wat te doen tegen blubber?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shetfan

wat te doen tegen blubber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 21:32

Soms wordt ik al die blubber behoorlijk zat. 'K zou er graag iets tegen doen, maar weet niet zo goed waar te beginnen. Ik wil het liefst een paddock om de pony's wanneer ik maar wil in te kunnen zetten; van steen, zand, allebei, of iets anders niet-modderigs. Maar het moet niet al te duur zijn, en niet bodemverontreinigend (puin storten liever niet bijv.) Ik weet niet waar ik dit zal maken, of dat er nog andere oplossingen zijn. Misschien heb ik de weides helemaal niet efficiënt ingedeeld? Of zie ik iets anders over het hoofd. Alle tips voor onze wei zijn welkom!

Ik heb even een plaatje gemaakt van hoe de wei er nu uitziet. Er zijn in principe 3 weides waar de pony's (in totaal 4) komen. 1 klein weitje voor de zomer/lente als al het andere gras te sappig is (ligt onderin op het plaatje, en is laaggelegen en daardoor staan er met nat weer altijd grote plassen), 1 grotere wei weer ze instaan als het gras niet te rijk is, en als het niet te nat is, en 3 hectare land waar ze nu, in de winter, inlopen, maar wel vrij dik worden (hoewel dat nu wel meevalt). In de winter heb ik dus de minste controle over hun gewicht, omdat ik ze dan, door de blub, niet in een kleine wei kan zetten. Zelfs de 3 hectare is gewoon ontzettend blubbig en soppig. Verder is er een stoep waar ze in de overgang van kleine naar grotere wei 's nachts opstaan, maar dit gaat niet altijd goed (de stoep is zo'n 3 meter breed denk ik). Soms hebben ze mot en dan raakt er nog wel eens een schrikdraad los door schoppen ofzo. Niet echt veilig dus, en ik zet ze dan ook liever niet te vaak op de stoep.

Verdere uitleg: donkergroene vlakje=inloopstal, grijze=stoep, blauwe=sloot, groenst-groener-groen=wei (van grassigst naar blubbigst), beige=bak (die níet als paddock gebruikt kan worden), zwarte streepjes=hek, rode streepjes=hek dat open en dicht kan, het donkerste weitje en het weitje met de boompjes zijn niet ponyproof, maar 'k zet ze er toch maar op, roze=doet er niet toe, bruinige=risico-zones wat betreft blubber.

Ik wil dus een droge plek waar de pony's soms hele dagen zouden kunnen staan, waar ze nog wél zelf de stal inkunnen, en waar ik ze gewoon hooi kan voeren.

Afbeelding
Alle ideeën zijn dus welkom!

ikke20

Re: wat te doen tegen blubber?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:37

zou het stuk met de bomen alle bomen eruit en dat betraten kunnen ze de stal in en staan ze droog. beetje schuin laten aflopen en klaar.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 21:40

Zou een idee zijn, maar dat stuk met de bomen is een klein boomgaardje; pruimenbomen, appelbomen, perenbomen, we kamperen er zelfs wel eens, niet echt iets dat je zomaar platgooit en bestraat. Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:42

Dat voorste (onderste) stuk "blubber" daar zou je dan het beste denk ik een paddock kunnen maken, met een soort looppad naar de stal.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:43

WHOOW.. ik zie nu pas wat de bak is haha, oke dan zijn die weilandstukken best groot, dan een stukje van dat weiland als paddock, misschien het handigst tegen de bak aan.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 23:47

Haha, ja, dat hele weitje bombarderen tot paddock gaat iets teveel van het goede worden vrees ik Knipoog.
Maar een stukje daarvan is wel een idee ja, is ook waar ik al aan zat te denken.
Maar hoe groot maak je zo'n paddock dan precies? En hóe maak je 'm (eerst draineren? Misschien met ecorasters, of uitgraven en dan zand erop, of helemaal niet uitgraven) Een betegeld stuk lijkt me sowieso handig voor het hooi voeren, maar maak je dat als een eiland in het midden, of grenzend aan de bak? Pfoeh lastig allemaal, zoveel mogelijkheden!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:58

Ik zou het betegelde stuk altijd aan de rand van de paddock doen zodat je er ten alle tijden makkelijk kunt komen met je kruiwagen. En dan zo groot/breed dat alle paarden er rustig naast elkaar kunnen eten.
Ik zit er nu zelf aan te denken de hooiruiven te integreren in de omheining zodat ze eetplekken hebben en we geen losse bakken meer hoeven neer te zetten in de paddock. Dat scheelt namelijk ruimte. Hoewel die bakken wel mooie ruimteafscheiders zijn zodat een paard er bescherming achter kan zoeken Knipoog

Ik snap jouw groen-groener-groenst niet helemaal... Misschien was nummers in de weiden/plekken duidelijker geweest Knipoog

In jouw geval heb je echter al een pad naar je inloopstal.
Kun je dat pad niet breder maken en een klein stukje van je boomgaard erbij nemen als paddock?

Als je pad bijv. 5 á 6 meter breed is, en je legt bijvoorbeeld in het midden een boomstam neer, dan kunnen de pony's er wel overheen als ze snel aan de kant moeten, maar voor de dominante pony's is het toch een obstakel wat het minder leuk en makkelijk maakt om een andere pony in het nauw te drijven.

Zo op je tekening zie ik nog meer stukjes die je best met tegels, of juist zand (eventueel met de paddockroosters die je zelf al noemt) kunt verstevigen en zo extra uitloopruimte creëert voor wanneer je ze niet in de wei wilt hebben.

