Wat kunnen we het beste doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvette

Wat kunnen we het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:02

Hallo!

Ik heb een nogal Penny-achtig vraagje Knipoog Hopelijk staat dit topic op de goede plaats en kunnen jullie mij even verder helpen.

Het volgende is het geval. Mijn ouders wonen in een nogal landelijke omgeving en in hun buurt zijn er veel weilanden te vinden. Toen mijn moeder afgelopen vrijdag naar haar werk reed, zag ze in één van die weilanden een paard staan dat nogal in paniek was. Zijn deken was afgevallen en hij zat met zijn benen vast. Het arme beestje kon geen kant op.

Mijn moeder heeft zo goed en kwaad als het ging geprobeerd om de deken af te doen en hem voor de wei neer gelegd. Ze bleef er echter een beetje een vreemd gevoel bij houden en toen ik van het weekend thuis was, zijn we samen even polshoogte gaan nemen. We hebben even goed gekeken naar de situatie van het paard en de volgende dingen zitten ons niet lekker:

- de deken lag nog steeds op dezelfde plaats als waar mijn moeder hem had neergelegd
- er is geen vers drinkwater in de wei aanwezig, alleen zo’n drinkbak voor koeien, maar die deed het niet
- het paard staat in zijn eentje in een drassige wei
- er is geen schuilstal aanwezig
- het paard is heel erg vies, de staart hangt bijvoorbeeld van modder aan elkaar
- er is nergens een voerbak

Om te controleren of het paard misschien ‘s nachts gewoon ergens op stal staat, zijn we zaterdagavond laat nogmaals gaan kijken. Het paard bleek nog steeds buiten te staan. Mijn moeder heeft de volgende dag nog wat rond gebeld naar buren en zo, maar niemand heeft een idee wie de eigenaar van het paard is.

Gisteren is mijn moeder weer even gaan kijken en toen bleek het paard een nieuwe deken te hebben gekregen. Dat is echter veel te groot en het lijkt een kwestie van tijd voordat hij weer af zakt. Bovendien lag de oude, gescheurde deken nog steeds voor de wei.

Nu is mijn vraag wat jullie in zo’n situatie zouden doen. We denken erover om een briefje op te hangen voor de eigenaar. Maar komt dat niet te betuttelend over? Het is namelijk ook weer niet zo dat het paard heel mager of gewond is. Hij is dus wel kreupel, maar dat heeft een oorzaak. Het liefste zou mijn moeder hem geloof ik zo mee naar huis nemen, maar ze hebben helaas geen stal Haha!

Alvast bedankt!!

janouk

Re: Wat kunnen we het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:05

Je zou in ieder geval een briefje kunnen ophangen met het verzoek aan de eigenaar van het paard om contact op te nemen. Al was het maar om je moeder gerust te stellen. Dan kunnen jullie meteen al je zorgen en vragen kwijt.

Lief dat er toch altijd mensen zijn die paarden in de gaten houden.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:09

Een briefje ophangen is natuurlijk een mogelijkheid. Doe dit alleen a.u.b. niet anoniem, dat kan een heel verkeerd beeld scheppen bij de eigenaar, terwijl je het waarschijnlijk gewoon goed bedoeld. Zet er gewoon je naam onder en evt. een telefoonnummer. Of, als je toch iemand bij de wei ziet, spreek die persoon gewoon persoonlijk aan. Da's nog beter (IMO).

Yvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 15:06

Heel erg bedankt voor jullie tip Lachen
Ik moest gisteren toch even in de buurt zijn en heb meteen een briefje opgehangen. Inderdaad met naam en telefoonnummer. Ik ben erg benieuwd of de eigenaar iets van zich laat horen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:25

Ik zou heel erg oppassen om de eigenaar ergens van te beschuldigen zonder dat je precies weet hoe het zit. In jouw lijstje met punten noem je er ook een aantal die niet onder slechte zorg/verwaarlozing (hoeven te) vallen.
- Dat de oude deken nog steeds op dezelfde plaats lag, zegt niets over hoe vaak de eigenaar bij zijn paard komt. Je zegt namelijk zelf dat die deken er ook nog lag toen het paard al een nieuwe had.
- Een schuilstal is niet altijd nodig. Paarden kunnen prima buiten staan, zolang het niet langdurig regent én waait.
- Dat een paard vies is (dus onder de modder zit) wil ook weer niets zeggen over de gezondheid van dat paard. In de zomer kan het zelfs helpen tegen insectenbeten.
- Paarden zien 's nachts beter dan wij, zijn ook 's nachts actief en hoeven dus niet per se 's nachts op stal.

