbaar is voor koude op de plaatsen waar hij het minst zweet, muv de benen en het hoofd. vandaar ook dat bij geschoren paarden meestal een uitrijdeken gebruikt wordt. het is ook wel afhankelijk van de precieze plaats van de kale plekken denk ik, maar zelf zou ik liever het zekere voor het onzekere willen en evt. grote kale plekken op de rug beschermen.