Hengstenweide naast merrieweide, wettelijk gezien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vivian001

Hengstenweide naast merrieweide, wettelijk gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 18:05

Mijn vraag is of iemand weet of er een wet is die aangeeft of hengsten naast merries geweid mogen worden?
Mijn nieuwe buurman is hengstenhouder en wil denk ik dit voorjaar zijn hengsten op de weide naast mijn merrieweide in gebruik gaan nemen.

Nibbit

Re: Hengstenweide naast merrieweide, wettelijk gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:06

Ik denk niet dat je daar wat aan kan doen

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:09

Hallo,

Hengsten en stieren moet achter een deugdelijke omheining geweid worden, zoniet dan mogen ze niet naar buiten, bij schade is de eigenaar verantwoordeliijk.
Dit is in de wet geregeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:10

Ik denk pas als ze uitbreken en jou merrie's dekken ,heb je pas een been om op te staan.
Ik heb het zelfde probleem voorgehad ,alleen stonden die van mij op een gehuurd stuk dus konden we de merrie's verhuizen.Bij jou gaat dat wel een probleem zijn.
En hengsten die bij merrie's willen zijn zijn erg.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:46

Wettelijk gezien kan je daar niet zoveel mee, tenzij de omheining niet deugt..

Ik denk dat hij het snel zat is, als zijn hengsten naast merries komen zijn het over het algemeen de hengsten die drukte maken, dat zie ik bij mijn hengst ook, de merries in kwestie reageren meestal 1x en zijn dat macho gedrag over het algemeen heel snel zat en besluiten dan te negeren.

Ik heb het juist andersom gehad, de weide waar mijn hengst stond enkele jaren geleden was ideaal tot de weide daarnaast werd bezet door een merrie Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:26

vivian001 schreef:
Mijn vraag is of iemand weet of er een wet is die aangeeft of hengsten naast merries geweid mogen worden?
Mijn nieuwe buurman is hengstenhouder en wil denk ik dit voorjaar zijn hengsten op de weide naast mijn merrieweide in gebruik gaan nemen.

Zou je dan niet eerst eens met die buurman gaan praten over die verwachte plannen. Lijkt me zinvol om beslissingen te nemen op basis van feiten. Mocht die man echt niet aanspreekbaar zijn, in welke vorm dan ook, dan kun je altijd nog je rechtsbijstandsverzekering inschakelen..........

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:11

je buurman mag dit gewoon doen. Hij moet er echter wel voor zorgen dat de paarden niet uitbreken en de verleiding voor de mannen is natuurlijk wel groter met merries in de buurt. Maar ik neem aan dat een hengstenhouder dit probleem zeker kent.
Zou me er dan ook niet zo druk om maken, dit moet de buurman in orde maken en houden.