wel of niet weide afsluiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

wel of niet weide afsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 08:31

ik heb mijn weide, iets meer als een halve hectare, in 3 stukken verdeeld en hier staan 2 jonge paarden op, een haf en een anda.
omdat wij aan de bosrand zitten is de bodem in de winter wat vochtiger en zeker nu met die regen lopen ze alles kapot.
nu repareren mijn schapen dat ieders keer wel een beetje maar het viel me nu op dat het in een wei toch wel heel erg word en dacht laat ik de grote weides nu eens afsluiten en ze alleen in de kleine weide zetten?
deze is te vergelijken met een grote rijbak plus nog een paddock eraan, dus ze kunnen nog wel dollen endergelijke.
hier krijgen ze ook iedere ochtend een berg hooi.

nu is mijn vraag wat zou den jullie doen?
de grote weides dicht houden voor de paarden en hun alleen op de kleine wei, want als ze die wat meer kapot lopen is niet zo erg want dat word volgend jaar zomer ook rijbak en anders heb ik hem zo weer in gezaaid, of is dit zielig en moet ik de grote weide wel gewoon open laten en dan maar alles kapot laten rennen?

kom maar op Haha!

Bojangles

Re: wel of niet weide afsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:41

Gewoon een deel afzetten kan prima, en dat stukje gewoon toelaten om stuk te lopen. Als de paddock ook nog eens mooi droog blijft is het helemaal super.
Wij doen precies hetzelfde.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:42

ik heb ook de grote weide dicht, mogen ze in het voorjaar weer op, ze hebben nu een afgezet gedeelte waar ze kunnen ravotten. Waar ze kunnen rennen en daar krijgen ze ook hooi.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:53

Als ze maar naar buiten kunnen. Dat vind ik het aller belangrijkste al is het in een kleine wei.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:30

wij geven altijd een stuk weide op als de winter komt. De paarden rouleren dan tussen de 2 paddocks en de opgegeven weide. Zo houden we de andere weides goed en kunnen de paarden toch hun ei kwijt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 13:40

ja ok dan doe ik het toch dicht zetten.
de paddock zelf is hrstikke droog, een klein stukje bij de ingang is afentoe moedder maar de rest niet, nergens gelukkig.
ik geef ze dan mgewoon wat extra hooi en dan rennen ze dat maar stuk en kunnen ze in het voorjaar weer gras eten in de wei want zo blijft er niks over haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:28

Gewoon afzetten. Lachen Mocht het mooi droog weeer zijn en de grond niet nat, kun je ze altijd even op de grote weides zetten, wat imo niet eens nodig is. Een grote bak als oppervlakte is toch nog best wel wat hoor! Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:43

Mijn ervaring is dat een grote wei toch het beste werkt. 'Mijn' wei ziet er nu ook niet meer zo uit als van de zomer. Voorin is het een beetje omgeploegd, achterin staan heel wat voetstappen (hoefstappen) Van het voorjaar trekt het wel weer bij.

Als je ze op een klein stukje zet heb je kans dat ze het echt helemaal omwoelen en dan komt het gras niet zomaar weer terug.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:23

nou het maakt eigenlijk niet heel veel uit als die kleine wide kapot gaat want ik wil daar naar mijn bevalling de rijbak van maken en in gaan rijden, en desnoods kan ik doe van t voorjaar even inzaaien.

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:39

's Winters op de wei ben ik zwaar op tegen, er blijft niks van je grasland over.. Als je ze op een beperkt stukje ook nog goed kunt houden zoals je zegt bijgevoerd met hooi dan zou ik dat gewoon doen... Je kunt beter 1 stuk compleet afschrijven als dat je hele weide dr maar beroerd de winter uit komt...

Tegelen ligt op zandgrond is het niet? Dat blijft op een klein stukje ook wel redelijk... Klei of veen blijft dan echt niks van over..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:31

mijn paarden staan nu in de bak. krijgen voldoende hooi erbij. weilanden mogen ze af en toe op als het droger is. en dan voor uurtje. van de zomer weer dag en nacht

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:35

Mijn twee knollies lopen nu ook niet op de wei, maar in een paddock (ook blubber nu.. Clown ). Alleen toen het vroor mochten ze even op de wei, maar nu is het veel te nat. Dan vertrappen ze de boel.