altijd weer uitbreken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

altijd weer uitbreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:28

Er staat een haffie bij ons op stal die niet in haar eigen groep en weide wil blijven. Stroomdraad doet haar blijkbaar helemaal niets. Dus gedurende de dag gaat ze eerste even bij de merries van de buren meehelpen de bak met kuil leeg te maken, dan gaat ze naar de weide die verhuurd is omdat daar het gras nog lekker hoog staat, dan weer even in haar eigen groep om te spelen, dan naar de andere groep om de boel op te ruien en dan... Ga zo maar door. Enpassant trekt ze hier en daar de draden kapot en dat geeft natuurlijk kwaaie gezichten.

Nog kwaaiere gezichten zien we als ze naar binnen moet komen. Dan staat ze binnen enkele seconden van waar ze dan uithangt vooraan de draad om binnen gehaald te worden, maar als je haar wil pakken dan peert ze hem weer vrolijk en tegen de tijd dat jij dan achter in het weiland bent om haar te halen, staat zij weer aan het draad.
Redelijk moe worden we er van.

Heeft er iemand tips om haar op haar plek te houden.
Wij hebben inmiddels geprobeerd haar in de bak te houden maar ook daar duikt ze onder 30 cm stroomdraad door. Zucht.....
De staleigenaar dreigt al met haar binnen houden. Ik snap dat wel want dit kun je natuurlijk niet hebben.

Marigold

Re: altijd weer uitbreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:41

zijn meerdere topics over geweest, en het blijft een lastig probleem.
een paard is een gewoontedier, dus het beste lijkt mij om deze gewoonte te doorbreken, maar hoe?
voor deze merrie betekend draad blijkbaar niet het einde van haar 'wereld', en betekend op stal gaan en opgehaald worden, een spelletje spelen met degene die haar haalt.
misschien is regelmaat goed, altijd op vaste tijden ophalen naar stal en daar ook voeren zodat ze reden heeft om mee te komen.
voor het ontsnappen.. misschien een stuk voor haar afzetten met kippen of schapengaas omheind?
en een maatje voor haar zoeken waar ze het goed mee kan vinden.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:44

IK zou geen schapengaas gebruiken. Als ze zich hier ook niet door laat tegenhouden, walst ze het gewoon plat met het risico dat ze met haar benen in het gaas vast komt te zitten met alle gevolgen van dien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:46

zoals ik het lees is dit dier op zoek naar eten?
krijgt het in de eigen weide wel voldoende voer?

dan heeft het toch geen aanleiding om uit te breken dacht ik zo Knipoog

maar beter stroom op de draden kan misschien helpen?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:02

truselientje schreef:
IK zou geen schapengaas gebruiken. Als ze zich hier ook niet door laat tegenhouden, walst ze het gewoon plat met het risico dat ze met haar benen in het gaas vast komt te zitten met alle gevolgen van dien.

ja daar heb je gelijk in.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 19:49

Misschien is er meer eten ja, op de plekken waar ze niet mag komen. Maar daarom mag ze er dus ook niet komen....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 17:16

ergo er is niets te doen tegen een houdini pony??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:45

Flink stroom op de draden zetten en wat metaaldraadjes door de manen vlechten. Het is niet aardig, maar een hoefbevangenheid is dat ook niet.....

davy_loverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:35

Waratje schreef:
Flink stroom op de draden zetten en wat metaaldraadjes door de manen vlechten. Het is niet aardig, maar een hoefbevangenheid is dat ook niet.....

dat is wel heel erg zielig!
ik zou er wat meer stroom draden maken, en haar inderdaad regelmaat geven. misschien verveelt ze zich wel en gaat ze daarom klieren!
bij mij in de buurt zijn er ook van die pony's
iniedergeval veel succes en heb je vragen dan kan je die altijd stellen!
nog maals succes! Vork

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:37

ik heb mijn notoire uitbrekers aan een lange ketting staan, de zgn stick. regelmatig verplaatsen zodat ze altijd wat gras hebben.

Geen vernielde omheiningen meer, geen loslopende poyny's meer en geen volgevreten monsters meer. Knipoog

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 14:42

Tja ik denk dat dat voor haar ook de enige oplossing is. Je kunt gewoon zien dat ze wacht op de tik van de stroom en dan duikt ze er snel door heen. Doe je dan een ketting aan een halsband of aan het halster. En moeten ze dat leren... Bijvoorbeeld het niet in paniek raken als ze op hun eigen ketting gaan staan?