Wat te doen met lange haren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jimmylove

Wat te doen met lange haren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:01

Mijn verzorgpony mag van de eigenaar geen deken op. Ze heeft het niet nodig omdat ze een dikke vacht heeft dat klopt. Met regen worden ze binnen gezet. Maar met rijden zweet ze ontzettend snel. En uitstappen heb ik een uur gedaan omdat ik gewoon graag heb dat mijn paard op adem is maar óók dat ie droog is. En dan kan ik er nog een zweetdeken opgooien. Het resultaat is dus dat ze de hele dag nog binnen moet staan omdat ze vochtig blijft!!

Ze is ook verkouden. Kan het er iets mee te maken hebben? Ze houd dan het deken de heletijd op tot het avond eten rond 6 uur.

Pradaatje

Re: Wat te doen met lange haren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:04

Ze mogen best nat naar buiten, dat ze vochtig zijn wil niet zeggen dat ze het koud hebben. Je kan hem/haar dus gerust buiten zetten als ze nog vochtig is Lachen
En het zweetdekentje moet er na een uur toch echt af. Want die is na een uurtje nat, door het vocht. En als je die op het paard laat liggen, kan het overige vocht wat er nog in het paard zit er niet meer uit!
Hopelijk heb je er wat aan Lachen

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:34

Mijn paard heeft ook een enorme wintervacht (IJslander) Ik zet hem ook gewoon nat terug in de wei. Als ik hem op stal zet gaat hij juist nazweten. In de wei droogtie altijd wel weer lekker op. Alleen als het regent doe ik dat niet dan zorg ik dat ik m niet in het zweet rij.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:36

in de wei kunnen ze zichzelf net zo goed droogstappen als dat jij dat doet OP je paard

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:42

Die van mij gaat ook gewoon naar buiten als hij nog wat nat is. Meestal is de vacht op de huid dan al droog, alleen bovenop zit nog vocht.
Een zweetdeken moet je inderdaad niet te lang op laten liggen, een paard met zo'n dikke vacht krijgt het dan veel te warm en gaat er juist meer door zweten. Ik heb mijn paard ooit eens de zweetdeken op laten liggen in de stal, helemaal vergeten, maar toen ik 4 uur later terugkwam was hij zeiknat van het zweet, gewoon doordat die deken veel te warm was.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:35

als mijn pony erg nat is eventjes zweetdeken en dan gewoon de wei in, ik denk altijd van hoe zullen ze het in eht wild doen namelijk.
daar zullen ze zich vast wel eens in het zweet rennen en zullen ze dus ook gewoon buiten moeten drogen Lachen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:37

Als ze verkouden is, zou ik haar niet in het zweet rijden. Verder ga ik mee met het reeds gegeven commentaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 08:52

Idd als ze verkouden is, niet intensief rijden en als het lang aanhoud er een dierenarts bij halen. Verder houd ik er altijd rekening mee met rijden. Als ik haar zelf thuis train, las ik veel stappen in, mijn pony is dan ook na het rijden nauwelijks bezweet. Ik stap naar huis toe en dan gaat ze als het windstil is, gewoon de wei weer in. Na het lessen is ze wel bezweet. Ik stap zo goed mogelijk uit, dan gaat ze met een zweetdeken de trailer op en daarna moet ze de wei weer in, of ik zet haar met een pluk hooi in de stal met de deur open. Als ze maar niet te snel opdrogen is er niks aan de hand, dus wel uitkijken als het waait.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 08:56

heb je de mogelijkheid om haar te laten rollen in zand na het rijden?
zand is heel goed voor het afvoeren van zweet namelijk.
de zandkorrels nemen het zweet op en zo is je dier sneller droog.

bij ons gaan ze na het rijden ook bezweet(maar wel op adem en afgekoeld!) de wei op en gaan dan allemaal liggen rollen in het zand.
als ze verkouden is je rijschema even aanpassen, een normale verkoudheid moet na een 2 weken echt weg zijn anders kan er meer aan de hand zijn Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:02

Ik zie het probleem niet? Hier hebben ze ook een dikke vacht die, als ze flink gezweet hebben, na een paar uur ook nog niet droog is, meestal laten ze de deken tot de volgende ochtend weer op, dan kan ze toch weer vroeg de wei in lijkt mij?

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:48

de zweetdeken heeft als functie, het vocht in de toplaag van de vacht uit de vacht te halen (daardoor word je deken dus nat) als de deken eenmaal nat is, heeft het weinig nut op die deken nog op te houden. Want daardoor belemmer je zijn vacht om verder vocht wat dieper in de vacht zit, naar buiten te drijven.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:09

Mijn pony zweet nooit zo erg (heeft een heel dunne vacht) maar ik denk dat het 't beste is als je hem gewoon uitstapt dat die niet meer zo warm is en hem dan in de kraal of wei zet. Ze kunnen dan ook rollen en zichzelf droogstappen