Aan de eigen hooiers/voordrogers: algemene vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SDE

Aan de eigen hooiers/voordrogers: algemene vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 20:30

Ik huur o.a. een mooi stuk weiland van 6000 m² en ik wil beginnen voordrogen, omdat het ieder jaar moeilijker wordt om degelijke voordroog te vinden. Hooien is risicovoller en vraagt meer arbeid, dus mijn voorkeur gaat naar voordroog in pakken.

De vorige jaren heb ik de weide gebruikt als graasweide. De weide werd dus ieder jaar:
- bekalkt (80€ produktkost + loonwerk, eventueel goedkoper als ik kalkkorrels koop en met de hand uitstrooi),
- geïnjecteerd met runderdrijfmest (gratis)
- bespoten met Bofix (100€ produktkost + loonwerk)
- achteraf nog met rugsproeier en Bofix op de hardnekkige plaatsen spuiten (30€ produktkost)
- met de hand N-P-K 15-15-15 bijgestrooid 50 kg (26 € produktkost).

Machines heb ik zelf niet dus ik wil weten of het rendabel kan zijn als ik met een loonwerker werk. Dus dat ik mijn voordroogpakken eruit kan halen en de rest verkopen en zo uit de kosten komen, of misschien een beetje eigen kosten zolang ik maar kan voorzien in mijn eigen behoefte.

Ik dacht aan 2 snedes, misschien 3 snedes per jaar.

Dus nu mijn vragen (volgende week stel ik deze vragen aan de plaatselijke boer, maar ik wil ook jullie mening weten):
A) hoeveel voordroog halen jullie van je wei
B) wat moeten jullie extra doen aan kosten tov een graaswei
C) wat moeten jullie extra (laten) doen aan (loon)werk tov een graaswei. Liever dat ik het zelf kan doen, dan door een loonwerker. Dat spaart geld uit.
D) prijzen voor maaien, schudden gras, inpakken (plastiek pakken 300 kg)
E) komt de loonwerker de afspraken na (ik ben maar een kleine klant)

Graag jullie ervaringen

joyce B

Re: Aan de eigen hooiers/voordrogers: algemene vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:59

hmmm, bij ons kon laten maaien, schudden, op rijtjes leggen en laten persen al niet uit als we het door een loonwerker laten doen.
We hadden wel een boer uit de buurt die in ruil voor op papier het land in beheer hebben gratis wilde maaien. wij hebben dat niet gedaan omdat we een hobbyboer hadden die in ruil voor helft van de oogst en natuurlijk delen van de kosten wel wilde hooien. Dat kon wel uit. Met kunstmest en onkruidspuiten kwam het op zo'n 3 euro per pakje hooi. Als de 1e snee gelukt was (nu kuil in balen ongeschikt voor de paarden en door de boer meegenomen voor zijn koeien en zijn pony's) waren we goedkoper per pak uitgekomen.

Je kunt dus het beste proberen een (hobby) boer uit de buurt te vinden die het erbij wil doen. Misschien dat de buurmanboer jullie stukje mee wil maaien als hij zijn eigen land doet? Tegen een redelijke vergoeding? 0,5 ha is niet zo groot.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:22

A) hoeveel voordroog halen jullie van je wei
Dat is afhankelijk van hoelang je gras is. Klinkt heel simpel, maar dat is echt het enige gegeven dat bepaalt hoeveel ervanaf komt! Ik heb van een halve hectare (5000 m2) eens 15 pakjes voordroog gehaalt in 1 snee. (100x90x90) (kleine pakjes dus).B) wat moeten jullie extra doen aan kosten tov een graaswei
Ik doe helemaal niks extra. Ik zorg alleen dat de wei heel goed gesleept is nadat de paarden eraf gaan, zodat er geen tot heel weinig mestballen in het hooi terecht komen. Veder wordt het uiteraard gewoon goed bemest, maar dat moet je met een graaswei ook.C) wat moeten jullie extra (laten) doen aan (loon)werk tov een graaswei. Liever dat ik het zelf kan doen, dan door een loonwerker. Dat spaart geld uit. Zie B. niks geks.
D) prijzen voor maaien, schudden gras, inpakken (plastiek pakken 300 kg)
Ik heb mijn voordroogpakjes laten maken voor 22,70 per pak (nederlands limburg). Daarvoor is de loonwerker komen maaien, schudden, duinen en persen. Het volledige pakketje dus. Maar je bent gewoon het voordeligst uit als je een bekende boer hebt die dit voor je wil doen tegen een kleine vergoeding. Anders is het al bijna niet interessant meer!
E) komt de loonwerker de afspraken na (ik ben maar een kleine klant)
Dat zou hij wel moeten doen!!! Iedere klant is er een en geloof me, hij heeft er waarschijnlijk nog veel meer kleinere klantjes tussen zitten. Zorg natuurlijk wel dat je je afspraken op tijd maakt!! Dus op tijd een pers regelen etc want als er regen aankomt, dan geldt wie het eerst komt, het eerst maalt!!

