Help: mijn paard kan niet alleen op stal staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tika96

Help: mijn paard kan niet alleen op stal staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 14:30

Sinds kort heb ik een nieuw paard. Een schat van een dier maar heeft 1 probleem. Ze kan niet alleen op stal staan. Als het andere paard weg gaat wordt ze helemaal gek, hinniken, rondjes draaien, hard tegen de wanden aan slaan. Ik kan er dan niet bij in de stal komen want dan slaat ze me de stal uit. Alleen in de stal is dus onmogelijk. Wie weet raad???????

8nnemiek

Re: Help: mijn paard kan niet alleen op stal staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:39

Op wei zetten/in de paddock? Bij een kudde Pling
Verder grondwerk ermee gaan doen, om jullie band te versterken, zodat ze vertrouwen krijgt in jou.
Hoe ging het bij de vorige eigenaren, stond ze daar op stal? In een drukke manege/pension, of ook wel eens alleen? Vraag dat eens na

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:22

Mijn ene ruin heeft het ook. Heel vervelend. In de wei steigert hij over de hekken heen, word helemaal gek, ploegt de hele wei om etc.
Op stal gaat het nog 't beste bij mij. Daar staat hij zo goed als 'rustig'.
Dat is alleen als mijn andere pony even met mij weg is, uiteraard.

Als ik de pony meeneem die dus verlatingsangst heeft, is er niks aan de hand. Bij mij vind hij het niet erg, maar zodra hij alleen moet blijven..

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:39

Wij hebben een 4tal weken geleden ook een nieuw paard gekocht die niet alleen kan staan. Ze stond haar hele leven samen met nog 2 andere jonge paardjes in 1 stal en in het voorjaar tot de herfst in een grote wei (ze is nu bijna 3). De eerste keer dat haar buurvrouw weg ging (ong. een uurtje) was het een groot drama.
Wij hebben het zo aangepakt: gewoon vast gezet in de stal (niet te kort zetten) een grote berg hooi naast haar en een paar snoepjes in haar etensbak. Dit hebben we dan steeds afgebouwt, iedere keer iets minder lang vast en minder hooi en zo afbouwen tot helemaal niets. Nu reageert ze nog steeds als haar buurvrouw weggaat maar juist de eerste minuut hinnikt ze nog eens en als een ander paard passeert/weggaat hinnikt ze nog eens. Van het hysterische gedrag zien we niets meer.
Het is gewoon en kwestie van wennen. Verder mag je niet steeds gaan kijken naar je paard of hij/zij niet vervelend is, dus gewoon negeren Ja anders blijf je je paard aandacht geven en zal je paard dat ook steeds vragen.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:46

Het is iets dat moeilijk te verhelpen is. Paarden zijn nou eenmaal kuddedieren en zeker als ze gewend zijn altijd anderen om zich heen te hebben dan kunnen ze inderdaad erg heftig reageren. Ik heb hetzelfde meegemaakt, met de tijd ging het wel wat beter maar helemaal overgaan zal het nooit. Pas op met vastzetten, dit hebben wij ook geprobeerd maar maakte het alleen maar erger....
Ik haalde de hele familie altijd naar binnen als ik met mijn paard wat wilde gaan doen...het was helaas niet anders....Succes!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:00