Verder weet ik niet genoeg van de situatie om er een oordeel over te hebben.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:42

Ze beschuldigd hem toch nergens van?

Het is inderdaad klinkklare onzin dat het paard een schuilstal nodig heeft laat staan 's nachts op stal staan.

Maar ik vind het wel zorgwekkend dat er geen water is en dat ie alleen staat.

Je kunt gewoon even naar de toestand vragen, daar vind ik niets mis mee.

Mag ik vragen wat je op het briefje hebt geschreven?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:46

Ik vind het een hele goede zet dat je een briefje hebt neergehangen, maar ook ik ben benieuwd wat je er op hebt gezet.

Wat ik even kwijt wou: goed dat jullie het paard in de gaten houden en ik vind je vraag dan ook helemaal NIET Penny! Dit getuigt gewoon van dierenliefde!

Drea_Fen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:50

Ik ben benieuwd of er gereageerd word, Volg dit even.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:54

Is er geen sloot waaruit de pony kan drinken?

Want mijn pony heeft ook geen waterbak oid, maar drink gewoon uit de sloot Knipoog
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-01-08 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:56

Ik zou gewoon in het briefje schrijven dat het paard in paniek was toen de deken half van hem af was gegleden, en dat jullie hem daarom eraf hebben gehaald. Dan weet de eigenaar meteen dat jullie het goed bedoelen Lachen En daarna zou je erin kunnen schrijven dat je toen ook opviel dat er geen vers water, dat jullie je een beetje zorgen maken, en of ze even willen bellen.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:18

dierenbescherming inlichten en die gaan dan een praatje maken met de eigenaar Knipoog heb dit wel eens op tv gezien weet niet of het helemaal zo werkt maar het een een idee Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:22

zo werkt het hier meestal dus niet ciaraaa

goed dat je briefje gemaakt heb
ben benieuwd of je een reactie krijgt
mss is er ergens anders een plek om te drinken
, word paard bijgevoerd en staat hij er tijdelijk

horsy_choco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:25

Het is idd een penny-vraag, maar ik zou. Ook heb ik dat met een shetlander gedaan, schoon gras voeren. En af en toe wat biks meenemen. Als hij heel gulzig op het biks reageert wordt hij waarschijnlijk niet bijgevoerd.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:28

En al contact gehad met de eigenaar?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:35

horsy_choco schreef:
Het is idd een penny-vraag, maar ik zou. Ook heb ik dat met een shetlander gedaan, schoon gras voeren. En af en toe wat biks meenemen. Als hij heel gulzig op het biks reageert wordt hij waarschijnlijk niet bijgevoerd.

Euhm, mijn paard krijgt elke dag biks en reageert nog altijd gulzig, dus dat gaat echt niet voor elk paard op. Nagelbijten / Gniffelen

Goed dat je een briefje hebt achtergelaten, ben benieuwd of je er reactie op krijgt.

_fenna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:24

Je kan wel een briefje erbij leggen. Je kan beter de eigenaar niet "aanvallen" maar gewoon zeggen dat het je niet lekker zit. Miscchien is het iemand die er geen tijd en zin in heeft, of zich niet zo druk maakt.... Misschien kan je heb wel verzorgen.... Bloos hihi. Wel fijn dat je moeder hem geholpen heeft.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:32

horsy_choco schreef:

Nooit een paard wat je niet kent voeren!!! Misschien heeft het paard een ziekte, waardoor het bepaalde voedingsstoffen niet mag hebben. Hij kan op een streng dieet staan. Zoals bijvoorbeeld erg gevoelig voor hoefbevangenheid: dan zijn veel soorten bix uit den boze en kunnen een opleving van de hoefbevangenheid veroorzaaken.

Trouwens ik heb een haflinger en die vindt het helemaal niet erg als je hem de hele dag door voert. Die blijft eten. Haha!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:35

Ik zou de deken recht hebben gelegd ipv afdoen. Daar staat ie dan helemaal bloot terwijl je niet weet of er wel vaak iemand komt.

Ik ben ook benieuwd hoe dit afloopt