Ik moet trouwens wel zeggen dat je je niet teveel moet verkijken op voordroog versus hooi! Ook voordroog moet toch echt behoorljk droog zijn wil het niet gaan rotten in het pak! En daarbij verkopen hooibaaltjes (die kleintjes dus) zich in de regel wel gemakkelijker, als je dus bv een snee kleine baaltjes maakt voor de verkoop en een snee voordroog voor jezelf, dan kan het best wel een beetje interessant zijn!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:17

ik heb een weitje van 0,7 ha, in de omgeving waar Joyce B ook woont. Boswei met vrij lang gras. Er zijn dit jaar 9 grote rollen voordroog afgekomen.
Een bevriende boer maait en schudt voor mij etc. tegen een brandstofvergoeding voor de tractor. Komt de loonwerker er nog bij. In totaal was ik per rol 17,50 euro kwijt. het gaat hier om grote rollen voordroog (eigenlijk gesealed hooi) van ca 500 kilo per stuk.
Ik heb gewoon teveel gras in de zomer, moet wel maaien. Maar hooi kopen is makkelijker.

De kosten voor een extra keer bemesten zijn hierbij niet ingerekend.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:40

Vergeet het maar. Als je alles moet laten doen, kan het niet uit. Onze boer heeft en deel van de machines zelf en dan nog kan ie goedkoper hooi/voordroog inkopen.
Als inkopen niet te doen is, zoals je zegt, dan moet geld geen drijfveer meer zijn. Je kunt je dus afvragen of je bereid bent meer uit te geven aan gekende kwaliteit hooi.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:26

Kwa kosten ben je echt veel voordeliger uit als je gewoon inkoopt. Ik heb een weiland van 8500m2 daar heb ik het laten doen. Ik kwam toen uit op 37,50 Euro per geseald pak (120x90x90) terwijl ik het bij de plaatselijke fouragehandel voor 28 Euro thuisbezorgd heb gekocht later toen mijn eigen hooi op was.... Bij mij kwamen er trouwens maar 12 pakken af, terwijl het gras toch vrij lang was (bijna kniehoogte bij mij, ca. 35 cm dus).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:28

Bij ons kwamen er van 1,5 a 2 ha iets van 20 grote rollen voordroog af van de eerste snee, dat was vrij lang gras, zo'n 40 cm op sommige stukken, andere wat korter.
De kostprijs van het loonbedrijf voor het persen en wikkelen was zo'n 11 euro per pak, de hobbyboer had dus gemaaid, geschud en geduind.

De tweede snee, was na kunstmestgift, ongeveer 1,5 ha wei en wat korter, maar wel dichtere zode, en dat was zo'n15 tot 30 cm hoog (sommige stukken groeien beter dan andere stukken) en daar kwam in totaal meer dan 350 pak hooi vanaf, waar wij dus de helft van hebben gehouden. We dachten van te voren dat er maar de helft van af zou komen, maar dat viel dus heel erg mee...
Persen van de kleine baaltjes was zo'n 50 cent per baaltje.
De reden dat het hooi voor ons duurder werd was omdat we duur onkruid hadden laten spuiten in het voorjaar en omdat we met kunstmest hadden gestrooid om nog een 2e keer te kunnen maaien omdat de eerste keer niet gelukt was en ik toch graag nog hooi of voordroog van eigen land wilde hebben. (en we anders teveel gras zouden hebben en het toch nog een keer moesten laten maaien)

Na de 2e snee is er weer kunstmest overheen gekomen en hebben we paar weken later onze mest over het andere deel uit laten rijden en daar eten de paarden nu nog van. In totaal hebben we zo'n 3ha gras.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 18:53

De prijzen verschillen nogal erg, lees ik. Bij ons kost een pak voordroog van 300 kg (120+90+90) 60€.
Dus als ik hier de prijzen zie om alles te laten doen, zou dit toch voordeliger uitkomen. Waarschijnlijk is het loonwerk hier dan ook wel duurder.

Laat ik zeggen dat ik tot een kostprijs van 50€ per baal wil gaan. Zo heb ik dan toch goedkoper hooi en kan ik de overschot verkopen aan 60€.

Mijn rekensommetje (kosten van 2007):
runderdrijfmest injecteren door boer = gratis
huur wei + bekalken + 1x onkruidspuiten door boer = 350€
zelf (rugsproeier) de hardnekkige stukken bijspuiten met Bofix = 30€
ik strooi N-P-K met de hand 100kg/ha = 30€
Totaal: 410 €

Wil ik alleen al deze kost eraf halen (zonder maaien, pakken en schudden) dan moet ik al zeker 7 pakken eraf krijgen. Als ik de loonkost weet van de plaatselijke boer, pff, dan gok ik al op meer dan 12 balen per snee.

