Voeren van takken, boomstammen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Voeren van takken, boomstammen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:44

Hoi,

Ik zie en hoor wel eens dat het goed is om je paard een stuk stam van een berk te geven of takken van een wilg. Maar ik vroeg mij af of dat wel klopt?
Wie weet wat voor takken nou wel goed zijn en hoe ze eruit zien. En wat is nou helemaal niet goed?

Groetjes Annemiek

dblijham

Re: Voeren van takken, boomstammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:48

Wilg geef ik vaak, vinden ze heerlijk. Blaadjes en schors gaan helemaal op en ik hou alleen maar schone takken over.
Groenblijvende bomen en naaldbomen zijn voor zover ik weet meestal giftig, die geef ik zowiezo nooit.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:04

Klopt, wij voeren ook wilgentakken. Ze vinden het helemaal geweldig. We doen het al jaren en ze leven nog steeds dus is denk ik wel een antwoord op je vraag Clown

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:13

Mijne krijgen ook zo nu en dan wat wilgentakken.
Mooi vermaak voor ze, en ze vinden het heerlijk.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:15

mijn paard krijgt regelmatig wilgentakken. Hij vind t heerlijk en t schijnt gezond te zijn. Ook een beetje bezigheids therapie. Ze ontschillen de takken helemaal Haha!

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:16

Menuplaatje: Wilg is lekker, maar ook Populier. Gevolgd door takken van de Zwarte Els. Berk, ach als er niets anders is, vooruit dan maar.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:52

Hier ook wilgentakken. Niet alleen leuk om aan te knabbelen maar ook om mee te spelen

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:06

wilgentakken verdwijnen hier ook als sneeuw voor de zon! Populieren ook (helaas,want elke keer als er 1 toch nog eens een poging doet om te groeien wordt ie opgevreten Zij zijn groot en ik is klein! )
Wilg bevat het natuurlijke equivalent van aspirine en werkt ontstekingsremmend, maar ook lichtjes bloedverdunnend. Onbeperkt wilgentakken (vooral in combinatie met weinig anders te doen of geen ander ruwvoer) is dus een beetje teveel van het goeie, maar regelmatig wat knabbelen van verse takken is totaal geen probleem.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 09:50

Ik gooi ook regelmatig wilgentakken en stammetjes in de bak hebben ze lekker wat te doen.
Als ze er klaar mee zijn dan zit er geen bast meer aan en kan ik het eruit halen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:40

kynshiri schreef:
wilgentakken verdwijnen hier ook als sneeuw voor de zon! Populieren ook (helaas,want elke keer als er 1 toch nog eens een poging doet om te groeien wordt ie opgevreten Zij zijn groot en ik is klein! )
Wilg bevat het natuurlijke equivalent van aspirine en werkt ontstekingsremmend, maar ook lichtjes bloedverdunnend. Onbeperkt wilgentakken (vooral in combinatie met weinig anders te doen of geen ander ruwvoer) is dus een beetje teveel van het goeie, maar regelmatig wat knabbelen van verse takken is totaal geen probleem.

mijn paard krijgt t als extraatje hoor. Hij loopt overdags in de paddock en wei en kan ook zijn stal in als ie wil. Hij loopt dus lekker rodn te keutelen. Maar als extra wat lekkers te knabbelen knip ik af en toe wat takken voor ze.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 13:35

Dan ga ik maar op zoek naar een wilgenboom!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:42

knotwilgen zijn het makkelijkste (nu ook nog neit geknot, dus volop te vinden omdat dat dunnere takken zijn.
Hier vinden ze boomstammen van een kastanje en eik ook erg lekker. Al moet ik wel zeggen dat ze van de eik alleen de bast eten, en de kastanje een heel stuk verder weg vreten