Is deze merrie nog goed gezond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lika93

Is deze merrie nog goed gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:45

Hallo,
Wij staan op het punt een Merrie te kopen die van haar 4e tot haar 8e jaar veulens heeft gehad, wij denken ongeveer 4/5 in totaal. Belemmerd dat de gezondheid niet van een paard?
Misschien is het een beetje een stomme vraag maar ik vraag het toch maar even.
Ik hoop op reacties.

Ach gut

SamCo

Re: Is deze merrie nog goed gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:51

Nee. Waarom zou dat een probleem zijn? Indien het paard nu er goed gezond uitziet.... en klinisch + via rontgenfoto's door een onafhankelijke veearts wordt goedgekeurd....dan is er geen enkele rede om je ongerust te maken over de gezondheid van je nieuwe aanwinst.

4 veulens, jeetje! In 4 jaar tijd! Lijkt mij zelfs een zeer gezonde merrie.... Haha!

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:34

Ik denk niet dat het slecht is voor de gezondheid Knipoog
Maar ik zou dr dan wel laten keuren (lijkt me zowieso wel verstandig voor iedereen die een paard koopt.)

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 21:36

Belleza schreef:
Ik denk niet dat het slecht is voor de gezondheid Knipoog
Maar ik zou dr dan wel laten keuren (lijkt me zowieso wel verstandig voor iedereen die een paard koopt.)

Oke, Ja keuren waren we al van plan.
Bedankt voor de reacties!

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:37

Nee.. dat is geen probleem
Vooral niet wanneer er natuurlijk gedekt is. Als het paard het uit eigen vrij wil toelaat en er groeit dus wat in de buik en dat wordt gezond geboren. Dan betekend het dus dat de merrie dit aan kan.
Heeft ze gebreken, ziektes, of is ze op dat moment niet optimaal gezond.. bekken instabiliteit, of verkeerde stand van hoeven, benen of heupen. Meestal begint zo'n merrie er dan al niet aan om zich te laten dekken. op één of andere manier voelen ze aan of ze dat wel aan kunnen of niet...
ze zeggen wel dat merries die al een veulen hebben gehad, juist wat makker en aanhankelijker zijn.
sucees ermee!!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:38

Een merrie gaat niks mankeren van een paar veulens krijgen hoor. Een merrie gaat er pas wat van mankeren als de verzorging rond die drachten niet goed is. Waar door ze dus misschien mager is en slecht in conditie. Maar als je het paard ziet en het er niet naar uitziet dat ze wat te kort komt denk ik niet dat ze wat mankeerd door die veulens. Laat haar keuren en je weet hoe gezond het paard is.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:39

Het is een goed teken dat ze gezonde veulens ter wereld brengt. Dat kost ook een hoop kracht. Veel merries worden er juist alleen maar liever en aanhankelijk door is mijn ervaring. Geen enkel probleem lijkt me dus.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:42

Nou die van mij is 26,5 jaar en tot haar 17e fokmerrie geweest en ze is nogsteeds TOPFIT!!!! Dus ik kan zeggen no problem.
Inderdaad laten keuren en als ze er verder goed en gezond uit ziet....

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 10:07

Oke, Bedankt voor de reacties! Haha!
dan heb ik dus niks te vrezen.. Vork

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:05

In het wild krijgen ze ook veulens en zijn ze ook gezond...
Laten keuren is natuurlijk wel een vereiste

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:10

Toen wij onze friese merrie kochten was ze 8 jaar en drachtig van haar vijfde veulen.
Ze wordt dit jaar 16 en is zo fit als wat, ze loopt als een trein en is in topconditie. Dus het hoeft geen probleem te zijn.
Ik heb wel eens een verzorgpaard gehad vroeger die er wel zwaar van de lijden heeft gehad. Maar ik zou ten alle tijde het paard geheel laten keuren door de dierenarts voordat je haar koopt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:05

nee hoor een dracht is gezond voor paarden. En inderdaad bij de een zie je duidelijk dat de merrie veulens gehad heeft en bij de ander niet. Waarom zou gezondheid een probleem zijn na meerdere drachten?