Veranderen van stal, waar op letten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Veranderen van stal, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 11:42

Ik ga van stal verhuizen, wat betekend dat er wat dingen gaan veranderen voor mijn pony.

Even de verschillen op een rijtje (van wat ik zo snel kan bedenken):
1. Van een buiten naar een binnenstal
2. Van houtmot naar stro
3. Van de hele dag op stal naar buiten overdag (zomer dag en nacht mogelijk)
4. Voer, ze kreeg al kuil, maar weet niet welk merk biks er gegeven wordt...
5. Veel meer sociaal contact met andere paarden, ook qua stal opzet. (uiteraard een pluspunt, maar wel een grote verandering voor haar)

Wat zijn de dingen waar ik rekening mee moet/kan houden?
Zelf had ik al bedacht dat ik even moet opletten met de overgang van houtmot naar stro ivm verstoppingskoliek.
Verder gaat ze op vrijdags verhuizen zodat ik er wel bij kan zijn als ze overdag met de groep naar buiten gaat...

Het is verder geen a-sociale Haha! pony en moeilijkheden gaat ze vaak uit de weg. Zomers worden ze bij de huidige groep gewoon in de vakantieweide gezet zonder enige gewenning en dat is tot nu toe ook altijd goed gegaan.

Heeft er iemand verder nog tips waar ik op kan letten om de overgang zo soepel mogelijk te maken?

Ecudes

Re: Veranderen van stal, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:14

Dat ligt heel erg aan het paard.

Ik heb een paard dat veel ervaring heeft met verschillende stallen en omgevingen (ik sleur haar telkens mee op vakantie ed. Knipoog). Ik ben dan haar constante factor. Als ik gewoon lekker ga rijden en m'n dingen doe zoals altijd en dus zelf niet te veel loop te tutten komt het wel goed. Ik moet echt geen dingen anders gaan aanpakken (opeens longeren voor het rijden bijvoorbeeld).
Andere paarden maak je juist wel blij met een weekje wennen.

Overgang van het voer heeft mijn paard zelf niet echt last van (die eet gewoon wat de pot schaft Knipoog), maar paarden met allergieën oid kan dat weer anders voor liggen.

Buitenstal naar binnenstal en houtmot naar stro kan voor extra stof zorgen. Dat is juist weer wel iets waar mijn paard op reageert. Opstrooien doe ik dan ruim voordat zij weer in het stalgebouw komt, dus voordat ik ga poetsen en rijden.

Andere dingen schieten mij niet zo snel te binnen. Gewoon niet te druk om maken, want dat werkt alleen maar door op je paard.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 13:46

Ecudes schreef:
Overgang van het voer heeft mijn paard zelf niet echt last van (die eet gewoon wat de pot schaft ), maar paarden met allergieën oid kan dat weer anders voor liggen

Die van mij is gelukkig zover ik weet niet alergisch, maar ze lijkt wel wat dikke benen te krijgen door sportbrok. Maar dat kan ook komen omdat ze nu overdag gewoon op stal staat...

Ecudes schreef:
Buitenstal naar binnenstal en houtmot naar stro kan voor extra stof zorgen. Dat is juist weer wel iets waar mijn paard op reageert. Opstrooien doe ik dan ruim voordat zij weer in het stalgebouw komt, dus voordat ik ga poetsen en rijden.

Ik denk dat dat wel mee zal vallen, want wij staan nu op een bar slechte kwaliteit houtmot met veel stof erin. (Denk eerlijkgezegd dat het stro minder stoffig is).
Verder staan ze overdag buiten als de stal opgestrooid wordt, dus dat is wel lekker Lachen

Ecudes schreef:
Andere dingen schieten mij niet zo snel te binnen. Gewoon niet te druk om maken, want dat werkt alleen maar door op je paard

Dat zal ik proberen. Denk ook wel dat ik me drukker maak dan nodig is, maar ik zal me proberen in te houden en zoveel mogelijk dezelfde dingen te doen als normaal.

