Weide kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Madeira_

Weide kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 11:58

Hallo,

Ik had een vraagje. Mijn nicht stelde voor, als ze hier komt wonen in de buurt met haar vriendje, om samen een weide te kopen.

Nou dat is natuurlijk super als dat kan! Maar nu heb ik een paar vraagjes:
- Hoeveel hectare is voor 1 paard en 1 pony genoeg?
- Hoeveel kost ongeveer zo'n weitje?
- Hoeveel kost het, gemiddeld genomen, als je twee stallen erbij wilt laten zetten? En een eventuele binnen/buitenbak?
- Kunnen er eventueel nog andere dieren bij op? (Geiten, bokjes, schapen, zoiets?)
- Moet je, net als bij een huis, 1x per maand de wei betalen? Dus niet in 1x het hele bedrag?

Ik hoop heel erg dat jullie me kunnen helpen.

Het duurt allemaal nog even: eerst moet ik mijn examens (eind mei en eind juni) doen, en als ik dan weer thuis kom wonen kan ik pas een pony kopen en tegen die tijd komt mijn nicht hier ook wonen met haar vriendje. Maar toch is het fijn om zoveel mogelijk informatie te winnen voor die tijd, ik kom liever niet voor verassingen te staan, niet waar? Ik wil zoveel mogelijk voorbereid zijn Lachen

Groetjes van Paulien.

Anoniem

Re: Weide kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:04

Weide grond is verschillend aan prijs.
Welk deel van NL woon je?
Is het natte grond of altijd droge grond?

Een stal mag je bijna nergens bij een weide plaatsen.
Dus vraag voordat je een weide koopt bij de gemeente of het daar wel mag.
Zoja, laat ze dat schriftelijk bevestigen.
Ook een bak heeft vergunning nodig. Een binnenbak al helemaal en kost natuurlijk erg veel.

Een weide koop je in 1x. (net als een koophuis) Wel kun je kijken of je dat kunt doen met een hyptheek, deze betaal je per maand. Maar niet alle hypotheek verstrekkers zijn dol op het geven van een hypotheek om een stuk grond zonder huis. Dus ook informeer daar even van te voren naar Lachen

Hoeveel grond je nodig hebt is verschillend.
Staan de 24/7 buiten of snacht op stal
Is het grond die snel nat is en dus snel vertrapt wordt of is het een hoog gelegen stuk zandgrond.

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:10

Het kopen van een stuk weiland voor je paarden is altijd heel leuk idee. Ik denk dat je aan 1 hectare voor een paard en een pony genoeg hebt. Als er niet genoeg te grazen valt dan kan je altijd ruwvoer bijvoeren.
je kan er altijd een ander dier zoals je noemt bijzetten. Maar voor gieten en schapen moet je een andere afrastering plaatsen want die kunnen makkelijk ergens onderdoor.
Als je iets koopt dan moet je het in één keer betalen. Dat is bij een huis ook zo.Bij de bakker betaal je je brood ook in één keer.
Maar als je een lening neemt, dan betaal je die in gedeelten af.
Voordat je iets koopt, moet je eerst met de gemeente praten, afdeling ruimtelijke ordening. Het verschilt wel wat per gemeente, maar je mag niet zomaar stallen en een rijbak aanleggen. Daarvoor moet je een vergunning krijgen. Ook moet je goed kijken naar de kwaliteit van het land. Als je iets koopt dat bij elke regenbui onder water staat, heb je er ook niet veel aan.
Bij mij in de buurt kost een hectare graslandongeveer 18.000 euro.
Misschien is het een idee om te kijken of je in de buurt eerst iets kan huren en kijken of het je bevalt.

Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:12

Dat is 1,8 euro per vierkante meter?

Kan me dat eerlijk gezegt niet voorstellen, dat is bijna voor niets Lachen

ilovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:13

Stallen kun je 2e hands kopen of nieuw en wat voor stallen, deze prijzen liggen erg uit elkaar.
Ook grondprijzen liggen uit elkaar.

Ik zou je paard niet met geiten of schapen zetten, deze eten de staart van je paard/pony op.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 12:14

@runningkawa: dankjewel voor je reactie. De paarden lopen niet 24/7 buiten, 's nachts willen we ze het liefst op stal doen (als dat dus mag geplaatst worden van de gemeente). Ik weet ook niet of de stallen enz. er al staan.

Ik woon in Flevoland, in de buurt van Dronten/Lelystad.

Het grond moet niet te nattig zijn..

[Wat een eisen he Lachen].

@Naffie: dat is zeker niet duur bij jouw! Welke dieren kun je wél bij paarden zetten?

