zijn ezels gevaarlijk voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

davy_loverr

zijn ezels gevaarlijk voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:43

hoi hoi,
ik heb gehoort van iemand dat een ezel gevaarlijk is voor een paard. ze zouden dan een ziekte krijgen die alleen ezels hebben. ik weet alleen niet of dat waar is dus daarom dacht ik ik start even een nieuwe topic dan kan ik het vragen! dus als je het weet laat het me weten !

groetjes ! Clown

aerdenhout1

Re: zijn ezels gevaarlijk voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:46

Ezels kunnen longworm hebben, wat voor de ezel niet, maar voor een paard of pony wel dodelijk is.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:46

Ezels hebben andere wormen dan paarden... Longwormen geloof ik?

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:08

Ezels kunnen inderdaad longwormen hebben waar zij geen, maar paarden wel last van kunnen hebben. Natuurlijk is er een grote MAAR bij:
- Wat je best NIET kan doen, is zomaar een ezel kopen (waar je niet van weet ofdat hij ontwormd is) en die dan gewoon bij je paard zetten. Dit is gewoon vragen om problemen en dan is er natuurlijk het risico dat je paard longwormen krijgt.
- Wat je WEL kan doen, is een ezel nemen waar je 100% zeker van bent dat die altijd goed is ontwormd. Of je zet hem even apart totdat hij een ontwormingskuur heeft gekregen.

Wij hebben twee ezels en hebben daar twee jaar geleden een paard bijgezet. Onze ezels werden wel vanaf hun geboorte om de 3 maand ontwormd. Nu nog worden zowel onze ezels als ons paard om de 3 maanden ontwormd en ik kan u zeggen, geen wormproblemen hier.

Je moet dus gewoon op tijd ontwormen en dan zijn er geen problemen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:09

wat hier boven staat. Haha!
en er zeker van zijn dat de wormenkuur die je je paard geeft ook tegen longworm is. Tong uitsteken

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:12

idd als je een ezel zou kopen zou ik zowieso even door een dierenarts laten nakijken op zulk soort dingen.. en wat hierboven ook staat niet zomaar ergens een kopen maar een waarvan je zeker bent dat hij altijd is ontwormt.

davy_loverr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 19:24

ik wil geen ezel kopen, maar er staan 3 ezels bij ons in de buurt en mijn pony wil altijd even snuffelen. maar dat mag niet. Dus dan weet ik dat dat het helemaal niet mag. Groetjes

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:14

De eigenaar van me verzorgpaard heeft 2 ezels en ze staan bij elkaar om de hoek. Ze worden allemaal goed ontwormt en dat soort dingen. Maar kan een ezel ook dingen krijgen van een paard?
Ik heb ook info gezocht in mijn boekje Ezels van Janine Verschure, daar staat in dat ezels en paarden goed bij elkaar staan als je ze eerst maar goed kennis met ze laat maken

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:17

Ik heb wel eens gehoord dat je een ezel beter niet bij een paard kan zetten. Was er niet iets met leverbot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:18

Is ie er weer?

Nee er is GEEN!!!!!!!!!!! gevaar. Kijk maar in mijn profiel.
Er is kans op longworm maar je moet wel ontwormen.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:28

Maar leverbot en longworm was toch het enige wat een ezel kan overdragen aan een paard? Jah verder heb ik ook geen verstand van ezels hoor, ik vind het wel super leuke beestjes, ik heb het ook maar ooit ergens gelezen dat het beter was ze niet bij elkaar te zetten, maar misschien door goed ontwormen dat het geen kwaad kan.
Ook al is dit misschien de zoveelste topic hierover maar om raad vragen mag natuurlijk altijd toch? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:41

Misschien kan je je voorstellen dat een persoon het een beetje zat wordt als er steeds dezelfde vraag wordt gestelt.

Leverbot heb ik nooit van gehoort Clown
En je zie toch de reactie's (en dan de reactie's van mensen die zelf een ezel hebben en niet iets hebben gehoort) dat het kan. Mits goed ontwormt...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:52

Als je gewoon goed ontwormd zoals het hoort, is er helemaal geen probleem. Mijn paard staat al bijna 3 jaar met 2 ezels en hij heeft nog nooit longwormen gehad.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:22

Leverbot wordt niet door ezels doorgegeven maar door kleine slakjes in de sloot. Dat is dus echt heel wat anders Haha!
Lang niet iedere ezel heeft longworm. Dat is namelijk geen aangeboren besmetting maar ook een ezel moet ergens besmet worden wil hij drager zijn. Het merendeel van de ezels in Nederland (80%) heeft hier helemaal geen last van. Desalniettemin is het wijsheid om de ezel wel goed te ontwormen (maar dat geldt voor paarden ook natuurlijk).

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:21

[PP] > [VSW]