Bedankt voor de tips!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:54

mijn paard moest echt heel erg wennen toen we hem verhuisd hadden (de verhuizing daarvoor kan ik me niet meer zo goe herrinneren, was al 8 jaar geleden).
Hij is naar een iets kleinere stal gegaan, maar ging op de nieuwe stal wel overdag naar buiten (oude stal was gewoon altijd binnen) Had ook meteen van af dag 1 met ander epaarden in de bak gestaan.

We weten van hem dat hij niet van veranderingen houdt. Echt rustig aan doen is bij hem dus nodig. Zo is het dus bij elk paard verschillend.

Waar ik het aan kon zien? zn vacht werd dof, hij keek suf uit zn ogen en was erg sloom, had nergens zin in.
Met een week ging het al weer beter, en na 2 weken had ik een paard wat ik bijna niet terug herkende (qua gedrag en uitstraling) Hij was gesetteld, de rangorde was gezet (met hem als baas) en hij at weer goed.

Waar mijn paard op de vorige stalling lastig was, liep meneer hier binnen 2 weken los naar de bak en s'avonds terug naar stal.

Het kan dus echt zijn dat ze even niet lekker in dr vel zit, maar jij ziet het beste wat de verhuizing met haar doet. Afhankelijk van wat zij doet en hoe zij zich voelt moet jij inschatten wat het beste voor haar is (laten wennen, of gewoon doorgaan met alledaagse dingen)

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:59

Wat mijn uitgangspunten zijn bij een stal:
Dagelijkse weidegang, ook in de winter;
Ruime frisse open stallen met een bodembedekking zoals vlas/houtkrullen;
Goede begaanbare rijbak(ken);
Longeermogelijkheden;
Goede uitrijmogelijkheden voor buitenritten;
Goede sfeer, geen gezeur onder elkaar, goed dingen kunnen overleggen;
Goed ruwvoer, indien aanwezig goed krachtvoer;
Niet onbelangrijk, de prijs.

Gelukkig heb ik dit allemaal voor ruim 100 euro per maand!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 15:07

ma_rie_tje schreef:
We weten van hem dat hij niet van veranderingen houdt. Echt rustig aan doen is bij hem dus nodig. Zo is het dus bij elk paard verschillend.

Ja, dat zal individueel nogal erg verschillen natuurlijk. Ik heb mijn pony op deze stal gekocht en dit is dus de eerste keer dat ik haar verhuis. Zal het gewoon even moeten aan kijken hoe ze reageert.
Was zowieso niet van plan om de eerste paar dagen weer volop te trainen. Misschien alleen een beetje loswerken als ze zich goed voelt, en anders maar een paar dagen rust en een beetje troetelen.

Wat voor haar denk ik in het begin nog het meest 'vreemde' zal zijn is dat ze door een 'vreemde' de stal uitgehaald wordt om buiten te zetten. Ze is heel erg eenkennig, maar dat zal ook wel weer overgaan als ze eenmaal weet dat ze lekker naar buiten mag en eten krijgt als ze naar binnen gaat...

Lancome schreef:

Probeer je me nu jaloers te maken Nors opkijken Knipoog Ik sta in de Randstad, als ik uberhaupt iets zou vinden voor 100 euro is het niets meer dan een stukje land compleet verwilderd zonder enige faciliteiten volgens mij Verward
Prijs is voor mij niet onbelangrijk, maar het moet wel in verhouding zijn met wat je krijgt. Het was voor mij erg belangrijk dat m'n pony dagelijks buiten komt en er een goede bak is om te rijden. Dat is het geval, en het is ook nog eens 35 euro goedkoper dan waar ik stond.

Voor mij hoeft ze in de winter geen weidegang, het is een welsh pony en heeft toch wel enige aanleg om snel dik te worden, zeker van het voorjaars gras. In de winter gaan ze in de paddock, ook prima zo lang ze maar naar buiten komt. Nu staat ze de hele dag op stal, dat is ook niet goed

Bodembedekking vind ik eigenlijk wel prettig op stro, hebben ze toch wat te knabbelen.

