stapmolen, 1e keer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharonalover

stapmolen, 1e keer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 17:06

Wist niet zo goed waar ik het neer moest zetten, als het niet goed is zeg het maar Knipoog

Binnenkort krijgen we de luxe over een stapmolen Haha! .
Nou hebben we op stal al wel wat dingetjes gehoord over de 1e keer erin enzo, maar dacht, wie weet hebben jullie nog wat tips Tong uitsteken

Dus hoe hebben jullie voor het eerst je paard erin gezet?
Ik weet niet of hij er eerder ingestaan heeft.

En hoe lang en hoe vaak zetten jullie hem erin?
(in deze kunnen ze ook draven)

Kevin is meestal erg braaf, nieuwe dingen vind hij soms wel spannend, dan spant hij aan en gaat hij snuiven, maar echt rare dingen doet hij meestal niet.
Ik denk wel dat hij het de eerste keer wat spannend vind Tong uitsteken

Hoop dat jullie wat tips hebben Lachen

Abiola

Re: stapmolen, 1e keer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:09

Ik heb de mijne de eerste keer flink gereden en daarna volop in de beschermers in de molen gezet. Ze had er eigenlijk niets van Haha! Als je paard het eng vind, kunje hem misschien met andere paarden die het niet eng vinden in de molen zetten.
Ik zou de eerste keer niet te lang doen en alleen stappen. Veel succes.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:11

De eerste keer dat mijn verzorghaf in de molen ging ben ik eerst een rondje met hem meegelopen (er stond iemand bij het bedieningspaneel om de molen te kunnen stoppen indien nodig). Ook hebben we samen een keertje gedraaid zodat hij de bedoeling snapte. Daarna vond hij het de eerste keren nog wel spannend, maar door een ervaren en rustig paard er ook in te zetten ging het goed.

Ik gebruik de molen alleen voor het uitstappen, meestal een minuut of 10 of als hij een dagje vrij heeft gaat hij er een half uurtje in om toch even echt te bewegen (anders staat hij alleen maar heel de dag te slapen in de wei Knipoog)

Overigens staat onze molen altijd op stapstand en wisselt hij automatisch iedere 10 minuten van richting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:15

bij ons zetten we het paard achter een paard wat het al kan.
en er staat altijd iemand bij de noodstop. het paard wat er voor loop staat wel in een appart hokje.

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:06

ik zou eerst zelf er mee ingaan, dan met paard wat er al ervaring mee heeft en dan rustig alleen laten lopen

salliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:00

Ik loop ook altijd de eerste keer zelf mee, op een gegeven moment merk je dat ze het 'spelletje' in de gaten hebben en dan kun je ze rustig alleen laten. De draf optie gebruiken wij nooit.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:08

Ik zou er nooit mee in gaan..
Ik heb wel eens een paard gezien wat in grote paniek door alle hekken denderde, vervolgens door de omheining (onderaan hardhout, ongeveer 80 cm hoog, en daarboven rubberen band, meerdere lagen, strak gespannen) en 3 km door het bos rende en vervolgens uitgeput was..
Er stond stroom op de hekken van de molen, en deze merrie was een ervaren rot in stapmolens, maar waardoor ze nou zo flipte weet niemand..

Paard had de nodige open wonden over heel zijn lijf, was accuut spierbevangen, en stond op punt van instorten..

Lisaavitalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:39

idd eerst moe maken en helemaal inwikkelen Tong uitsteken dan kan hij zich niet beschermen.. blijf er de eerste keer bij om het in de gaten te houden

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:41

Veronica heb ik gewoon erin gezet. Ze moest er even achterkomen wat er de bedoeling van was, maar dat hebben ze zo door, je kunt ze het beste dan gewoon lekker met rust laten. Wel in de gaten houden.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:42

femmefatale1 schreef:
Ik zou er nooit mee in gaan..
Ik heb wel eens een paard gezien wat in grote paniek door alle hekken denderde, vervolgens door de omheining (onderaan hardhout, ongeveer 80 cm hoog, en daarboven rubberen band, meerdere lagen, strak gespannen) en 3 km door het bos rende en vervolgens uitgeput was..
Er stond stroom op de hekken van de molen, en deze merrie was een ervaren rot in stapmolens, maar waardoor ze nou zo flipte weet niemand..

