2 paarden houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fantast

2 paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:07

Ik zit er aan te denken om mijn merrie te laten dekken en het veulen erbij te houden. Ik wil mijn merrie niet te kort doen dus vandaar mijn vraag: Wie van jullie houden 2 paarden die hun paarden NIET bij huis kunnen houden? Ook ben ik dan benieuwd hoeveel uur per week je werkt.
Is dit te doen of niet?

Als het hier niet goed staat mag het verplaatst worden

TJolieke

Re: 2 paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:14

Ik heb mijn twee merries in een wei (1 ha met een stalletje 3x3 meter) staan ca. 3 kilometer van huis af. Beide merries hebben daar in het voorjaar een veulen gekregen. Staan nu lekker met zijn vieren bij elkaar. Ik werk bijna full-time, ga minimaal drie keer per dag naar de paarden om te voeren en te controleren. Kost veel tijd maar dat krijg je zo met een hobby, ik ga er altijd met plezier naar toe.
Als je je merrie wilt laten dekken denk er dan wel aan dat een veulen met minimaal 1 leeftijdgenootje op moet groeien en niet alleen met de moeder.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:14

Wij hebben allebei (ik + partner) 2 paarden en hebben alle 4 in pension staan. Wij werken allebei fulltime en hebben er voor gekozen om bepaalde andere dingen niet te doen (bijv vakanties).
Wat mij betreft is het te doen, maar je moet wel vrij resoluut keuzes willen maken en de mogelijkheid hebben om ook ziekte op te kunnen vangen.

Qua arbeid zijn er nog 2 onder het zadel. 1 is met pensioen en 1 is nog te jong. Wij mesten zelf de rest wordt gedaan. In de zomer staan ze 24/7 op het land. In de winter gaan ze elke dag even los.

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:19

ik denk dat je het goed moet overdenken,hoe je nu met de tijd zit, en kan je het opbrengen,om straks of je veulen in de opfok,of op stal te houden? tegelijk met je merrie, als je ook nog eens stallingskosten eroverheen krijgt?

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:30

@Tjolieke Daar houd ik rekening mee, ik vind het zelf ook heel belangrijk dat een veulen met leeftijdsgenootjes opgroeid.

@Sjakie. Vakantie doen wij sowieso al niet ivm mijn paard en de hond(oke en ik heb er een hekel aan). Mijn merrie staat 's winters op stal en in de zomer 's nachts anderswordt ze te dik, er is wel mogelijkheid om dan 24 uur per dag buiten te lopen. Uitmesten doe ik nu ook al zelf en dat zal zo blijven.

Bedankt voor jullie reactie,

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:40

Ik heb 2 paarden van mezelf en 1 paard die ik rij voor iemand anders. Ik werk dagelijks van 9 tot 5. Ik heb dan wel een voordeel dat ik op mijn stal werk. Maar kan pas na 5 uur gaan rijden. Meestal rij ik 1 of 2 paarden per dag en longeer ik de ander. Het is veel werk maar ontzettend leuk.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:02

Ik heb 2 paarden en werk 36 uur in de week, 1 staat in pension en 1 nog in de opfok. Over 2 jaar zal ik ze pas allebei in pension hebben en ze dus doordeweeks in de avonduren moeten doen. De ene hoef ik niet veel aan te doen, die kan niet meer bereden worden en staat in een uitloopstal. Verder wandel ik er nog 2x in de week mee buiten en dan stal opstrooien (uitmesten doe ik 2x in de week), borstelen en voer klaarzetten. In principe is dat zo gebeurd en kan ik er daarna makkelijk nog eentje doen.
Als ik 2 paarden zou hebben die ik allebei dagelijks beweging zou moeten geven, zou het voor mij niet te doen zijn. De avond zou dan te kort zijn om ze allebei de aandacht te geven die ze verdienen. Maar het heeft er denk ik ook mee te maken of je volpension staat of niet. Als je de stallen niet hoeft te doen, scheelt dat alweer tijd die je dan weer kan gebruiken om te rijden of longeren bijvoorbeeld.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 22:37

