geslacht paard invloed op relatie tot ander paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska15

geslacht paard invloed op relatie tot ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:55

Hallo,

Thuis zijn we een stal aan het bouwen van 3,5x 6,5. Met uitloop naar paddock.
Ik heb een merrie van 1.68 en de bedoeling is dat er nog een shet bij komt en dat ze dan samen in de tuin komen.
Ik wil dat mijn merrie en het nieuwe beestje speels en lief met elkaar omgaan.
Zal het veel uitmaken of het nieuwe beestje een ruin of een merrie is?
Ik denk zelf dat merries meer zullen gillen bij elkaar en afstandelijker zijn.
Maar bij ruinen denk ik dat ze dominanter zullen zijn tegen de merrie.
Mijn voorkeur gaat op het moment uit naar ruinen, maar ik vraag me af of ik dit op genoeg feiten baseer.

Wat denken jullie, en zouden jullie doen?

Lenneke_

Re: geslacht paard invloed op relatie tot ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:22

Mijn voorkeur gaat zowiezo uit naar ruinen, dus mijn antwoord is niet objectief Haha!
Ik heb goede ervaring met een merrie en een ruin samen. Anouar is een ruin, Macy een merrie. Ze hebben een jaar met z'n tween gestaan en dat is super gegaan.
Nu staat er nog een merrie bij van iemand anders. Dat gaat ook goed, maar ik merk wel dat het tussen de twee merries niet zo klikt. Het zijn net een stel pubers samen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:42

Ik weet dat mijn paard (merrie) wat kleine pony's betreft (en veulens) het meest heeft met merrie's. Ook haar huidige paardenvriendin is een merrie. Ze voelt zich een beetje een oppasmama voor kleine merrie's (ook wel voor kleine ruinen, maar toch net iets minder). Ik verklaar het zelf door het feit dat ze gek ik op veulentjes en zelf ooit een merrieveulen heeft gehad, maar misschien is het wel volstrekte onzin en heeft ze gewoon zelf meer met merrie's.

Ze kan trouwens ook wel gewoon met ruinen goed overweg hoor Lachen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:59

Mijn ervaring is wel dat merries eerder gaan miepen.. Kunnen wel echte tantes tussen zitten. Misschien is een ruin handiger, maar het verschilt uiteraard ook per paard, sommige ruinen kunnen ook vervelend zijn en mijn jonge merrie vind alle andere paardenlief..

Ik heb trouwens heel lang negedacht over de titel, hihi.. Ik dacht dat het om de slager ging..

sara2487

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:29

Jeskim schreef:
Ik dacht dat het om de slager ging..

hé dat had ik ook!

Verder: ik denk dat het eigenlijk weinig uitmaakt.. je kan ook eens proberen om je paard in de zomer in een groep te zetten en te zien naar wie haar voorkeur uitgaat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:50

Ik merk bij ons dat ruinen onderling vaak veel speelser zijn, hebben vaak nog die hengstenspelletjes, steigeren, happen.. Merries zijn vaak wat serieuzer, moeten niet zo veel van dat gespring hebben.
Twee merries en een ruin gaat hier prima, maar zet je een merrie tussen twee ruinen in.. Dan beginnen de ruinen te etteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:53

Hier staat mijn ruin tussen twee merries in. Nu is het best een klootz*k maar heb het idee dat hij stukken speelser is dan de merrie's

Over het algemeen zijn ruinen speelser, vooral onderling.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:04

Wij hebben een gecombineerde wei met 4 ruinen en 5 merries. De ruinen staan de hele dag te spelen en te klooien. De merries zijn meer op zich zelf en grzen en af en toe zoeken ze elkaar op om even te kroelen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:56

wat mijn merries betreft, die hebben alle drie liever het gezelschap van een merrie dan van een ruin. De ruinen op de wei lopen dan ook meer samen en de merries ook bij de merries.

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 09:53

Hmmm oke.. De meningen zijn tot zover per paard verschillend. Mijn merrie is totaal niet speels. Maar ik wil haar juist speelser zien, denk dat ze dit ook leuk zal vinden. Dus denk dat mijn keuze dan toch op een ruin valt...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 09:59

Er is in een kudde met ruinen en merries altijd een merrie de baas. Dat ruinen dominanter naar de merrie zullen zijn is over het algemeen juist niet zo.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:47

Ik zou gaan voor een ruin. Gewoon omdat wij goede ervaringen hebben met een grote merrie en een kleine ruin samen.
Het hang ook wel gewoon af van de paarden zelf, want met mijn andere (grotere) ruin kon ze het niet goed vinden.

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:09

Maar pas bij je ruin op dat ie wel al z'n hengstenstreken kwijt is... Vooral als je ruin een stuk groter is als je merrie kan een keer proberen dekken verkeerd uitvallen.. zal dat met een merrie als die van jou niet zo erg zijn maar toch kan het lastige situaties opleveren

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:15

Ik denk dat het per paard verschilt hoor! Je hebt makkelijke merrie's en ruinen, en precies andersom ook. Dus ligt het aan het paard en niet aan het geslacht!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:48

merries zijn meestal dominanter dan ruinen is mijn ervaring een leider van de kudde is meestal ook een merrie.
Maar ik denk dat het karakter meer uitmaakt dan het geslacht indien je 2 paarden bij elkaar wilt zetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:23

mijn ervaring is dat een ruin en merrie vaak goed gaat. Mijn merrie is bij ons de baas, die kan ook best krengerig uit de hoek komen, maar aan de andere kant wil ze ook niet bij ze weg en gaat ze hinniken als zij bij de anderen weg moet en hinnikt ook heel zachtjes als 1 van de anderen weg geweest is en weer terug komt.

Ruinen onderling gaan stoeien, merries stoeien niet. Niet de merrie's die ik meegemaakt heb in elk geval. Het is kriebelen, naast elkaar grazen of alleen grazen of ze zijn de baas aan het spelen (en dat gaat niet altijd lief als er niet snel genoeg geluisterd wordt)...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 13-01-08 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:24

ik heb een merrie en ruin maar merrie miept erg veel. bij mij is er geen rangorde dus dat kan ik niet zegge.

MalleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:30

Jaa ik vind ook dat een merrie beter met een ruin kan staan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:59

Het is maar net in hoeverre het klikt tussen paarden.
Als regel zul je in een gemengde groep zien dat de ruinen naar elkaar toe trekken (spelen) en dat merries met een vaste vriendin gaan lopen. Normaal gesproken heeft een merrie dus voorkeur om op te trekken met een merrie tenzij ze hengstig is. Maar het leuke van "normaal gesproken" is dat er altijd uitzonderingen zijn. Bij ons in de groep staat een merrie die helemaal niets heeft met de andere merries, maar altijd met één van de ruinen staat. Maar spelen doet ze niet, hoogstens een keer een sprintje trekken. Merries zijn niet speels, er is geen reden voor merries om speels te zijn, die zijn er om veulentjes groot te brengen en om te zorgen dat de kudde goed functioneert en te eten heeft. De kans dat een merrie gaat spelen als je er een ruin bij zet is niet heel groot.

Hoe gedraagt je merrie zich nu in een groep? Wat is haar voorkeur? Stelt ze eisen aan paarden met wie ze omgaat of is het al gauw goed? Weet je zeker dat je merrie shetten kan waarderen? Ik ken diverse paarden (merries Clown ) die shetten vervelende onderkruipsels vinden die vooral niet voor je voeten mogen lopen, dan wel die bang zijn voor die pluizebollen. Dus voor je aan die shet begint, zoek even uit of je merrie die actie van je wel gaat waarderen.