Nieuw paard, wat te doen ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Nieuw paard, wat te doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 20:23

Hoi,

Binnenkort komt ons nieuwe paard (4 jaar oud) naar stal. Wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken. Eerste week een beetje poetsen en aanpassen of gelijk aan het werk zetten ? Of op een andere wijze ? Het is natuurlijk een grote overgang voor hem en ik wil dit graag goed doen dus...wie heeft ervaring ?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alicia2u

Re: Nieuw paard, wat te doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:20

Ik heb de eerste drie weken dat ik mijn jonge 4-jarige paard had alleen maar grondwerk gedaan. Hij was erg angstig, door de wisseling van stal en eigenaar en het was ook gewoon niet veilig om te rijden. Doe het gewoon rustig aan, grondwerk kan ik iedereen aanraden. Verder zal je nieuwe paard het zelf wel aangeven waar hij aan toe is. Heel veel plezier Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:27

laat je gevoel je heirin een beetje leiden.
wandelen over het erf,poetsen en als je merkt dat het dier eigenlijk best heel braaf is kun je het prima aan het werk zetten..
toen ik mijn pony kocht stond hij zo tevreden in zijn stal dat ik dezelfde middag nog een ritje gemaakt heb Haha!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:14

het hangt idd van het gedrag van het paard af.
ik zou me er niet te druk om maken, ik kijk meestal een dag na aankomst hoe het paard is en stap er gewoon op.
door er gewoon zo gelijk mee bezig te gaan en aan het werk te zetten wennen ze ook aan de gang van zaken hoe jij het doet.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:18

hangt van het paard af.. Bij aankomst zou ik hem lekker losgooien in de bak/weiland om even de spanning kwijt te kunnen.. De dag van aankomst niets doen verder lekker op stal zetten in de avond.. De dag erop kijken hoe het gaat en lekker wandelen.. Vanaf de dag erna kun je misschien beginnen met het werk oppakken.. succes ermee!

Liesje1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:40

gewoon lekker een dagje laten wennen en dan beginnen met wat je wil doen, kan echt geen kwaad hoor!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:37

.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 08-01-26 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:09

zoals de meeste al aanraden gewoon kijken hoe het paard reageert. de eerste dag zou ik hem eerst even een paar uurtjes laten wennen in stal en dan later nog even met hem of haar gaan wandelen op het terrein en in de bak, gewoon even alles laten zien.

volgende dag losgooien en met uitstappen weer wandelen, etc.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:12

ik zou een weekje laten wennen.
alleen poetsen, en dan langzaam aan het werk gaan.
je merkt vanzelf wel aan het paard of die zich al thuis voelt of niet

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 12:41

Hartstikke bedankt voor alle leuke reacties! Ik ga het rustig even aankijken en zal het een beetje van het paard laten afhangen.

Felientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:23

Ik krijg binnenkort ook een eigen paardje.
Ik zou denk ik (hangt ook aan gedrag van paard af) eerst 2 dagen laten rusten, lekker laten grazen, over het erf lopen, poetsen, paard laten wennen aan JOU. Af&toe langs komen met wat lekkers enz.
Als een paard erg van slag, bang of gestrest is zou ik een weekje laten wennen en het rustig houden.
je paard aan je laten wennen en leuke dingen ermee doen.
Rijden kan altijd nog, als dat paard rustig en gewend is.
Je neemt tenslotte natuurlijk niet alleen een eigen paard om erop te kunnen rijden toch. je neemt een paard ook daarvoor, maar ook voor gezelligheid & om er leuke dingen mee te doen.
Kan je daarmee beginnen Haha!

mvg, Feline.

julie_flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:58

Ik zou hem de eerste week even lekker laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en verzorgers..zou hem wel gewoon poetsen en alles een beetje laten verkennen daar maar zou nog even wachten met het rijden. Succes met je nieuwe paardje!