Help, hengstveulen moet gewassen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Help, hengstveulen moet gewassen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 21:32

Een van mijn verzorgpony's heeft een soort schimmel op zijn rug, en daarom moet hij gewassen worden. Speciaal spul, moet 4 keer gebeuren, om de week. Nu heeft de eigenaar mij gevraagd dat te doen, aangezien ik een veel betere band met het beestje heb.
Het enige probleem; Hoe was ik een 5 maanden oud veulen? Ik kan hem wel overal borstelen, maar wassen?
Wie heeft tips?

laura1987

Re: Help, hengstveulen moet gewassen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:35

Ik zou zeggen gewoon doen en kijken hoe hij reageert. Voorzichtig bij zijn been beginnen met hem nat te maken en hem dan laten wennen aan het water, vervolgens steeds hoger en hem voorzichtig insoppen. Stel hem gerust met je stem en heb vooral GEDULD.

Succes

Anlovevienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:36

Probeer eerst eens met een spons hoe hij op water reageert.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:38

Moet hij gewassen worden met Imaverol? Dat moet je oplossen in water, kan je gewoon in een emmer doen en dan met een spons het veulen helemaal 'afsoppen'.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:40

Het ligt eraan. Heb je hem weleens afgespoten en is hij gewend aan water op zijn lichaam?

Neem in ieder geval een slang waar het water niet keihard uitspuit. Laat hem ff rustig wennen en spelen met het water. Houd de spuit eerst bij zijn hoofdje, de meeste paarden happen dan in de straal.

Begin dan eerst met zijn hoefjes afspuiten, als hij braaf is goed belonen en eventueel een koekje of iets anders lekkers geven. Vanaf zijn benen ga je steeds een stukje hoger. Als hij bang wordt ga je weer een stukje terug.

Praat tegen hem en stel hem steeds gerust terwijl je bezig bent.

Als je hem helemaal nat hebt, zou ik even iemand vragen om te helpen. Sop hem lekker in en kriebel hem op zijn schoft. Als het lekker aanvoelt voor hem is hij niet snel bang.

Wat je ook kunt doen: Een emmer vullen en met een klein bakje steeds een beetje water over hem heen scheppen. Dit is misschien wat minder eng dan een waterstraal. Voor het lekkere kan je warm water gebruiken.
Na het wassen in ieder geval goed afdrogen!

Succes ermee!

Vervelend dat hij een schimmel heeft. Veel succes in ieder geval met wassen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:45

Wij hebben ook een veulen gewassen alleen stond die nog bij zijn moeder. Maar misschien heeft dit veulen ook wel een maatje dat gewend is om gewassen te worden.
We hebben eerst zijn moeder gewassen en hem daarna er tegenaan gezet en hem gewassen. Voordeel was dat ze het spannend vinden en dan dicht tegen mams aankruipen.
Een 2-jarige moest ook gewassen en daarvan heb ik een lang hasteltouw genomen en deze ergens doorheen gehaald en het einde in mijn hand gehouden zodat ik kon meegeven als ze ging hangen. Daana eerst met een zachte sproeistand op de stenen gespoten en langzaam steeds dichter naar haar benen toe. Als ze even bewoog niet gelijk stoppen met spuiten maar niet verder gaan tot ze weer een beetje ontspant. Makkelijkste is dus om te zorgen dat je met zijn 2-en bent.
Lastig om nu schimmel te hebben. Denk je erom dat het ook besmettelijk kan zijn voor de anderen maar ook voor jezelf.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:49

Gebruik voor de eerste keren lekker lauw/warm water. Dan is het meestal ook niet zo erg voor ze. Lekker met de spons erover op de kriebelplekjes dan is het nog leuker.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:29

bel de dierenarts eens op en vraag naar de enting. er is een enting tegen schimmel. en is makkelijker aangezien het nu best koud is om te wassen. vooral met die regen en als hij buiten komt.

Esly_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:35

Ik zou het ook gewoon langzaam doen, eerst rustig naar de benen en zo langzaam omhoog.. Zo heb ik het ook een keer gedaan bij een jong paard dat het niet kende. Het is inderdaad erg makkelijk om met zijn 2e te zijn

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 11:25

Bedankt allemaal voor de reacties!

