Afmetingen loopstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ronja

Afmetingen loopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 16:04

Ik overweeg om de 3 pony's die bij ons op stal staan te verhuizen naar de loopstal. Deze werd voorheen gebruikt voor de afgespeende veulens in opfok, maar aangezien deze allemaal groot gegroeid en terug naar huis zijn, staat de stal leeg en dat vind ik een beetje zonde.

De stal is 4 bij 11 meter groot (dus 44 vierkante meter) en ik twijfel of dat voldoende is voor drie pony's van rond de 1.45/1.50. Als je een berekening maakt zou het moeten kunnen omdat ze nu apart in stallen staan van 3 bij 4, dus 12 vierkante meter, en in de loopstal heb je per pony ruim 14 vierkante meter. Ik weet alleen niet of het zo berekend kan worden. Wat vinden jullie?

De pony's staan overigens altijd al met elkaar op de wei, zomers zelfs 24/7 dus ze kennen elkaar wel goed. Het zal natuurlijk afwachten blijven hoe ze in een loopstal met elkaar omgaan.

En voor degenen die een loopstal hebben; is dat in verhouding zuiniger met stro of andere bodembedekking dan individuele stallen of maakt het geen verschil?

Ben benieuwd.

joyce B

Re: Afmetingen loopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:21

Ik zou niet snel de paarden in een loopstal opsluiten zonder uitloop. Vaak gaat het in een weiland goed omdat ze er meer ruimte hebben en voor elkaar aan de kant kunnen gaan. In een loopstal gaat dat veel moeilijker.

De oppervlakte per pony lijkt groot genoeg. Het gaat er meer om of ze de ranglagere heel laten...

Ronja

Re: Afmetingen loopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 17:05

Ja dat is inderdaad wel een risico. Het zijn wel allemaal oudjes, de jongste is 11 en de oudste 23, dus ik vraag me af hoeveel stennis ze zouden schoppen. En of het risico opweegt tegen de voordelen (rond kunnen scharrelen, sociaal contact)

Maar als het al doorgaat, zou het een kwestie zijn van proberen. Bij de veulens die erin stonden ging het ook allemaal goed en dat waren hengstjes notabene.

Moet er wel bijzeggen dat ze er alleen in de winter snachts in staan.