@Ilovelucky: oke, bedankt voor de tip Haha! ik dacht meer als gezelligschapdiertjes. Maar 2 paarden kunnen zich hopelijk ook wel vermaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:28

Hier zie ik dat de 18000 van naffie zou kunnen als je in het noorden woont.
De rest van NL is toch een stuk duurder. (vandaar dus mijn vergissing en verbazing dat het kon, sorry daarvoor)
En dit zijn prijzen van landbouw grond zonder bebouwing, met is altijd duurder Lachen

Citaat:
Prijs per hectare 2005

Groningen 22.092
Friesland 21.327
Drenthe 20.070
Overijssel 28.775
Flevoland 41.403
Gelderland 33.698
Utrecht 39.002
Noord-Holland 31.777
Zuid-Holland 43.316
Zeeland 30.682
Noord-Brabant 39.016
Limburg 33.794

Jij zit dus in het duurste stukje nL zo te zien

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:48

Geeft niet hoor. Toen ik jou berekening zag met vierkante meter dacht ik ook, klopt dit wel.
Ik woon in Friesland. Wij proberen op dit moment een hectare dat bij ons huis ligt bij te kopen. Ik ben dus op onderzoek uitgeweest wat er bij ons in de buurt te koop staat.
De vraagprijzen liggen zo rond de 18.000 tot 20.000 euro. De een vraagt iets meer, de andere iets minder.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 15:00

Wow inderdaad, Flevoland is erg duur! Maar dit was in 2005, is dat nog steeds zo? Of is het hoger/lager geworden?

Dus 1 hectare is genoeg voor een pony en een paard, zolang ze 's avonds in hun stal kunnen (als we die mogen van de gemeente tenminste) en we ze overdag genoeg beweging geven? (Lijkt me logisch, maar toch).

Jammer dat schapen/bokken paardenstaarten opeten. Ik vond het wel leuke beestjes. Maar wie weet, vermaken de pony en paard zich ook wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:27

Volgens mij stijgen de prijzen alleen maar, voor een stuk landbouwgrond betaal je in de provincie Groningen al gauw tussen de 25.000 en 30.000 euri.
Dus ook in Flevoland zal het gestegen zijn, denk ik.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:51

Ik heb een weiland in Noord-Brabant van 8500 m2 met daarop een schuilstal en een containerstal. Dit heb ik anderhalf jaar geleden gekocht voor 42.500 Euro (kosten koper)...... (vraagprijs was 60.000 Euro Knipoog )

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:55

geiten eten niet altijd de staart op, zolang ze zich niet vervelen, van schapen weet ik het niet,
persoonlijk zou ik geen geit nemen, ze kunnen altijd overal onderdoor of ze klimmen over de afrastering heen. je moet ze daarom aanlijnen.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:04

Als je een eigen stal(een soort stadsweide neem ik aan?) wilt in de omgeving van dronten, dan zou je eens bij de oude ijsbaan moeten kijken. dat is eigenlijk de enige waar je een eigen stal hebt.. In Swifterbant en biddinghuizen zit ook zoiets, maar moet je volgens mij inwoner zijn van het dorp.. Verder zijn er eigenlijk alleen pensionstallen volgens mij.. Of bij een boer..

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 20:33

ikke129 schreef:
Als je een eigen stal(een soort stadsweide neem ik aan?) wilt in de omgeving van dronten, dan zou je eens bij de oude ijsbaan moeten kijken. dat is eigenlijk de enige waar je een eigen stal hebt.. In Swifterbant en biddinghuizen zit ook zoiets, maar moet je volgens mij inwoner zijn van het dorp.. Verder zijn er eigenlijk alleen pensionstallen volgens mij.. Of bij een boer..

Bedankt iedereen voor de tips!

Ik woon in Swifterbant Haha!

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:32

Ik weet niet hoe het in NL zit, maar hier in België kost een hectare landbouwgrond al snel 25 000 €.
Ik ben onlangs gaan kijken naar een "weide" van 2 hectare voor dezelfde prijs maar de grond trok echt op niks, het was eerder een jungle/moeras dan een weide...
Helaas is het hier niet zo simpel om aan landbouwgrond te geraken, maar m'n voornemen voor 2008 is alleszins m'n eigen grond kopen! Haha!
Prijs in stallen verschilt ook erg, als je een doe het zelver bent of kent komt het natuurlijk een stuk goedkoper uit, die prefab stalletjes vind ik heel duur!
Ik huur nu een weide van 83 are voor m'n pony en twee veulens, is meer dan groot genoeg.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:19

Nobey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:21

Bij ons hier in Woerden ben je voor een hectare ongeveer 30.000 euro krijt. Ik blijf denk maar lekker op mijn pensionstalletje staan.

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:01

We hebben al een weiland, maar daar wilden we een longeerbak laten aanleggen en een nieuwe stal laten bouwen, daar vroegen ze zo'n 25000 euro voor. Dus we zijn nog even aan t denken of we dat dan wel willen gaan doen Haha!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 18:29

Michelle99: ik zou die topic + website is goed bekijken Lachen (heb er nu geen tijd voor ga zo weg).