@Felicity: Ik werk ook van half 9 tot 5 en rijd daarna direct door naar mijn paard, ik rijd er praktisch langs ben daar dan rond kwart over 5. Maar over een paar jaar zit ik eraan te denken om van 9 tot 4 te gaan zodat ik dat uur van de middag met de paarden bezig kan ipv na 5en. Opzich best ideaal.
@_Sjors_ Ik mest de box zelf dagelijks uti dus dat is een kwestie van mest en natte plekken weg iedere dag en in het weekend de hele box leeg. Meestal heb ik hiervoor 5 tot 10min nodig.

Maar ben erg blij om te lezen dat het te combineren is.
Ik wil mijn merrie niet te kort komen dus vandaar dat ik er nieuwsgierig naar ben

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:39

ik heb 2 paarden hou ze niet aan huis maar wel bij mn oma. doe de verzorging helemaal zelf. en kosten ook betaal dan maar 50,- stalgeld maar komt het stro en hooi ook nog bovenop en is ardig prijzig. ik werk 10 uur per week.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 22:54

mikado_36 schreef:
ik denk dat je het goed moet overdenken,hoe je nu met de tijd zit, en kan je het opbrengen,om straks of je veulen in de opfok,of op stal te houden? tegelijk met je merrie, als je ook nog eens stallingskosten eroverheen krijgt?

Daarom ben ik deze topic ook gestart, over het geld zit ik niet echt in dat valt te berekenen hoeveel je kwijt bent aan stalling, hoefsmid verzekering ed(nauurlijk een potje voor onverwachte DA kosten).
Ik vroeg me gewoon af of het reeel is om 2 paarden te houden qua tijd. Ik werk op dit moment 40uur per week, maarja mischien op den duur iets minder.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:55

heb zelf niet die luxe maar zie er zat die het wel gewoon doen op mijn stal ook doe ik meerdere paarden ook van andere mensen qua geld heb ik geen last dus

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 08:37

Ik heb twee pony's of eigenlijk 1,5, het is een arabier/welch en een shet.
Ik werk 20 uur p/w, ik ga er iedere dag naartoe.
Soms ga ik wandelen soms poetsen en wat voeren.
Shet staat in loopstal met paddock, arabier staat snachts op stal en alles wordt gedaan, alleen in voer zelf.
Financieel is het voor mij niet zo duur als dat de meeste hier 1 paard hebben staan qau stalling, maar je moet ook dokterskosten, wormkuren enz dubbel rekenen.
Zet gewoon alles op een rij en tel eens grof uit wat het je gaat kosten.
Als je dat hebt gedaan kijk je in hoeverre dat past in jouw financieel gebeuren en kijkt of er plek is voor een da-rekening in dat plaatje.
Want ook al wordt een van jouw paardjes ziek de rest gaat gewoon door.
En keuzes maken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:09

Ik heb 3 pony's en dat gaat prima, na mijn werk ga ik er naar toe, ga rijden of longeren net wat ik moet doen. Ik mest de stal uit en geef ze eten en dan ben ik klaar. Ze krijgen alle 3 aandacht.
Ik werk 38 uur.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:11

Twee paarden, ik werk 34 uur.
Ze staan in volledig pension en worden op de wei gezet.
Beiden rijden valt wel tegen af en toe.. je moet echt plannen. Dus ik heb een bijrijdster gezocht voor één van mijn paarden. Zij rijdt dat paard 2x per week en ik ook nog 2x. Mijn andere paard rij ik zelf.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:13