Ik heb er ook een met verlatingsangst en in het begin hing hij dus ook lekker over de boxsdeur heen Clown ...goed...dus in een boxs met bovendeur als ik met de andere wegben.
Wat ik wel doe is eerst werken met degene die verlatingsangst heeft...zo zijn iig de "zakcentjes" eruit.De thuisblijver krijgt altijd een lekker plukje hooi zodat ze wat te doen hebben.Het wegblijven gewoon wat opbouwen en het gedrag op stal negeren...zorg wel dat als hij gek gaat doen hij zich nergens aan kan bezeren Knipoog
Het er helemaal uitkrijgen doe je niet maar je kunt het zeker wel dragelijk maken en in een week lukt het ook niet.Ik had pas na een jaar of 2,5 het idee dat het wat beter ging en nu...na 4 jaar is er echt nog wel flink gehinnek en gesnuif en rondjes draaien in de boks maar na een tijdje wordt er toch wel aan het hooi geknabbeld en volgt er een enorme begroeting als zijn maat weer terug is.
Als ik ga longeren kan hij zijn maat in de verte zien en dan hoor ik hem ook niet eens meer...hij weet dan dat hij zo weer terug is en is er een zacht gehinnek om zijn maatje gedag te zeggen Knipoog
Heb er enorm geduld mee...
Paarden met verlatingsangst in een wei alleen laten vind ik erg griezelig...soms zijn ze zo van slag dat ze door hekken en draden gaan dus sluit ze liever op in een boxs maar zo heeft ieder zijn mening daarover.

Groetjes,Tinky

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:23

Ik heb er ook zoeen. Ik laat hem dus absoluut niet alleen op de wei achter. Zo lang ik met hem bezig ben is er niks aan de hand, dus ik kan gelukkig wel alleen met hem op pad. Als ik met de ander wegga zet ik hem op stal met een berg hooi. Het gaat beter als ik eerst met hem gewerkt heb of als ze al buiten hebben gestaan. Het lijkt wel alsof hij anders jaloers is dat ik tijd besteed aan de ander. Hij was er tenslotte als eerste....
Het is een lastig probleem, maar ik merk wel dat het nu langzaamaan beter begint te worden. Ik ben nu ongeveer een klein half jaar bezig met hem eraan te laten wennen dat hij soms alleen moet blijven.

x_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:32

Misschien kun je een Shetlander of ander stalmaatje aanschaffen? Als hij weet dat zijn vriend altijd bij hem is, zal het vast minder erg worden. Misschien kun je hem zegmaar een soort van afspenen van de verlatingsangst. Dus zoiets wat ze bij veulens doen wanneer ze zonder hun moeder moeten kunnen. Dat je telkens even wegblijft, en dan weer snel terugkomt, steeds ietsje langer. Dit werkte ook bij mijn hond.

Mimietjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:39

Dus ze is een kudde paardje Knipoog
nouw , of ze is Verliefd xD
of ze denkt gwn dat ze weggaat van de kudde.
je moet der gwn vaak in de paddock zetten bij andere paarden.
En je moet er zelf ook gwn vaak bij zijn.
Dan heeft ze ook gelukkig wat mensengezelschap Lachen
Nog veel plezier met je paard!

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:22

Mijn paard wordt ook heel druk in een stal,
daarom zet ik d'r gewoon niet op stal Vork .
In een wei is ze veel gelukkiger Lachen .

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:24

Als ik met mijn paard ga rijden bij de buren in de bak (hemelsbreed 50m van de stal) dan staat z'n vriendje (welsh ponietje) ook de hele tijd te hinniken. Gelukkig reageert mijn paard daar niet erg op. Mijn vorige paard wel, die ging terugroepen dus dan zat je de hele tijd op een schuddend paard. Zodra ik het pad weer opkom met mijn paard dan staat de pony ook te gillen, alsof we nooit meer terug zouden komen, haha.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:29

Mijn paard raakt ook in paniek als ik haar buurvrouwen weg haal. Dan staan er nog 10 paarden in de stal maar heeft ze naast zich niets meer staan. Ik laat haar gewoon brullen bokken en slaan en negeer het volkomen. En het gaat nu een heel stuk beter.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:50

Tja, je kunt ze moeilijk meenemen, ik ben de rubriek zijspan nog nooit tegengekomen in de paardensport.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:58

pearlie schreef:
Tja, je kunt ze moeilijk meenemen, ik ben de rubriek zijspan nog nooit tegengekomen in de paardensport.