Maar als ik het goed begrijp, ben je voor 1 hectare (dat is genoeg voor 1 pony en 1 paard?) ongeveer tussen de 2500 en de 4500 euro kwijt..?

Kijk eerst dacht ik aan huren, maar zou dat uiteindelijk niet duurder zijn? Je betaald dan elk maand een bepaald bedrag toch?

Eerste tijd dat we daar zijn (wat nog super lang duurt).. denk ik dat we sowieso geen dieren bij nemen. Misschien later, ik weet het niet..

Maar als je eenmaal 't geld hebt betaald voor de weide, hoef je verder niets meer te betalen? En als je eventueel een stal bij mag maken van de gemeente, is dat ook 1 malige kosten? Want bijvoorbeeld een paard is duur, maar de onderhoud ervan is natuurlijk uiteindelijk veel duurder...

Bedankt alvast voor de reacties en uitleg, ik heb hier zeker wat aan. Lachen

Liefs van Paulien

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:36

je moet er wel rekening mee houden, dat je jaarlijks een boer moet laten komen, om de grond te bewerken (bemesten, bekalken, injecteren, spuiten) en zo na een jaar of 5 opnieuw inzaaien en daarna hooien. Dat is ook niet goedkoop!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:38

danamuts: Dankjewel, dat bedoelde ik ook een beetje, met onderhoudskosten enzo.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:49

Flevogirly schreef:
Michelle99: ik zou die topic + website is goed bekijken Lachen (heb er nu geen tijd voor ga zo weg).

Maar als ik het goed begrijp, ben je voor 1 hectare (dat is genoeg voor 1 pony en 1 paard?) ongeveer tussen de 2500 en de 4500 euro kwijt..?

Kijk eerst dacht ik aan huren, maar zou dat uiteindelijk niet duurder zijn? Je betaald dan elk maand een bepaald bedrag toch?

Eerste tijd dat we daar zijn (wat nog super lang duurt).. denk ik dat we sowieso geen dieren bij nemen. Misschien later, ik weet het niet..

Maar als je eenmaal 't geld hebt betaald voor de weide, hoef je verder niets meer te betalen? En als je eventueel een stal bij mag maken van de gemeente, is dat ook 1 malige kosten? Want bijvoorbeeld een paard is duur, maar de onderhoud ervan is natuurlijk uiteindelijk veel duurder...

Bedankt alvast voor de reacties en uitleg, ik heb hier zeker wat aan. Lachen

Liefs van Paulien

Ik bedoelde 25000 en 45000 euro, een nulletje over het oog gezien Knipoog

Wel erg duur, maar ik weet niet wat uiteindelijk goedkoper zou zijn, pesionstalling of een weitje kopen..?

@Michelle99: ik heb de site en de topic bekeken, goede informatie Lachen

Heb alleen totaal geen verstand van weide enzo, vandaar al die vragen Lachen

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:11

[quote="Flevogirly"]
Wel erg duur, maar ik weet niet wat uiteindelijk goedkoper zou zijn, pesionstalling of een weitje kopen..?
[quote]

Weide kopen Knipoog Neem nu dat je een lening op 15 jaar ofzo neemt, dan is die weide binnen 15 jaar sowieso afbetaald en van jou!
Een pensionstalling zal je moeten blijven betalen...

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:20

Wij hebben niet al te lang geleden een stuk grond gekocht (landbouwgrond) wij betaalden hier ong. 3 euro de vierkante meter voor. Wij hebben onze hypotheek uitgebreid. Hou er rekening mee dat je het NIET kunt opgeven aan de belasting dan omdat het geen waardevermeerdering voor je huis is, tenzij het aan je huis ligt. (dit werd ons er nadrukkelijk bijverteld) Wij hebben iets extra geleend voor een hekwerk (zodat wij alle diersoorten er op kunnen houden mochten we in de toekomst geen paarden meer hebben). Voordeel van hypotheek is dat het goedkoper is als een lening.

edit: wat betreft je vraag wat goedkoper is...een wei kopen! Dat was voor ons de reden om dat JUIST te doen. Lekker iets voor jezelf voor een peanuts bedrag in de maand. Pension zou ik (nu niet meer) kunnen betalen.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:38

deedee19 schreef:
edit: wat betreft je vraag wat goedkoper is...een wei kopen! Dat was voor ons de reden om dat JUIST te doen. Lekker iets voor jezelf voor een peanuts bedrag in de maand. Pension zou ik (nu niet meer) kunnen betalen.

Zo is het! Ik zeg altijd "wat je zelf doet, doe je beter"... Ik ga nooit meer naar een pensionstalling, je bent er zoveel geld aan kwijt en ik ergerde me dood aan zoveeeeel dingen!