Weide - hoe zit dat nou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Weide - hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 11:14

Ik hoorde altijd dat je wei eerst moet gehooid worden in het voorjaar alvorens de paarden erop mogen ivm hoefbevangenheid enzo. Ik kreeg ook tips om ipv te hooien er eerst wat koeien op te zetten..

Nu.. dit weekend was het heeeel mooi weer en ik zag op weg naar de kust veel paarden buiten staan. Paarden die vast de ganse winter hebben buiten gestaan, maar ook op weides die anders leeg zijn.

Hoe zit dat dan?? Die weides zijn dan toch ook nog niet gehooid??

Want ik zat dus echt gefrustreerd in de wagen omdat ik wist dat MIJN beestje binnen stond (pension) en ik wil haar zo graag naar buiten. Maar mijn wei is gemaaid in augustus en dus nu al terug lekker vol, dus ik durf haar niet naar huis te halen omdat ze dus eerst nog moet gemaaid worden en dat wordt pas in Maart gedaan, niet??

sarosxx

Re: Weide - hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:21

Misschien heb je hier wat aan, even de link aanklikken.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... uctaan.htm

Het gaat namelijk om de fructaan. Op de site ook een handige index of de kans op fructaan aanwezig is......

Het paard zou ik langzaam aan weer aan gras laten wennen, dit ook omdat het een verandering in zijn voeding is. Eerst twee uurtjes en dan langzaam aan elke dag wat opbouwen.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:27

Van fructaan kun je in de winter zeker wel last hebben!
Als de temperatuur onder de 5 graden komt, kan er al fructaan gemaakt aangemaakt worden. Vooral bij vorst in combinatie met stralende zon, kan het fructaangehalte flink oplopen.
Lees de link van sarosxx maar even goed door.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 11:32

Ik ken de site en het artikel over fructaan.. Maar eerlijk gezegd wordt ik er niet zoveel wijzer van .. (geboren blondine).

Wat ik eruit opmaak, praktisch dan, is dat ik moet bemesten als ik aan stripbegrazing ga doen - en niet mag bemesten als ik de volledige wei geef.

Ik heb geen stal, dus als ik haar naar huis haal dan moet ze meteen terug 24/7 op de wei.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:30

Ik zou even het voorjaar afwachten en dan inderdaad eerst hooien. Het gras is als het nu lang is erg voedingsrijk (veel eiwit) en dat komt je paard niet ten goede. Dat is waarschijnlijk wel de reden waarom je wordt geadviseerd er eerst koeien op te zetten. Die hebben graag van dit gras.

Je moet je weide altijd bemesten (ik doe het in ieder geval wel). ik doe ook aan zone begrazing maar als de jongens de wei helemaal kaal hebben dan komt er in het voorjaar wel een wagentje of twee stront overheen hoor! Dat is alleen maar goed voor het gras.

Paarden die de hele winter buiten hebben gestaan zijn wat meer gewent aan vers gras en zullen dus niet zo heel veel last hebben van een nieuwe weide, mits ze daar niet gelijk de hele dag op gezet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:38

Op wat voor grond zit je? Dat is namelijk ook van belang. Het kan namelijk zijn dat er in jouw omgeving paarden niet veel op de wei gehouden worden als men niet veel wei heeft, dit omdat anders het land kapot gelopen wordt. Daarom is het bij mij ook zo dat ze in het najaar tot voorjaar niet op de wei mogen (kapot lopen van de graszode).

Fructanen is inderdaad het belangrijkste waar je op moet letten. Paarden die nu buiten staan, zullen waarschijnlijk continu op dat land gestaan waardoor het gras niet te rijk geworden kan zijn.

In jouw geval kan je idd best aan stripbegrazing doen dan. Zelf heb ik ook een enorm vette wei, dus ik bouw het aantal uur dat de paarden daarop mogen langzaam op. (staan 24/7 op paddock / open stal).

Wei eerst hooien (of door koeien / schapen) laten begrazen is inderdaad een handige optie om je wei wat 'schraler' te krijgen.