Bak is in goede conditie, het is alleen geen 20x40, maar dat maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:34

Lancome schreef:

Probeer je me nu jaloers te maken Nors opkijken Knipoog Ik sta in de Randstad, als ik uberhaupt iets zou vinden voor 100 euro is het niets meer dan een stukje land compleet verwilderd zonder enige faciliteiten volgens mij Verward
Prijs is voor mij niet onbelangrijk, maar het moet wel in verhouding zijn met wat je krijgt. Het was voor mij erg belangrijk dat m'n pony dagelijks buiten komt en er een goede bak is om te rijden. Dat is het geval, en het is ook nog eens 35 euro goedkoper dan waar ik stond.

Voor mij hoeft ze in de winter geen weidegang, het is een welsh pony en heeft toch wel enige aanleg om snel dik te worden, zeker van het voorjaars gras. In de winter gaan ze in de paddock, ook prima zo lang ze maar naar buiten komt. Nu staat ze de hele dag op stal, dat is ook niet goed

Bodembedekking vind ik eigenlijk wel prettig op stro, hebben ze toch wat te knabbelen.

Bak is in goede conditie, het is alleen geen 20x40, maar dat maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.[/quote]

Hihi, hier in het hoge noorden is het iets goedkoper, maar heb het inderdaad wel goed getroffen, moet ik er wel bij zeggen dat ik de vlas voor in de stal zelf betaal per pak. Ik gebruik, omdat ze veel buiten lopen 3 tot 4 pakken in de maand a 6 euro dus komt er ongeveer 20 euro bij.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 09:10

Ja, in het noorden is het tenminste nog leuk om paarden te houden. Ook qua ruimte trouwens, hier heb je veel stallen waar ze niet buitenkomen overdag...
Kwam een keer op Mp een advertentie tegen van een stal, compleet met binnenbak, weidegang, alles er op en er aan voor 140 euro Wow! dat was ergens in groningen. Hier betaal je al gauw 300 euro als het niet meer is, en dan moet je voor alles apart ook nog betalen (warm water, binnen/buiten zetten etc).

Toen ik de prijs hoorde van de nieuwe stal vroeg ik of ik dan zelf biks moest halen (had geen probleem geweest) maar dat zat er ook bij in. Dat is voor de Randstad echt niet duur Lachen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 14:17

Nog een vraagje:

Welk tijdstip van de dag kan ik haar het beste verhuizen?

Vrijdag ochtend (dan gaat ze vrijwel meteen naar buiten met de groep).
Donderdag avond (eerst een avondje op stal en dan de volgende dag naar buiten).

Persoonlijk ga ik voor het laatste want ze heeft veel contact met de buren op stal en zo kan ze eerst kennismaken op een afstand met de nieuwe stalgenoten.

Maar misschien zijn er dingen/weetjes die ik nog niet weet om haar eerst buiten te laten met de groep en dan pas 's avonds de nieuwe stal in?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:29

ochtend, dan kan ze op de nieuwe stal alvast wennen, en staat ze niet meteen in het donker op een neiuwe vreemde plek.

Overdag naar buiten met de groep zou ik wel voorzichtig mee zijn, blijf er dna wel bij voor de zekerheid (kan tijd iets mis gaan)

Moef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:45

Ik denk dat je paardje al blijer is dat ze nu naar buiten mag en meer sociaal contact zal hebben. Misschien dat ze hier wat joliger van gaat worden?

Blijf lekker doen wat je altijd doet, dus gewoon rijden etc.

Succes

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:53

Donderdagavond.. En inderdaad om de redenen die je zelf al aan geeft.

Voor een paard maakt donker of licht geen verschil!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:47

donderdag avond zodat ze een beetje de omgeving en haar stal kan verkennen Knipoog

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:38

ik zou smiddags heen gaan. dan is heeft ze wat tijd om te wennen maar niet zodat alles haar overvalt. dat ze niet te lang ineens daar is .