Heb je plaatje even gekopieerd en bewerkt:
Afbeelding

Ik heb je bestraatte deel bij de inloopstal over de hele breedte beschikbaar gemaakt en dan vanaf de hoek een nieuwe omheining doorgetrokken tot de sloot. Het hoekje boomgaard wat er zo bij komt heb ik getekend als verstevigd met paddockroosters met zand er onder en in. Dan kunnen ze er in elk geval niet meer ver in wegzakken en staan ze op zand in plaats van modder. Je kunt dit natuurlijk ook helemaal bestraten/betegelen, maar ik ken de maten van je stal etc niet, dus dan is het lastig inschatten hoe het er in het echt uitziet.
Zo hebben de pony's in elk geval niet meer zo'n smal paadje waar ze ruzie op gaan maken en heb je een klein pleintje bij je stal waar ze altijd droog kunnen staan. Ben vergeten een afsluiting te tekenen voor de dam over de sloot, maar als je daar een hek hebt of lint o.i.d. kun je voorkomen dat ze doorlopen naar weiland/bak/paddock en elkaar evt. klem lopen op e smallere paden.

Als je het geld en de mogelijkheden hebt, zou je het pad naar het onderste en bovenste weiland ook met de paddockroosters kunnen verstevigen. Dan heb je een redelijk droge en stevige doorloop naar je weilanden en eventuele paddock.
Ik heb het eerste stukje van je onderste natte weiland en langs de bak, gebruikt om een zandpaddock te maken.
Je bak kon daar niet voor gebruikt worden schreef je, anders was dat een mooie uitloop geweest.
Door je paddock tussen bak en weilandingang aan te leggen, kun je makkelijk je pony's vanuit je uitloop en paddock wel of geen toegang tot 1 van de weilanden geven. In droge periodes zet je de doorgang open, in natte sluit je hem af. Of bijvoorbeeld overdag open en 's nachts dicht. Zo kun je je weiland sparen
Ik heb er slootjes/greppeltjes naast getekend zodat je afwateringsmogelijkheden hebt voor geultjes of drainage.
Op mijn tekening is de paddock vrij groot, maar je kunt hem natuurlijk ook een stukje korter maken. Nu sloot hij echterook mooi aan op je meest rechtse weiland zodat ze daar ook kunnen komen vanuit je paddock...

Ik ben benieuwd wat je van de ideeën vindt...

Hoe je een paddock maakt hangt af van hoe nat het is, wat voor bodem en wat voor afwatermogelijkheden je hebt.
Wij hebben hier de grond om laten zetten en moeten na een jaar ophogen met zand omdat het water anders blijft staan in plaats van dat het weg kan lopen naar greppels/sloot en weiland.
Als je bovenlaag erg zachte grond of klei is, moet je vaak een stukje afgraven voor je er zand op stort. Je kan er ook voor kiezen de bodem op de grond te leggen en dan is het verstandig eerst (drainage en) bodemdoek neer te leggen zodat je mooie zandlaag minder snel in die zachtere/natte laag wegzakt.
Het is altijd verstandig op te hogen.

Hoe groot je je paddock maakt hangt er vanaf hoeveel paarden of pony's er in lopen, hoe groot die zijn (4 shetten hebben minder ruimte nodig dan 4 grote KWPN-ers) en hoe goed ze met elkaar op kunnen schieten.
Voor de nacht is bij ons met 3 a 4 paarden onze paddock van 16 bij 16m (met schuilstal van 3 bij 6) ruim genoeg. Dit is wel een rustig groepje wat het met elkaar kan vinden, al zullen de hogere in rang echt een lagere in rang wel wegsturen als ze bij het eten willen. Elkaar achterna jagen doen ze niet.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:35

Hey, paddockroosters??? Hoe werkt dat dan precies? Hoe leg je dat aan, en wat kost dat..?

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 23:01

op www.horsefriend.nl kun je ze vinden )bij weide/inrichting en dna drainagetegels ofzo' Je legt ze op de bodem, en je kan er gras door laten groeien of zand opgooien. Doordat de druk van de hoef over een groter oppervlak verdeeld wordt, wordt de bodem niet meer stukgetrapt.
@joyce b, wauw, dankje, wat een ideeen. Niet alles is in de praktijk te realiseren, maar ik heb echt wat aan de tips en het ontwerp! Geulen maken voor de afwatering had ik nog niet aan gedacht, en dat is een stuk minder bewerkelijk dan een putje maken. Ook die boomstammetjes is best een idee. ´K zou bijv. ook dwars op het hek stammetjes kunen leggen om een soort eetplekken te creeren... Want erg vriendelijk zijn ze niet altijd voor elkaar- )´t zijn trouwens een tinker, nrpser, new/forest en een shetlander )idd, even vergeten erbij te zetten, klein detail ahum . Knipoog.
Sorry voor de rare leestekens, mn toetesenbord spoort niet.

julie_flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:51

Ik zou gewoon een stuk betegelen, dat hebben wij ook gedaan bij de wei..vorig jaar stonden we nog in de blup maar nu niet meer! Cool

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:27

Heeft iemand eigenlijk enig idee hoe duur dat is? We kunnen natuurlijk wel veel zelf doen, maar een stuk afgraven om zand in te storten voor de tegels bijv., gaat niet lukken met een klein schepje Knipoog. En hoeveel zou het kosten als je alles laat doen, van afgraven tot betegelen?