Iemand handige tips voor het manen trekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Iemand handige tips voor het manen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 18:49

Ik ben eigenlijk op zoek naar een handige manier om de manen van mijn paard bij te houden. Ze groeien heel erg snel en hij heeft een flinke dikke bos. Trekken is geen pretje voor hem en duurt te lang naar zijn zin. Knippen wordt vaak erg lelijk. Snijden met zn kam met een scheermesje erin wordt me te snel bot! Ik zoek dus een handige manier om zijn dikke bos op een hanteerbare lengte te houden zonder teveel stress. Iemand nog goede tips? En waar kan ik deze dan vinden en kopen? Alvast bedankt voor de reacties!

Anoniem

Re: Iemand handige tips voor het manen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:02

Een uitdunschaar? Volgens mij heette het zo of ik haal nu twee scharen door elkaar. Hier meer kun je volgens mij mooier knippen dan met een huis-tuin en keuken schaar, word minder recht.

Je zou de manen kunnen trekken na het rijden, als de huid wat warmer is schijnt het makkelijker te gaan/minder pijn te doen.

[edit] [VSW] Knippen van manen topic over manen knippen zonder dat het er raar uit ziet.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:20

Eerst rijden of longeren en dan gaan trekken, laten ze makkelijker los.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:44

Een uitdunschaar inderdaad, dat heeft hetzelfde effect als snijden, maar zo'n schaar gaat wat langer mee. Je begint dan een stukje hoger dan waar je ze wil afknippen, dan knip je 1 keer, dan een cm lager, weer een keer knippen, enz.. Uiteindelijk wordt het heel geleidelijk en netjes dunner.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:40

Goed idee....want mijn paardje vind er echt niets aan ook niet na het longeren want rijden doen we nog niet. Ga eens zn schaar halen en dan kijkenof het me lukt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:59

Met die Tinker x Fries van mij doe ik het niet, maar de sportpaarden op de stal waar ik sta gebruiken o.a. de SOLOCOMB MK III, een soort kam-met-mes, werkt asoluut SUPERgemakkelijk. Te bestellen bij de Paardendrogist voor (schrik niet!) euro 42,50. Doe er ook wel eens bijtoiletteren sokken mee, omdat die hoeveelheid haar schrikbarend is. 't Is maar een tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:01

Nieuw scherp aardappelschil mesje. Kun je ze makkelijk op lengte snijden en ben je zo klaar.

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:36

Ik knip de manen altijd. Met een gewone schaar, maar ik knip niet horizontaal maar verticaal daardoor valt het gewoon mooi en heb je niet van die rechte lijnen.

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:41

Dat vind ik een interessant topic. Ik heb helaas geen tip voor jullie, maar hoop ze juist te vinden. Mijn merrie vindt trekken verschrikkelijk. Ook na het rijden. De praam moet er dan op en dan nog probeert ze te stijgeren. Daar ben ik mee gestopt. Het moet voor het paard wel "leuk" blijven.
Ruim een half jaar geleden heeft iemand ze voor mij geknipt. Het was afschuwelijk. Als of de ratten er aan gevreten hadden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 20:57

Ik ga het eens proberen met zn uitdun schaar kijken of ik dat makkelijk kan en hoe het dan wordt? En tja zag gisteren ook nog een soort zakmesje dat is dan een kammetje met zn dunner erin. Iemand hiermee ervaringen mee? Ik vind dat hele rechte met knippen dus niet mooi! Misschien dat verticaal knippen dan ook maar eens proberen maar zal beginnen met zn uitdunschaartje.

kinslayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:09

uitdunschaartje werkt heel handig en snel , probeer het gewoon eens zou ik zeggen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:11

Als je met een uitdunschaartje begint (of met wat voor een methode ook) laat het dan eerst een stukje langer dat dat je eigenlijk wil. Bevalt het resultaat je niet kun je altijd nog op een andere manier de laatste centimeters eraf halen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 15:22

Goede tips! Ga het van de week eens proberen want het is echt hoog nodig! Toen ik hem kocht waren zijn manen dus geknipt het zag er niet uit! Zn dikke bos met allemaal rechte lijnen. Ik heb het dus eerst heel goed laten groeien en nu wordt het tijd dat ik weer een beetje werk maak van zijn manen en zijn staart een sgoed te wassen en gelijk te knippen.