Zaagsel of.. ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esthertjuh_

Zaagsel of.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:27

Hoii Haha!

Ik vroeg me af hoeveel een pak zaagsel kost , hoeveel van die pakken er in een stal gaan (ongeveer) en om de hoeveel tijd je dat moet strooien en wat zou je anders kunnen strooien ipv zaagsel ?:P
En voor die laatste vraag gaan ook de voorafgaande vragen Tong uitsteken

Alvast bedankt Haha!

Rijlaarsdam

Re: Zaagsel of.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:32

pak zaagsel zal rond de 6 a 7 euro kosten.
eerst 2 a 3 pakken in stal doen, dan ongeveer 1 keer per week een nieuwe erbij.
ondertussen elke dag poepscheppen en natte plekken om de dag eruit halen.
gr.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 22:09

dankjewel

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:22

ik heb hemparade op mijn boxen liggen. werkt net al zaagsel ongeveer. Een b keuze pak kost 3 euro en een a keuze pak kost 6 euro ongeveer. B keuze is eigenlijk a keuze het ligt alleen langer in opslag en de pakken kunnen beschadigt zijn ( de buiten kant) Ik heb de eerste keer 4 pakken in mijn stal gedaan en daarna elke dag de drollen er uit gehaald en de rest moet je laten liggen. Er moet zich nl een bodem vormen. Na 13 weken moet je de box helemaal leeg halen. Maar de boxen lijken wel vies maar zijn dat niet. Iemand bij ons op stal heeft zijn hemparade box leeg gehaald naar ongeveer 8 weken en de onderste laag was nog droog en de stenen er onder ook. Heb er een haffie op staan en de staart en manen zijn gewoon lekker wit en haar voetjes ook. Ik ben er mee begonnen op 1 november en haal hem nu eind januarie voor het eerst leeg. Vond het in begin wel heel moeilijk om de drollen er alleen maar uit te halen en het hemparade te laten liggen maar moet zeggen dat als debodem gevormd is heel goed gaat. Ben heel tevtreden met hemparade nu

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:22

zie net dat ik vergeten ben te zeggen dat je elke week wel een pak erbij moet gooien in de stal.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:56

VS => VSW

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 08:42

Ik betaal nu voor mijn zaagsel (allspan) 7,95 per pak.
In de stal, ongeveer 3 x 3, gaan eerst 3-4 balen, hoogte moet ongeveer 25 cm zijn.
Dan iedere dag de drollen en eens in de zoveel tijd de natte plekken.
Dit is o.a. afhankelijk hoeveel je paard op stal staat uiteraard en hoe zo'n smeerkees het is.
Ongeveer 1 x per week een pak er bij.
In Wijster (drenthe) is het zaagsel goedkoper, maar daar ben ik nog niet geweest.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 08:44

ik heb mijn paard ook op zaagsel, ik betaal per baal zaagsel 6 euro
en gooi er 1 x in de week in bij in.

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:08

bij intra tuin ofzoiets 6 nog wat

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 14:59

Oke , bedankt !!
Mijn vader wilt dat ik namelijk uitreken waar ik goedkoper mee uitkwam , zelf een pony en stal enzo regelen of de manege.
De manege kost 170 euro per maand , volpension!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:11

Zelf vind ik vlas veel fijner dan zaagsel, omdat je bij zaagsel imo minder snel een lekker bedje krijgt en ze gemakkelijk alles aan de zijkanten leggen en dan alsnog op de grond liggen.

Vlas: een stal van 3 x 4 gebruik ik 5 pakken om hem te vullen, daarna elke dag de drollen er uit, even opnieuw aanharken en 1 x per week de natte plekken er uit en er dan (indien nodig) weer 1 pak bij doen. Een pak vlas kost (zie ik hier) ongeveer net zoveel als een pak zaagsel.

Waar je je niet op moet verkijken is hoe de paarden gestald zijn. Wanneer je een paard 24/7 op stal zet zal voor zijn stal natuurlijk veel meer strooisel nodig zijn, dan wanneer een paard er alleen 's nachts in staat. (bij mij staan ze ook alleen 's nachts en 's avonds op stal in de winter en verder buiten)

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 15:55

En wat is vlas precies ? *voelt zich blonder*

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:07

bijna het zelfde als hennep. We hebben bij ons op stal heel wat paarden op hennep staan 2 op stro en 1 op zaagsel en 1 op vlas. Vlas en hennep komt eigenlijk op het zelde neer. Hoorde vandaag op stal dat iemand ze zelfs de hele winter op de zelfde bodem van hennep/vlas heeft staan en dat ze in het voorjaar de stallen leeg trekken ze nog droog hennep/vlas tegen komen. Maar dan staan ze overdag wel op het land en alleen savonds staan ze op stal.

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:59

Ik heb de mijne ook op vlas staan.
Helpt ook heel goed als je paard stro eet Vork