Uitbreker, tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Uitbreker, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 17:51

Okay, ik heb een haflinger van 5 jaar oud en sinds een paar weken doet hij niks anders dan door alle schriklinten heen rennen. Er staat goed stroom op, dus dat is het niet. Hij staat ook bij andere paarden, en 24/7 buiten in de wei. We hebben de onderste draad al vervangen voor ijzerdraad maar dat stopt hem ook niet. Hij rent door de onderste draad en onder de bovenste draad door. Vanavond knip ik zijn manen af omdat die natuurlijk wel heel goed isoleren tegen de stroom.

Zijn er mensen die meer tips voor me hebben, want zo langzamer hand ben ik ten einde raad en bang dat de boer straks roept dat we maar ergens anders heen moeten.

danamuts

Re: Uitbreker, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:53

niet manen knippen! dat is zonde! misschien kun je een koperdraadje om het kopstuk van zijn halster maken. Een soort antenne (maar dan niet te hoog) dan voelt hij het zeker als hij er weer doorheen rent!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 18:12

Hij heeft geen halster om in de wei, veel te gevaarlijk. Speciaal nu hij door alles heenrent. Die manen groeien wel weer aan.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:21

Tsja, als hij echt ónder de onderste draad doorkruipt wil het goed helpen als je een antenne van ijzerdraad op z'n halster maakt. Beetje cru misschien, maar als hij eenmaal een tik heeft gekregen hiermee, zal hij het waarschijnlijk wel laten, óók zonder halster (heb hier ervaring mee). Het derde oor kun je dan afknippen zodat het nog beter doorkomt.
Ik snap dat je het gevaarlijk vind, een halster in de wei, maar een pony die altijd uitbreekt en wellicht eens op straat belandt is ook heel gevaarlijk!
Probeer het eens als je zelf tijd hebt om in de buurt te blijven, dan kun je altijd ingrijpen. Dan moet je waarschijnlijk wel uit het zicht van je pony blijven, mijn schijnheilige pony breekt tenminste niet uit als ze weet dat je he ziet Haha!

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:28

3de oor ?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:31

??? Heb ik ook nog nooit van gehoord....leg eens uit.
Bedoel je het stukje manen achter de oren ( de nek) wat je dan weg moet knippen?
Ben het trouwens wel eens met maaike van den vis.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:32

Het haar net achter de oren, daar waar het halster en hoofdstel de bovenkant van de manen raakt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:33

Dus de manen in de nek Haha! Haha! Haha! goed gegokt!

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:36

Ja ik had ook al wel een vermoeden... maar ik las eerst heel diagonaal en ik las iets in de aard van: " oor van paard knippen "

Denk dat ik heel verbaasd keek toen Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:45

Ik lees wel eens dat mensen koperdraad meevlechten in de manen, probeer dat eens, dan hoef je ze niet af te knippen, en dat geleid nóg beter de stroom dan wanneer je ze afknipt Lachen Gewoon in een hengstenvlecht meevlechten. Dan krijgt hij een schok over zijn hele hals van voor tot achter als de stroomdraad eraan komt Nagelbijten / Gniffelen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:46

Dat is inderdaad een hele goede tip!