Momenteel heb ik 1 paard, zij is drachtig en ik ben van plan het veulen te houden (je weet natuurlijk nooit hoe het allemaal loopt maar goed, ik ben vastberaden Knipoog)
Het veulen zal de eerste jaren naar een opfok gaan en als het veulen een jaar of 3 is wil ik ze allebei op dezelfde stal hebben.
Ik denk niet dat ik problemen ga ondervinden aangezien ik 'maar' parttime werk (20-26uur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:15

Ik had voorheen alleen Kawa maar reed er wel elke dag paarden van een ander bij.
Werkte in die tijd fulltime.
Het gaat wel goed maar het is gewoon plannen.
En je hebt ook minder tijd voor andere sociale aktivitieten.
Wil je die er voor opgeven of niet is wel een vraag om bij stil te staan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:43

Ook ik heb twee merries, moeder en dochter. Dochter is nu ruim anderhalf jaar. Ze lopen beide bij een (op dezelfde) pensionstal, ruim 20 km van mijn huis vandaan.
De eerste 7 maanden liepen ze samen met twee andere merries en hun veulens, dus dochter is wel opgegroeid met leeftijdsgenootjes terwijl er tegelijkertijd drie opvoedende merries bij liepen.
Mijn paarden zijn bij elkaar gebleven tot dochter bijna een jaar was; toen is ze afgespeend naar de naastgelegen wei, waar ze een half jaar met leeftijdsgenootjes heeft gelopen. Daarna zijn moeder en dochter weer bij elkaar gekomen (ook in een kudde) en sindsdien blijven ze ook samen, in kuddeverband.

Qua tijd is het prima te doen, ik werk 90%. Ik ben niet iemand die iedere dag gaat rijden (paarden lopen ook 24/7 in de wei), dus op die dagen kan ik (eventueel) iets met mijn jonge paardje doen, zoals wandelen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:54

Vijf paarden + ik werk 40 uur en meer (veel overwerk momenteel).
Is goed te doen, maar.... mijn paarden (volbloed-arabiertjes en NRPS-jes) staan wel 24/7 het jaar rond buiten in het weiland danwel paddock, met inloopstallen (waar ze geen van allen gebruik van maken Haha! )
En qua training; elke dag rondjes in de bak schijnt niet zo goed te zijn. 2 tot 3 x per week gericht trainen, het liefst zo veel mogelijk rechte lijnen, is voldoende. En maakt ook dat het paardenlijf zich beter herstelt op de training. Training + Rust = Conditie.
Dat komt dus goed uit, voor mij dan met 5 knollie-bollies! Knipoog... Nu ja, voor mensen met minder paarden waarschijnlijk ook? Cool
Laatst bijgewerkt door SamCo op 10-01-08 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_Denies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:59

Ik heb er 3, waarvan eentje met een blessure en die mag alleen op het harde stapritjes maken, max 2/3 keer per week.

Ik zit op school en heb er dan 2 te rijden op een dag en 3 stallen mesten. Wissel trainingen af met longeren of lekker een dagje vrij, ligt ook aan hoe ik me voel, heb nogal last van zere benen + handen etc. lang verhaal. Dus ene week meer vrij dan de andere. Verder werk ik 20 in uur in de week.

Ik vind het wel goed te doen Ja

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:07

Hoi, ik heb 2 pony's! Eerst had ik alleen een kleine Welsh pony, maar omdat ik daar te groot voor ben geworden ben ik gaan sparen voor een grotere pony (een Arabier). Ik heb nu dus 2 paarden, omdat ik het te moeilijk vond om mijn eerste pony te verkopen. Vadaar dat ik nu 2 paarden heb. Aan het begin was ik ook bang dat ik mijn lieve kleine Welshje te kort zou doen. Maar dit is echt niet het geval. Mijn paarden staan niet bij mij thuis maar op een pension stal. Natuurlijk ben ik wel wat meer tijd aan ze kwijt, maar dat valt wel mee. Ik zet ze samen los in het bakje en geef ze om de beurt een poetsbeurt. Echt hartstikke leuk 2 paarden met 2 totaal verschillende karakter eigenschapppen. Als je het geld er voor hebt natuurlijk, want ik heb er ook voor moeten sparen want het kost natuurlijk erg veel geld 2 paarden raad ik je het zeker aan Haha! .