@ laura 1987: Gelukkig hebben we de tijd, een hele dag moet genoeg zijn Tong uitsteken

@ Anlovevienna: Heb ik al eens gedaan, toen hij als paar dagen oud veulen diaree had. Heb toen met een spons zijn billen een beetje gewassen. Niet zo'n succes, was heeel eng.

@ Wind: Weet niet wat voor spul het is, lees in ieder geval de gebruiksaanwijzing! Imaverol hoeft niet eerst nat voor je het erop doet?

@ _Sigrid_: Nee, water kent hij niet. Bedankt, hier heb ik echt wat aan. Ga het zeker proberen!

@ DendroFleur: Hij staat ook nog bij zijn moeder, maar die is ook bang voor water. (Niet echt bang, we wassen haar al 2 zomers ivm zomereczeem, maar ze rent nogsteeds weg)
De andere waar hij mee in de wei staat hebben nergens last van (gelukkig!)

@ joyce83: Doen we!

@ ikke20: Werkt die ook als ze het al hebben?

@ Esly_Walonso: We zijn zeker met z'n 2en!

Nogmaals bedankt!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:43

Ow ja bij een volwassen paard heeft het geholpen om steeds water op haar te laten komen. Als je tenminste met een slang doet. Dan is het niet zo dat als ze gaan bewegen dat dan gestopt wordt met water over zich heen krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:47

moet je hem helemaal wassen dan?

wij hebben afgelopen week ook een jong dier gewassen, gewoon met 2 man doen, 1 houd hem vast en de ander gaat met een spons in de weer.
emmer met oplossing maken die je nodig hebt, met de spons erin dopen en daarmee het veulen goed inwrijven.
als je niet teveel spetterd dan valt het best mee hoor...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 20:42

Geen idee of hij helemaal moet; hoor ik dan wel denk ik? Hoe spoel je dan uit? Met een spons gaat dat toch haast niet? Gaan het in ieder geval gewoon maar proberen, weinig keus hè!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:59

wij moesten met middel tegen luis wassen en dat moet je niet uitspoelen maar goed op de huid en haren inwrijven

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 21:10

Ik heb zo'n vermoeden dat dit wel uitgespoeld moet worden, hopelijk is alleen de rug wassen genoeg!

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:12

ik moest een 2 jarige voor het eerst wassen en ik heb een sproeikop erop gezet. toen heb ik gewoon gedaan alsof het regen was ( eerst op een afstandje en dan steeds dichter bij)
zo heeft hij het goed geaccepteerd en nu kan ik hem met een gewone straal wassen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:17

dacht dat het wel werkte als ze het al hadden. maar durf ik niet met zekerheid te zeggen. het wassen gewoon eerst de straal op voetjes dan benen en zo omhoog werken dan insmeren met spul even laten intrekken en uitspoelen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 21:26

@ hermlein1989: Regen? Denk niet dat hij daar ontrapt... Denk dat ik het dan liever eerst met een spons probeer. Heb trouwens ook geen warm water uit de slang, was dat even vergeten.

@ ikke20: Kan het aan de da vragen, van die inenting, als ik hem nog zie teminste. Ga toch maar proberen ergens een slang op het warme water aan te sluiten, spoelt ook makkelijker uit dan met spons...

MalleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:04

Gewoon doen,

Begin bij de benen, dan voorzichtig steeds hoger,
En dan kun je hem in het zeep zetten,

Je moet er wel gedult bij hebben;)

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:06

Imaverol moet je verdunnen met water. De schimmel enting heet als ik het goed heb Insol. Maar je kan ook gewoon een emmer water met een spons nemen, zo doe ik het ook altijd. Die van mij krijgt meestal ook schimmel in de winter en wil haar dan echt niet wassen buiten in de kou.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 19:52

Nee, wassen in de kou lijkt mij ook niet echt geweldig. We proberen ergens een stal in te duiken. De fles is al gehaald, dus zullen toch maar gaan wassen. Volgende keer vraag ik gelijk naar die enting Lachen

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:57

Imaverol hoef je toch niet uit te spoelen? Dan hoef je alleen maar te sponzen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:00

klopt,imaverol moet je niet uitspoelen.
gewoon de plekken goed insponzen en je dier even een nacht op stal laten drogen,geen deken op doen hoor!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:08

Geen deken? Ik bedoel, als hij al droog is? En alleen op de aangedane plekken? Of overal wassen?