Paard had de nodige open wonden over heel zijn lijf, was accuut spierbevangen, en stond op punt van instorten..

Nou dat is ook wel erg extreem .. Heb ik nog nooit gehoord dat er een paard zó tekeer is gegaan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 09:05

@ shalala..

Ik had het idd ook nog nooit zo mee gemaakt, en bij ons op school (was in Deurne) ook niet.
Waarom ze zo door draaide weet niemand, het was immers een sportpaard wat dagelijks in de molen stond..

Maar goed, ik wil alleen maar uit leggen dat je er nooit bij moet gaan lopen, want als een paard in paniek is....

Nieuwe paarden zet ik altijd tussen 2 paarden in, en dan aanzetten en weer uit, dat ze leren dat ze een kant op moeten lopen. Als stappen zo goed gaat, wissel ik em van richting en blijf ik er weer even bij..
Er is wel wezelijk verschil in molens waar ze los lopen, en waaraan ze vast staan..

Felientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:01

Nee oke het is niet verstandig om erbij te gaan lopen, maar als je paard het echt niet snapt zal het wel handig zijn.
Okal zal het paard het eigelijk wel moeten snappen door eeen paard voor zich te hebben.
Paarden hebben dingen wel snel door.
maar iig:
ik zet een stapmolen nooit op drafstand.
Eigelijk ook nooit op stroom, maar zal wel nodig zijn als het paard alleen maar stil gaat staan ed.
Voor beetje extra beweging of lekker uitstappen ofzo zou ik het paard 10 á 15 minuten er in laten lopen.
& voor beweging die een paard nodig heeft zou ik half uurtje doen Lachen

Maar als ik een paard in de stapmolen zet blijf ik er ALTIJD bij.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:02

is het een stapmolen (waar de paarden vast staan) of een trainingsmolen (waar ze los in staan)

In beide gevallen ben ik eerst een paar rondjes meegelopen. de trainingsronde ging makkelijker.
Stapmolen eerst langzaam laten wennen dat ze niet zelf kan kiezen welke kant ze omdraait en dat ze dus vast staat en niet moet gaan hangen als ze druk krijgt maar moet meelopen. iemand bij de knop gezet en mijn hand als verbinding gehouden dat ze vast stond maar nog niet echt vast. uiteindelijk vast gezet en nog meelopen en helpen met omdraaien want dat had ze niet snel door dat ze 30 seconden had om om te draaien. later ging dat super en gewoon er in gezet en laten lopen.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:06

Hier gaan ze er meestal met een ervaren paard bij in. Dan erbij blijven zodat je indien nodig de molen stil kan zetten. Eerst heel eventjes erin en dan kan je daarna de tijd dat je paard erin loopt steeds uitbreiden. Bij ons draait de molen om de 10 minuten om maar dat mechanisme hebben ze toch vrij snel door. Ik zou er in ieder geval niet bij in gaan lopen!

0charlotte0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:09

de eertse keer zou ik erbij blijven en 1 van zijn vriendjes erbij zetten die het al kan Knipoog

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 14:30

volgens mij is het er een waarin ze los staan, maar zo goed heb ik hem nog niet gebestudeerd Tong uitsteken
(hij is nog niet af Knipoog )

De eerste keer blijf ik er sowieso bij, totdat hij het helemaal begrijpt, en daarna blijf ik ook altijd in de buurt.
Het lijkt me wel fijn om na het rijden hem er nog even in te zetten, kan ik vast de spullen opruimen, hij komt zeg maar aan het einde van de gang, dus kan ik hem wel in de gaten houden Tong uitsteken

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:32

Nooit zelf in de stapmolen mee gaan lopen, als een paard doorslaat kun je geen kant op!

Gewoon erbij blijven staan, eventueel een paard in het vak ervoor doen, als je erbij blijft staan ben je dichtbij genoeg om in te grijpen en de stapmolen stil te zetten als er wat gebeurd. Vaak maken paarden er niet veel van.

Bearly_Legal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:58

Ik zou ze wel beschermers omdoen, heb vaak genoeg ongelukken in een molen gezien. en zoals iedereen al zegt zou ik een ervaren paard een vak ervoor laten lopen zodat je paard ziet wat de bedoeling is:)