lange manen heel houden onder deken....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Parce

lange manen heel houden onder deken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:21

Voor de mensen die een paard hebben met prachtige lange manen; hoe hou je die 'heel' onder de deken? Vaak komt er net een gedeelte van de manen onder de deken. Heb je speciaal gelet op een deken met schoft-uitsparing en hoe denk je over een deken met halve (of hele) hals? Maken die de manen eerder kapot of juist niet? Ben erg benieuwd naar ervaringen...

Moeminx

Re: lange manen heel houden onder deken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:40

Ik heb een halsdeken bij mijn pony, maar 't halsdeken haal ik om de dag ff eraf, dat de manen weer lekker kunnen luchten. Omdat als je een halsdeken een lange tijd bij mijn pony om laat worden de manen dunner (iedergeval anders, ik kan het niet omschrijven):+

Groetjesss Haha!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:56

Bedankt voor de reactie! Ik hoor positieve en negatieve verhalen over de halsdeken aangaande de manen. Heb ook eens een verhaal gehoord over een paard die onder een deken stond met halve hals en waarbij de manen onder die hals na de winter een stuk langer waren gegroeid dan het deel wat erboven uitstak. Door de warmte zouden de manen sneller gaan groeien.
Maar daarentegen hoor ik ook verhalen dat de manen inderdaad sneller kapot zouden gaan door die halve hals. Meer mensen met ervaringen?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:00

Ik had altijd dekens met hals en daar werden de manen dunner van op de plek waar de deken zat. Halsje of halve hals is wel lekker tegen inregenen en vaak betere pasvorm maar ja net wat ze zelf handig vind en er voor over hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:01

Ik heb een Harry's Horse Highliner, en helaas ook de ervaring dat het gedeelte van de manen dat onder de hals zit sneller afbreekt.
Het eerste jaar dat ik mijn paard had heb ik een lycra sleezy gebruikt, maar dat was funest voor de hele bos met manen, ik hield helemaal niets over. Mijn merrie heeft ook een hoge schoft en de dekens met uitsparing op de schoft zorgen daar juist voor drukkingen. Dus ik heb voor mezelf maar besloten dat ik een stukje met afgebroken manen wat minder lelijk vindt dan een schoft met witte drukplekken van de deken. Ook een borstbeschermer kan niet voorkomen dat manen afbreken of het paard drukplekken krijgt van de deken met uitsparing op de schoft...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:09

Klopt inderdaad mijn vorige paard heeft ook een hoge schoft en dan is deken met halsje gewoon beter qua pasvorm.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 02:24

Mijn paardje heeft manen van ruim een meter, met een teruggesneden schoft in de deken blijven ze ook zo mooi lang Knipoog
Vorig jaar met halsdekens aan de gang geweest...zonde van de manen Knipoog.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:22

Ik heb eens een (dure) deken gehad met een vaste hals. Binnen een week gedeelte manen eraf Boos! de hals heb ik eraf laten halen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:52

Ik heb na lang twijfelen mijn halsdeken toch weer weg gedaan, ik durfde het niet goed aan...

Ik heb verder dekens van Dominick met gladde voering, dat gaat prima!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:26

Iedereen bedankt voor de reacties! Wat is een goede deken met schoftuitsparing of teruggesneden schoft?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:29

ik ga voor amerikaanse dekensystemen Knipoog. Voor de rest is het gewoon kijken wat je prettig lijkt, ieder heeft pos. of neg. ervaringen met een merk Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:30

Ik heb zowel Amerikaanse dekensystemen (Lamicell, BigD) als gewoon Europees. De BigD ligt bij mijn merrie met hoge schoft redelijk, maar dan ook alleen maar met een onderdeken eronder.

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:21

ik gooi er regelmatig een vlecht in,zeg maar omgekeerde hengstenvlecht. Dan begin ik bij de schoft en vlecht dan 'omhoog'. Zo blijven de manen ook goed bij mijn haflinger

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:25

ik heb gewoon een harry's horse deken met een kleine aansluitende hals...
z'n manen breken niet af niks!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 23:05

Afbeelding

ik heb deze deken van lamicell met teruggesneden schoft. Rib uit mijn lijf, maar nog nooit zulke fijne dekens gehad, ik heb ze op beide paarden liggen en ook 1 van mijn stalgenootjes is om!

Mijn merrie heeft trouwens manen van ruim 1,40.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 23:10

Mirei schreef:
ik gooi er regelmatig een vlecht in,zeg maar omgekeerde hengstenvlecht. Dan begin ik bij de schoft en vlecht dan 'omhoog'. Zo blijven de manen ook goed bij mijn haflinger

dat hebben er een aantal bij op stal ook al een tijdje zo zitten ik heb het sinds kort ook maar gedaan. Het schijnt te werken.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 23:16

Ik heb ook vlechten in de manen van mijn paarden als ze een (hals)deken om hebben.
De manen blijven daardoor mooi en breken niet af.
Ik heb rambo dekens zonder hals en halsdekens van imperial riding.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:43

Vlechten erin doen misschien?
Hier doen we er ook altijd vlechten in, we hebben ze er deze week even uit gelaten om even te proberen of het werkt maar het is gewoon erg onhandig die lange manen in de omgang (rijden). Telkens zitten je teugels vast tussen de manen en trek je er veel uit, ook bijten ze bij elkaar de manen eruit dus we doen ze er toch maar weer in. Ook als ze een halsdeken op hebben en je haalt die er weer af dan komen er ook veel haren vanaf, als je ze in de vlechten hebt zitten gebeurd dit minder.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:45

Mijn pony heeft een prachtige bos manen en een deken met halve hals. De manen die onder de deken liggen hebben inmiddels wel een slag halverwege erin, maar ze zijn nog steeds heel mooi dik en lang. Ik merk dus weinig verschil...

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:22

Misschien helpt vlechten wel zoals eerder gezegd. Dan zitten de manen veel steviger, en zullen ze minder snel afbreken. Ook bespaart dit erg veel klitten die onder dekens kunnen ontstaan. (wel een rotklus, maar aan de andere kant, vaak gaan lange manen daar ook beter van groeien Lachen )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:22

Ik had ze eigenlijk altijd los, maar met dat natte weer en rollen in de bagger gingen ze zo erg klitten dat ik ze nu al een paar weken ook in vlechten heb zitten.
Dat bevalt tot nu toe goed.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:15

Mijn paard heeft ook altijd winterdekens met hals.. en ze heeft dan ook elk jaar een kaal stuk van wel 15 cm! erg zonde! als je een raspaard of een paard met lange manen hebt zou ik dus absoluut geen deken kopen met hals!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:19

Omdat de manen van onze paarden (friezen) lang zijn, vlechten we een stuk zodra we met dekens aan de gang gaan. Dat gaat ook prima!