Groetjes Jaëlle

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:35

Ik heb 2 paarden in pension staan. Stal is 10 minuten van mijn werk, half uur van mijn huis. Het is zeker te doen, maar de kosten zijn hoog (zeker als ze iets krijgen) en het vergt een goede tijdsplanning. Ik werk namelijk fulltime en heb een druk privéleven. Zoals Runningkawa hierboven al zegt heb je zeker minder tijd voor andere dingen. Merk dat mijn sociale leven er zo nu en dan ook bij inschiet. Maakt mij niets uit, heb het er absoluut voor over! Ja
Maar ik vind de winterperiode wel poedersuiker. We hebben geen binnenbak en als het dan zo vroeg donker is... Ik begin 3 dagen in de week tussen 7 en half 8, zodat ik op tijd weg kan en aan het eind vd middag voor het donker mijn paarden kan doen.
In de zomer is dat een stuk fijner, staan ze hele dag op het land en kan je tot 's avonds laat rijden.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:22

Ik heb samen met mijn vriend 3 paarden en binnenkort komt mijn pony ook weer terug. Mijn vriend werkt 40 uur in de week en ik 30. We betalen voor die 3 paarden 200 euro in de maand plus 1 keer in de 6 weken 140 euro voor de vlas. Of het uit kan ligt er natuurlijk aan hoeveel je werk en verdient. En hoe je de paarden wilt gaan houden of je kiest voor een luxe pensionstal of om ze bij een boer te stallen of om een wei te huren. Dat scheelt natuurlijk nogal in de kosten.

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:45

Ook ik heb 2 paarden.
De ene is vol in training (wedstrijden) en de andere is net 3 geworden en wordt langzaam opgepakt omdat het nog een slungel is.
Ik mest alles zelf, de rest wordt gedaan.
Ik werk 40 uur en woon samen.
Daardoor heb ik een strakke planning.
Werk van half 8 t/m 4 uur, begin zo vroeg mogelijk.
Ben kwart over 4 thuis, doe wat in huis en ga koken.
Eten om half 6 en 6 uur zit ik de in auto.
Hangt er vanaf wat ik met de paarden doe maar ben meestal rond half 9 thuis (10 min. met de auto)
Dinsdag en woensdag is mijn vriend laat thuis 's avonds en hang ik langer rond bij de paarden.
Weekends hangt het er vanaf of ik wedstrijd heb.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:31

TJolieke schreef:
Ik heb mijn twee merries in een wei (1 ha met een stalletje 3x3 meter) staan ca. 3 kilometer van huis af. Beide merries hebben daar in het voorjaar een veulen gekregen. Staan nu lekker met zijn vieren bij elkaar. Ik werk bijna full-time, ga minimaal drie keer per dag naar de paarden om te voeren en te controleren. Kost veel tijd maar dat krijg je zo met een hobby, ik ga er altijd met plezier naar toe.
Als je je merrie wilt laten dekken denk er dan wel aan dat een veulen met minimaal 1 leeftijdgenootje op moet groeien en niet alleen met de moeder.

Beetje offtopic misschien, maar wou toch even reageren. Waar ik rijd hebben ze 2 ponys, moeder en dochter en die staan bij elkaar. Jongste is nu 3 en functioneert prima. Waarom zouden ze dan met leeftijdgenootjes moeten staan als ik vragen mag?

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 19:25

'Mijn vrienden zie ik zo nu en dan op zaterdag avond, dan heb ik de hele dag de tijd voor de paarden Haha! Mijn paard staat bij een boer dus daar zal het veulen daar ook komen, we hebben inderdaad ook alleen een buitenbak maar gelukkig met goede verlichting.