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:43

ik zou het zo vroeg mogelijk doen en niet de eerste dag naar buiten gooien maar een dag later. Zo kan ze rustig wennen aan haar nieuwe huisje

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:48

Ik zou haar donderdagavond brengen. Kan ze eerst een rustig wennen aan haar nieuw stalletje.

Van het bij de groep te zetten zou ik rustig aanpakken. Persoonlijk zou ik jou paard eerst persoonlijk laten kennis maken met de leider van de groep en met enkele andere paarden.
Ik heb gemerkt dat de kennismaking dan veel rustiger gebeurt dan dat je het paard gewoon bij de nieuwe troep zet.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 10:37

Ik heb zaterdag even met de pensionhouder gesproken, en die had het liefst dat ze in de ochtend komt omdat hij haar dan in de gaten kan houden. Daar kon ik ook wel wat voor vinden... En voor haar ook misschien wel lekkerder, anders staat ze toch weer een dag langer op stal...

Ze gaat eerst in een landje naast de grote paddock met 1 of 2 andere paarden voor een paar dagen. Zo kan ze de anderen zien en ruiken en na een paar dagen wordt ze er bij gezet...
Daar ben ik ook wel erg blij mee Lachen

Heb de datum wel een weekje vervroegd, want ik zou 1 februari gaan, maar nu gaan we het weekend er voor.
Mijn vriend wordt steeds chagerijniger omdat ik iedere dag naar stal moet nu, dus zowieso prettiger voor mijn pony maar misschien ook wel beter voor het behoud van m'n relatie Haha!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:11

berichtje van je nieuwe stalgenoot Haha! (zag toevallig dit topic), de meeste paarden wennen vrij snel bij ons op stal. De paarden gaan eerst apart op een aparte paddock en na een week of zo worden ze in de groep gegooid. Dan gaat de hele boel 5 minuten rennen en is de rust wedergekeerd.
Het hangt ook van het paard af, de ene vind zijn plek snel en accepteerd de rangorde, de ander heeft hier nog wat moeite mee. Over het algemeen is het een rustige groep waar weinig gevochten wordt (spelen doen ze overigens wel Knipoog ) maar de meeste zijn erg nieuwgierig en willen contact maken met de nieuwe aanwinst.
Daarnaast worden ze op vaste tijden gevoerd (subli sportbrok) en binnen en buiten gezet, er is een dagelijks vast ritueel voor de paarden en daar hebben ze houvast aan en wennen dus snel.

Ik zie je binnenkort!

PS wil je een buitenbox, meld dit dan even, als er een vrij komt dan ga je voor op de mensen die nieuw komen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 10:07

Hey! Wat leuk Haha!

Bedankt voor de informatie... Had zaterdag nog gesproken met Peter, stonden erg gezellig te kletsen (m'n moeder was ook even mee, die was zo nieuwschierig naar de nieuwe stal Haha! ).

Denk dat ze wel even gaat rennen, maar inderdaad het zal gerust wel snel wennen. (he dat rijmt..) Het is gelukkig geen moeilijke of dominante pony, moeilijkheden gaat ze liever uit de weg, maar ze laat ook niet het kaas van de brood eten. Spelen zal ze wel niet zo heel veel doen met haar leeftijd, maar ze kan wel lekker kroelen Haha!

Ze staat nu de hele dag op stal en daar vind ik het wel lekker dat ze dan een buitenstal heeft ivm de frisse lucht.
Buitenstal vind ik inderdaad wel lekker, maar aangezien ze bij jullie toch de hele dag buiten lopen krijgt ze genoeg frisse lucht. Vind de binnenstal ook best gezellig, paarden hebben veel contact met elkaar Lachen
Maar even kijken hoe ze zich voelt, dan kan ik anders altijd nog aangeven als ik een buitenbox wil Lachen

Bedankt! En tot gauw Lachen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:13

Neem een baal hooi mee van je oude stal. Geef de eerste dag alleen dit hooi en meng het de dagen erna.

Zo voorkom je zoveel mogelijk dat je paard door voerverandering en wat stress aan de diaree komt.