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:05

Best interessant om dit eens door te rekenen. Je strooit wel erg weinig kunstmest trouwens. Voor een goede opbrengst met een goede kwaliteit, zal je iets van 150 kg stikstof per hectare per jaar moeten strooien. Je zou ook voor een andere kunstmestsoort kunnen kiezen. In kalkamonsalpeter zit bijvoorbeeld 27% stikstof. Dan hoef je al een stuk minder kilogrammen product te strooien.

Waarom laat je het maaien, schudden en wiersen niet door de boer doen, die het land bemest?

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:38

angels4u2 schreef:
Best interessant om dit eens door te rekenen. Je strooit wel erg weinig kunstmest trouwens. Voor een goede opbrengst met een goede kwaliteit, zal je iets van 150 kg stikstof per hectare per jaar moeten strooien. Je zou ook voor een andere kunstmestsoort kunnen kiezen. In kalkamonsalpeter zit bijvoorbeeld 27% stikstof. Dan hoef je al een stuk minder kilogrammen product te strooien.

Waarom laat je het maaien, schudden en wiersen niet door de boer doen, die het land bemest?

Ik ga dit weekend eens horen naar prijzen bij hem.
De meststof die ik noteerde van 100 kg/ha is wat ik rond augustus strooide voor graaswei. Als ik zou hooien dan ga ik meer strooien en eens kijken welke meststoffen er op de markt zijn.

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:33

A) 70 pakken in het jaar moet te redden zijn, ligt erg aan hoe de grondsoort en bemesting al is...
B) Kosten liggen juist veel lager omdat je vele malen minder onkruid hebt
C) Het zal gemaaid, geschud en gewierst moeten worden, verder is er weinig wat je er echt aan hoeft te doen
D) ??
E) Een loonwerker is ook voor kleine klanten goed en zal ze juist makkelijker ergens tussendoor kunnen proppen in het rooster, wel verschilt het in de mentaliteit per loonwerker natuurlijk Knipoog

En toch denk ik dat je ook op zoek zult moeten naar een hobbyboertje ofzo in de buurt wat de machines heeft en toch tijd over houd. Loonwerkers die wiersen zijn er niet zo veel (en anders met veel te groot spul voor zo'n perceel) loonwerkers die schudden zijn daarbij nog zeldzamer

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:36

JD_Power schreef:
A) 70 pakken in het jaar moet te redden zijn, ligt erg aan hoe de grondsoort en bemesting al is...

Hoe zwaar zijn de pakken die jij noemt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 08:45

Overigens, heeft TS er al eens aan gedacht om de machines zelf aan te schaffen? Voorwaarde is dat je handig bent en zelf reparaties kunt uitvoeren. Ik kwam laatst op I-net een set tegen: tractortje, maaimachine, schudder en pers (kleine balen) voor nog geen 4000 euro! M'n stalbaas wilde er niet aan, anders had ik 'm gekocht. Dat spul is leuk voor 1 - 2 ha en dat is waar wij ons eigen hooi van hebben.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:32

Om zelf het materiaal te kopen, daar wil ik nu nog niet aan beginnen. Later, als ik meer gesetteld ben/gespaard heb, zou ik dat eventueel kunnen overwegen. Natuurlijk gaat het maar over een stuk van 5000 m², dus een trekker kopen om enkel 2 keer per jaar te maaien, daar haal ik mijn geld niet met uit. Ik heb voor de rest namelijk geen trekker nodig. Maar wie weet, misschien win ik ooit het lot en kan ik enkele hectaren grond kopen en mijn eigen trekker en toestellen.

De hobbyboer bij ons zei maar 1 ding: "Begin er niet aan, je haalt er je geld niet uit". Hij kent het stuk grond dus ik ga hem niet tegenspreken. De andere boer heeft enkel grote machines. Hij zei ook dat de wei te klein is.

Ik denk dat mijn hooiplannen dus afgelopen zijn. Als ik er aan begin moet ik meer grond hebben en toch wel zelf de machines hebben (in het mini).

Allen bedankt om jullie ervaringen mee te delen, ik ben er wijzer uit geworden.

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:13

angels4u2 schreef:
JD_Power schreef:

Hoe zwaar zijn de pakken die jij noemt?

Ik heb wat heen en weer zitten rekenen vanaf grotere oppervlaktes en balen dus kan er ook best naast zitten hoor..

vooral omdat ik maar 1 geperste snede gewend ben, de 1e 2 worden gehakseld..