haha lol! Haha!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:21

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:41

Oke, nee dat heb ik inderdaad nog nooit gezien! Grappig.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:18

Weer wat geleerd Haha! Knipoog
Handpaardrijden wordt vaak gebruikt om jonge paarden te trainen en verkeersmak te maken of om meerdere paarden tegelijk beeging te geven of te verplaatsen.
Bij dravers wordt er op deze manier vaak een achter de kar gespannen zodat er meerdere paarden tegelijkertijd getrained worden Knipoog

Maar goed weer even on-topic...een paard met verlatingsangst is erg onhandig en vergt toch veel planning en geduld Ja

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:57

Mijn paardje kan ook niet alleen in de stal of op de wei, hij heeft vanaf zijn geboorte in een kudde gestaan dus kan het hem niet kwalijknemen. Waarschijnlijk vind hij het eng omdat hij niet meer beschermd is door de kudde ? Kan je er geen ander paardje bijzetten zodat hij toch het gevoel heeft niet alleen te zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:40

Ik ben ook niet altijd in staat om er een ander paard bij te zetten.Er staan er maar 3 op stal en als de een trainen is blijven mijn 2 jongens over.Als ik met een ga werken blijft er een alleen achter...ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden en anders zo kort mogelijk te houden,maar soms kun je niet anders.Kan er moeilijk nog een aanschaffen...zo blijf je bezig Clown Heb de 2e al aangeschaft omdat hij niet alleen kan zijn...helaas komt er aan mijn loon en tijd ook een einde Tong uitsteken .

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:02

zo heb ik er twee van thuis staan. in totaal hebben wij vier paarden aan huis, een oudere ruin, merrie 7 jaar, merrie 4 jaar en een veulen van een half jaar. het veulen en de merrie van 4 jaar hebben dus ook last van het zogenoemde verlatingsangst. wij hebben buiten stallen met dubbele deuren en met daarvoor een "pleintje" als je de merrie binnen hebt staan en boven deur open flipt het veulen helemaal, crost letterlijk door alle stroomdraden heen. dit is alleen als de merrie bij haar weg wordt gehaald. het is trouwens niet haar moeder! bij de andere twee paarden heeft ze dit veel minder.
de merrie van 4 is hiermee wat makkelijker die flipt alleen als je met 2 paarden weg gaat. ze staat dan dus niet alleen! bij de vorige eigenaar schijnt ze zelfs over stroondraad van ongeveer 1.50 meter hoogte te hebben gesprongen omdat ze alleen stond. hoe kunnen we dit het beste aan pakken? heeft iemand tips of zelf een ervaring?

hoop dat iedereen een goede manier zal vinden om zijn of haar paard rustiger te krijgen.

groetjes laura

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:30

Laura...Lees dit topic maar even door,er zijn al wat tips gegeven.Kijk maar even mijn reactie die bijna bovenaan staat Knipoog

tika96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:39

Vandaag ging het gelukkig een stuk beter.

Ik had haar eerst zelf gereden. Toen mijn stalgenootje haar paard ging rijden hebben we een berg hooi in de bak gedaan en haar genegeerd. Ze ging braaf haar hooi eten, ze hinnikte alleen af en toe. Ik wist niet wat me overkwam zo rustig. Toen ik haar na afloop beloonde had ze zelfs zoiets van wat doe jij nu raar. Ik hoop nu alleen dat het niet eenmalig is geweest. Ze mag niet alleen in de wei want dan springt ze over alle draden heen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:08

Dat is fijn om te horen...en ik zou ook lekker kiezen voor stal met lekker plukje hooi Ja alleen in de wei vind ik eng met al dat draad,sloot en omheining Clown
Dat hinneken wordt vanzelf minder Knipoog

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:02

Bij mijn paard gaat het knopje al om als er zelfs maar 1 paard
( van de 11) zijn box uitgaat, dan staan er dus nog 9 andere. Ik heb alles al geprobeerd maar heb nog geen oplossing gevonden.