Hoe een paard wassen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paulinepien

Hoe een paard wassen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 12:50

HULP GEZOCHT Tong uitsteken
Ik mag binnenkort mijn verzorgpaard eens wassen Haha!
Ik weet 'ongeveer' hoe het moet maar niet zo heel precies Lachen
Ik zal dat uiteraard niet alleen doen maar met een ervaren persoon...
Ik zou wel graag wat voorbereid zijn ...

Kan iemand me uitleggen hoe je een paard wast en wat wel/niet mag?

groetjes
pauline

kally

Re: Hoe een paard wassen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:53

Zorgen dat ie hopelijk op een wasplaats staat en dat met slang liefst lauwwarm water nat maken, hoofd niet doen dat kun je doen met spons.(pas op voor ogen enzo met sop) Zachte kinderschampoo gebruiken of paardenschampoo, lekker wassen en goed uitspoelen en met zweetmes water er aftrekken en met zweetdeken op laten drogen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:10

Ik zou wachten totdat het lekker warm is buiten, 20 graden minimaal, en dan met lauwwarm water wassen. Eerst bij de benen beginnen, en langzaam omhoog.
Ik gebruik vaak badedas badschuim, dat werkt ontsmettend en ruikt heerlijk.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:12

Ik ga mee met mystic tinker.

Verder moet je het sop echt heeeel goed uitspoelen. Ik gebruik zwitsal voor de manen en staat. Lachen Verder betadine voor de benen. Lachen

_leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:58

Ik zou inderdaad ook wachten tot het wat warmer weer is, is voor je pony ook wat fijner.
Voor de rest heeft iedereen het wel goed uitgelegd dacht ik zo, inderdaad je shampoo héél goed uitspoelen anders kan het gaan irriteren. En beginnen bij de benen en dan rustig omhoog werken Lachen

rmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:24

Idd wachten tot het wat warmer is.
Je zou wel vast zijn staart kunnen wassen als 'voorproefje'.
Je kunt hem dan wel het beste een deken opdoen.
Ook in de zomer beginnen met een been, ook al is hij het bezweetst op zn rug. In een keer een straal koud water over zijn rug kan zorgen voor een hartstilstand!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:04

Wat nergens echt naar voren komt is de wasplaats binnen of buiten???? Als het allemaal binnen gebeurt is er toch niet zo'n probleem met nu wassen, is het een buiten gebeuren is het niet verstandig.....

Paulinepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 12:47

kally schreef:
Wat nergens echt naar voren komt is de wasplaats binnen of buiten???? Als het allemaal binnen gebeurt is er toch niet zo'n probleem met nu wassen, is het een buiten gebeuren is het niet verstandig.....

De wasplaats is binnen (het is er behoorlijk warm Knipoog) En er is een solarium (ik weet niet of dat veel uitmaakt?)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:50

ik denk dat dat wel wat uitmaakt ja Tong uitsteken maar aan de andere kant door het wassen van je paard raakt die de vetlaag op z'n vacht kwijt en als die dan in de wei gaat heeft deze die wel nodig Knipoog ook al draagt die een deken.

Verder staat het al verteld wat je weten wilt Knipoog

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:54

Heeft het paard een wedstrijd, of iets anders waardoor hij schoon moet zijn ? Anders zou ik hem dus echt niet gaan wassen Nagelbijten / Gniffelen. Ik háát paarden wassen. En geloof mij, dat vind je 1 keer leuk. Dan nooit meer... Tenminste, bij een schimmel Nagelbijten / Gniffelen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:54

Heeft het paard een wintervacht of is ie geschoren? Als hij een wintervacht heeft kan je hem beter nu niet wassen, je krijgt hem echt niet meer droog, ook niet met een solarium. En zoals Maartje zegt verwijder je de vetlaag met wassen, dus dat is in de winter niet zo slim.

Je zou wel zijn benen en staart kunnen wassen met niet al te koud water. Eventueel naspoelen met water met een scheutje azijn om de shampoo resten te verwijderen is ook een tip.

Zelf was ik alleen als ik wedstrijd heb, vind het anders nutteloos, te veel wassen is niet goed voor de vetlaag van de huid.