Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ladymagic schreef:dat is iets 2x de oppervlakte van een rijbaan.
Erg klein voor 2 paarden naar mijn mening, maar het hangt er ook maar weer van af hoe je ze houdt.
Is het land meer als paddock bedoelt, dus overdag leker los, 's avonds op stal met daarnaast een zoot hooi en krachtvoer kan het prima, maar als je ze 24/7 buiten wil hebben vind ik het wel heel minimaal.
Ik heb altijd gehoord een halve hectare per paard, maar om eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe groot een hectare is.
edit: het hangt ook van de paarden af.
2 shetten is weer heel anders dan 2 KWPNers
en een hectare is 100x100 m dus 10.000 m2

GreyHorses schreef:Ik heb 2600 meter voor mijn 2 paarden. Ze hebben een paddock van 1000 meter en dan dus nog een wei van 1600 meter. Ze staan de hele dag in de paddock met hooi en 3-4 per dag in de wei.

orrieknorrie schreef:hallo,
ik heb wel eens gelezen hoe groot een wei minimaal moet zijn voor 1 paard, en als je dus 2 paarden hebt dat het dan het dubbele is, maar ik weet niet meer wat de grootte was, weten jullie dan??
ik heb namelijk een wei van 2000 m² voor 2 paarden, is dit te klein of is dit goed??

RockyLover schreef:Ik denk dat je er voor een paar uur per dag best goed mee rond kunt komen. Je kunt het dan wel het beste verdelen in 2 stukken, zodat je goed kunt afwisselen. En even opletten in hoeverre je het land in de winter kunt gebruiken, misschien dat voor de erg natte periodes het maken van een paddockje handig is om de rest van je land te sparen. Of hebben jullie dat al of een bak waarin ze los kunnen oid?
Wij hebben ongeveer 1 hectare, verdeeld in 2 stukken. Hier staan ze zomer en winter ongeveer 7 uur per dag op. De landjes zien er nog perfect uit.
Andere mensen bij ons op stal lukt het om een stuk weide van 300 m2 mooi te houden. Maar dat zijn dan 2 paarden die alleen 's zomers 3 uur per dag op het land staan.
En ik ben het er helemaal mee eens dat dit beter is dan op stal staan
dan zou ik toch in de winter de paarden alleen paddocken en in de zomer kunnen ze dan mooi een uur of 7 per dag het land op. (denk dat elke dag weide in de zomer wel moet lukken hoor met 2000 m2, dan zou je niet om de dag hoeven)
In de zomer gaan ze daarnaast nog 2 tot 6 u (gelang seizoen / staat wei) op de grasweide van ongeveer 0,6/0,7 ha. dus ook de ruimte om lekker te strekken en uit te leven.